"Устойчивостта е един от стратегическите ни приоритети, като в същото време имаме много сериозни отговорности - към нашите клиенти, служители и акционери. Това означава много ясно и методологично да подходим към оценката и да си поставяме конкретни цели, когато става дума за устойчивост". 

Това заяви Калина Кисьова - генерален мениджър "Корпоративни и МСП продукти и бизнес развитие" в ОББ, от трибуната на най-успешния форум за зелен преход - "Green Transition Forum 4.0 - Новите перспективи пред Централна и Източна Европа". За четвърта поредна година той се организира от Dir.bg и 3Е News, като тридневната конференция се проведе от 26 до 28 юни в столичния София Ивент Център. По време на събитието над 2500 души, от които над 750 топ мениджъри от 18 различни държави, проведоха ключовия разговор за утрешния свят.

Калина Кисьова се включи в дискусията "Цената на Зеления преход", в която участваха и Дорин Бадеа - старши експерт по инвестиции и капиталови пазари в ЦИЕ в Румънската банка за развитие и инвестиции, Едуард Рандолф - директор "Инвестиции" в Amber Infrastructure, член на инвестиционния съвет в "Енери България", д-р Маню Моравенов - главен изпълнителен директор на Българска фондова борса и Мила Ненова - изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции (БАИ).

Модератор на панела за "Цената на Зеления преход" бе Илиана Андронова, заместник-ръководител на управление "Стратегическо развитие и зелени политики" в Българската банка за развитие. Тя се обърна към Калина Кисьова с въпроса какви са конкретните  стратегически цели на финансова институция като ОББ. Андронова попита и какви са рисковете, както и как в институцията подготвят себе си и своите клиенти за прехода, който предстои. 

В началото на изявлението си Калина Кисьова благодари на организаторите за поканата и заяви, че чувства вълнение и отговорност да участва в един от най-сериозните форуми в областта на ESG. С това направи препратка към начина, по който в KBC Group се отнасят към устойчивото развитие:

"От една страна, изпитваме вълнение от възможностите, които ни предстоят и които се откриват в този преход, но имаме и много сериозни отговорности - към нашите клиенти, към нашите служители и, разбира се, към нашите акционери. Затова считаме, че устойчивостта е един от стратегическите ни приоритети", заяви Калина Кисьова. 

Снимка: Булфото

Тя обясни и какво точно означава стратегически приоритет в областта на устойчивостта. "Това означава много ясно и методологично да подходим към оценката и да си поставяме конкретни цели, когато става дума за устойчивост. Ние имаме цели в групата и в България за нашите собствени въздействия върху околната среда, върху нашия собствен отпечатък. Но по-важните цели, които си поставяме, са свързани с оценката на нашия портфейл, защото там е по-голямото въздействие", посочи Калина Кисьова. 

Тя обясни, че в KBC Group имат собствен начин на оценка на този портфейл. "Съсредоточили сме се върху определени сектори, които представляват близо 80% от финансираните емисии. За тези сектори изготвяме дълбочинни анализи, които наричаме "бели книги". За тях във всеки един сектор разглеждаме от всички страни, буквално правим 360-градусов поглед, върху тенденциите, конкретно какво означава за банката, какви са политиките спрямо този сектор и, разбира се, като финансова институция разглеждаме също рисковете", разясни генералният мениджър "Корпоративни и МСП продукти и бизнес развитие" в ОББ.

След това експертът, изтъквайки темата на дискусията - "Цената на Зеления преход", я обвърза с това, което групата прави. "За нас този разход се изразява най-вече в материализирането на определени рискове. Те са, от една страна чисто физически - тези, които ние всеки ден усещаме. Като най-голямата банково-застрахователна група на пазара имаме много ясен поглед върху това що е то физически риск.

Тя даде за пример големите градушки, станали около две седмици преди форума. Застрахователят знае, че ще бъде едни от първите засегнати и на него първо ще се обадят клиентите, които са понесли щети от градушките. По думите на Калина Кисьова, когато трябва да се оценяват тези екстремни явления, с които се сблъскваме, вече трябва да се изработят изцяло нови модели на оценка. 

Снимка: БТА

Има обаче и друга група рискове, които Калина Кисьова определи като много интересни, но и по-трудни за оценка, а именно рисковете на прехода. "Рискове, които са свързани с промяната в поведението на потребителите, рискове, свързани с промяната в бизнес моделите и отново - възможностите по отношение на иновации. Има и още един вид рискове, а именно тези на регулациите. В европейския пазар този риск се материализира в момента с много голяма сила. Промените в регулациите бяха много на брой и изключително комплексни. Тепърва ние ще разбираме по какъв начин ще може да управляваме този риск. Но това, което ние се опитваме да направим, е съвместно с нашите клиенти да им дадем максималната информация и максималните насоки, така че те да бъдат подготвени", изтъкна генералният мениджър "Корпоративни и МСП продукти и бизнес развитие" в ОББ.

Тя даде конкретен пример с това, че днес всички говорим за Директивата за корпоративната отчетност. Според нея обаче има и много други регламенти и директиви, които в момента влизат в сила. Ако клиентите не са подготвени, тези регламенти и директивите ще имат изключително въздействие върху техните финансови възможности, смята експертът. Тя посочи, че Директивата за обезлесяването, например, води след себе си санкции от порядъка на 4% върху оборота на една компания.

"А тук става дума за много голям обхват от засегнати субекти. Това са от една страна производители, от друга страна вносители на определени стоки, които се потребяват в много от секторите на икономиката. Засегнати са и търговци, засегнати са като сегменти и малките и средни предприятия. Тоест, ако нашите клиенти не са наясно и не могат да подадат необходимите данни, нямат нужните сертификати за произхода на стоките, които търгуват или влагат в производството си, съвсем скоро може да излязат от пазара. Да не говорим за репутационния риск, който могат да носят", обясни Калина Кисьова. 

Затова и представляваната от нея институция опитва много систематично освен да комуникира с клиентите, да събира необходимата информация и данни за тях и техните продукти - какво произвеждат, отпечатъка на продукта, отпечатъка на клиентите и т.н. "Създадохме един от първите калкулатори на въглеродни емисии в страната и дори в групата, който касаеше земеделските производители. Предстои да внедрим и нови други подобни инструменти и платформи, с които да подпомагаме клиентите си да оценяват собствените си емисии и емисиите по веригата на доставки", подчерта Калина Кисьова. 

В дискусията се включиха Дорин Бадеа, Едуард Рандолф, д-р Маню Моравенов и Мила Ненова

Снимка: БТА

Според нея това, което липсва обаче е организирана информационна платформа за данни и административната подкрепа в тази посока. 

Тя обясни и защо KBC Group прави всичко това. "Защото всъщност преходът започва и свършва с всички участници във веригата и най-вече от наша гледна точка - с нашите клиенти. Тоест ние първо трябва да ангажираме клиентите, да ги подготвим, да ги спечелим и след това вече може да отбележим определен напредък. За тази цел се опитваме отново да подходим систематично и да имаме партньорства, с които да адресираме нуждите на бизнеса най-вече по отношение на информираност и по отношение на добри практики", каза Калина Кисьова. 

В редица семинари с клиенти ОББ опитват на секторно ниво да влязат в детайл и да им покажат какви са възможностите, които се откриват в зеления преход, какви са добрите практики и предизвикателства пред различните му аспекти.

Последната такава инициатива е била по думите ѝ много интересна. Тя е направена съвместно с EFRAG (The European Financial Reporting Advisory Group) - работната група, създаваща стандартите за докладване на устойчивостта. "Тук стана въпрос за предизвикателствата пред малките и средни предприятия и клиентите за такова докладване. Ние наистина таргетирахме точно малките и средни предприятия и стандартите, които са предназначени за тях - какви са изискванията по веригата на доставки за такова докладване и как те да се подготвят така, че да бъдат конкурентни и да не излязат от пазара заради това, че изискванията стават все по-структурирани и все по-сериозни по отношение на това, което следва да показват като устойчиви практики.

Друга скорошна инициатива в тази връзка, отново насочена към сегмента на малки и средни предприятия, който е и най-големият бизнес сегмент, е съвместна с Фондацията на Кока-Кола. Тя е базирана на платформа, която вече съществува в Румъния и се казва Академия за устойчивост. Тази академия е предназначена за малки и средни предприятия. Ние я адаптирахме за нуждите на българския пазар и в нея ще има напълно безплатни курсове за тези компании, така че те да се образоват - първо да говорим на един език, и второ - как да подготвят своите компании за това да имат устойчива стратегия. Имаме за цел да достигнем над 3000 малки и средни предприятия с тази инициатива, заяви Калина Кисьова. 

Снимка: "Булфото"

В рамките на форума тя представи и визията на Доклад пред обществото на KBC Group България 2023 и обясни защо това е важно: 

"Първо, защото аз няма как да ви разкажа за всичко, което правим по отношение на устойчивостта и всички възможности, които се откриват по отношение на финансови инструменти или на съвместни инициативи. Важно е този Доклад за обществото, който ние подготвяме и който е локален, а не е само групова инициатива - да достигне до по-широк кръг от хора. Също така е важно да се опитаме да вдъхновим и нашите партньори, клиенти и въобще пазара за това, че е възможно да има един структуриран начин за оповестяване на финансова информация. Тази информация ще помогне на всички нас да оценяваме напредъка ни в устойчивото развитие и да знаем къде сме и къде искаме да отидем. Надяваме се с това да вдъхновим все повече последователи". 


Най-голямата и значима конференция за Зелената сделка "Green Transition Forum 4.0: Новите перспективи пред Централна и Източна Европа (ЦИЕ)" е организирана от Dir.bg и 3Е-news в партньорство с ACT Commodities, ПроКредит Банк, Visa, European Investment Bank, Електрохолд, Yettel, Артекс Инженеринг АД, ОББ, Аурубис България, Главболгарстрой Холдинг, Българска Фондова Борса, УниКредит Булбанк, Българска банка за развитие, Геотехмин, Енергео, МЕТ Енерджи Трейдинг България, Дънди Прешъс Металс, Фонд ФЛАГ, ICGB, The Oil and Gas Employers" Federation, Електроенергиен Системен Оператор, Булгартрансгаз, Фонд на фондовете, Български Енергиен Холдинг ЕАД, АЕЦ Козлодуй, Westinghouse, Филип Морис България, БМФ Порт Бургас АД, Информационно обслужване, Българска асоциация "Природен газ", REIB , PCONTRADE, Омега Пауър Груп, PHOTOMATE, OMV Petrom, Българска асоциация по рециклиране, TTS (Transport Trade Services) S.A, Morningside Hill, CWP Global, DEVIN, Smart Energy Trade. 

Green Transition 2024 се осъществява с медийната подкрепа на БНТ, БТА, БНР, bTV Media Group, Вulgаrіа ОN АІR, Investor.bg, Дарик Радио, Darik Business Review, Euroactive, Economic.bg, ESGnews.bg и The Recursive.