Уменията на 21-ви век са онези компетенции и способности, които ни изграждат като личности и професионалисти, помагат ни да водим пълноценен, успешен и щастлив живот - без значение каква професия изпълняваме и каква житейска роля имаме. Наричаме ги още "меки умения" или "уменията на живота", "ключови умения", "фундаментални умения". Важни са за всеки човек, но за съжаление все още липсват от учебната програма в училища и университети.

Добрата новина е, че тези умения могат да бъдат усвоени и развити във всеки един етап от живота. Особено, ако човек има шанс да се реализира професионално в компания, която осъзнава връзката между личностното развитие и успеха и подкрепя ученето през целия живот. В Lidl например са разработили цяла програма от вътрешни обучения, посветени на уменията на 21-ви век за служителите си, която се радва на огромен интерес и много положителна обратна връзка.

Отскоро компанията отиде още по-напред в идеята си да споделя знание, важно за личностното развитие и "отвори" вътрешната си програма за широката аудитория с образователния видеокаст "Уменията на 21-ви век", достъпен за всеки в YouTube канала на Лидл България.

"Темата за образованието и развитието е естествено присъща на Lidl. Ученето през целия живот е силно застъпено като концепция в нашата компания, като то има два аспекта - обучения за развиване на професионални качества, за да могат хората да са максимално ефективни в работата си, и обученията, свързани с личностното им развитие, за да бъдат по-успешни и в останалите си роли - на граждани, родители, членове на обществото", споделя главният изпълнителен директор на компанията Милена Драгийска в първия епизод на видеокаста.

Във втория епизод водещите Алекс и Алекс и техните гости обърнаха внимание на медийната грамотност и как да се ориентираме по-добре в онлайн океана от информация, а в най-новия, трети епизод, темата е още по-практична - как чрез развитие и поддържане на собствения ни профил в LinkedIn можем да изградим успешно своя личен бранд и това да ни отвори път към по-добра професионална реализация.

Снимка: Lidl

Експертите, които отговарят на тези въпроси, са Employer Branding специалистът на Lidl Рая Цветкова и собственикът на първата агенция за LinkedIn маркетинг в България Александър Кръстев.

Защо представянето в социалните мрежи е сред "уменията на 21-ви век"?

Александър Кръстев: Вече повече от 15 години живеем в социалните мрежи и те са мястото, на което общуваме, намираме нови възможности, учим се. Младите хора все по-често използват кратките видеоформи в тези платформи, за да събират нови знания и създават съдържание, което отново публикуват там. Умението да боравим с тези мрежи е от изключителна важност за развитието ни и като хора, и като професионалисти в 21 век.

Рая Цветкова: В 21 век човек не може да си позволи да спре да учи и да се развива. Ние трупаме опит като професионалисти и изключително положително е да се научим да споделяме този опит с околните. Това изгражда нашия личен бранд или представата, която хората имат за нас като хора и специалисти.

Защо онлайн и защо през социалните мрежи?

Рая Цветкова: Има статистика, според която над 80% от хората ползват ежедневно социални мрежи. Ако искаме да стигаме до широк кръг от хора, да градим имидж онлайн е точното място.

Всеки ли може да има личен бранд?

Александър Кръстев: Всеки може да има силен личен бранд, но това не става бързо. Точно както при компаниите са нужни години упорита работа и доказване в собствената ти професионална сфера, за да си изградиш име. А ако питате дали е важно името ти да се чува, ще си позволя да цитирам Вазов: "Човек сал зарад едното красно име живее". Чудесно е, когато хората чуят името ни, да го идентифицират точно с нашата личност и умения.

Рая Цветкова: Нужни са целенасочени усилия и да сме отворени към разбирането, че уменията ни са важни и ценни и за другите хора. Не бива като експерти да ги държим за себе си, хубаво е да ги споделяме не само онлайн, но и в реалния живот. Всяко отиване на събитие, всяко споделяне на опит и помощ с експертизата ти натрупват асоциации у околните за теб като човек и професионалист. И малко по малко всички тези взаимодействия се превръщат в твоя личен професионален бранд.

Защо смятате, че точно LinkedIn е подходяща платформа за развиване на личен професионален бранд?

Александър Кръстев: LinkedIn е мрежа, създадена целенасочено за хора, които искат да правят бизнес. Когато сме там и сме активни потребители, това помага да изградим професионалния си имидж, да имаме повече кариерни възможности, да допринасяме за развитието на компанията, в която работим. В LinkedIn няма информационен шум, за разлика от останалите платформи, и всичко публикувано в тази мрежа носи добавена стойност, ако е написано искрено.

Рая Цветкова: Когато говорим за целенасочено усилие да се представим като професионалисти, се нуждаем от подходяща платформа, а LinkedIn е точно това подходящо място. Във Facebook традиционно споделяме повече моменти от личния си живот, там често е изнесен политическият и обществен дебат. На този фон разговорите за твоите професионални качества стоят една идея несериозно, просто защото шумът там е голям и това не е най-подходящата мрежа за целта.

Снимка: Lidl

На колко години е добре да си направим профил в Linkedin?

Александър Кръстев: Вече виждаме дори и ученици, които си регистрират профили в тази професионална социална мрежа. Мога само да ги поздравя, защото това е една от най-добрите инвестиции в собственото им професионално развитие занапред.

Рая Цветкова: Важно е младите хора да помнят, че всяко взаимодействие онлайн и офлайн формира имиджа на човек, тук говорим включително за коментари, споделяне, публикуване и т.н. Трябва в общуването си да сме автентични, но с едно наум - че оставяме впечатление у другите. И че всичко в мрежата остава. Понякога неподходящо споделено съдържание в по-млада възраст може да се отрази негативно на професионалното развитие на човек в бъдеще и има много такива примери.

Един човек, който няма професионален опит, с какво може да изпъкне в тази мрежа?

Александър Кръстев: Не е нужно човек да има дълга трудова биография, за да покаже каква е мечтата му за самия него в бъдеще време.

Младите хора могат да изградят доверие към себе си като споделят придобитите сертификати, разсъждения по темите, които ги вълнуват, в какви доброволчески кампании участват - всичко това показва потенциал за развитие, в който компаниите с готовност инвестират.

Същевременно всеки един от нас трябва да знае, че сам отговаря за своето кариерно развитие и разпознаваемост. От публичното ни позициониране в голяма степен зависи дали ще работим на по-добро място, дали ще взимаме по-висока заплата, дали ще сме разпознаваеми като експерти.

Рая Цветкова: За нас в Lidl е важно да подкрепяме младите хора на старта в кариерата им и да им помагаме да се ориентират и представят по-добре на пазара на труда. Правим го в много лични срещи, участия в кариерни форуми и др. Там ни впечатляват най-вече млади хора с каузи, които не очакват възможностите да им "паднат от небето", а проактивно търсят възможности да работят, да се развиват и да допринасят за подобряване на средата около тях.

Как да изградим добре личния си Linkedin профил и има ли значение колко лайкове ще получим?

Вижте отговора на експертите в третия епизод на видеокаста "Уменията на 21 век"


За видеокаста "Уменията на 21-ви век":

Образователният видеокаст "Уменията на 21-ви век" е продължение на успешна вътрешна програма за обучения в лични, социални и граждански умения, която се провежда сред служителите на Lid.

Той осигурява платформа за разговор по важни за личностното развитие и израстване теми. Водещи на видеокаста са двама служители от HR екипа на Lidl - Александрина Николова и Александър Стоичков. В разговори с експерти те обсъждат актуални теми като медийна грамотност, изграждане на личен бранд в социалните мрежи, асертивна комуникация, поставяне и постигане на лични цели, баланс между работа и личен живот и много други.

Първите два епизода предизвикаха голям интерес и бяха гледани общо от над 90 хиляди души.

Епизодите от видеокаста "Уменията на 21-ви век" са достъпни безплатно в канала на Лидл България в YouTube, като всеки месец се предлага на аудиторията по един нов епизод.

Съдържание на: Lidl