"Топлофикация Перник": Компенсациите за цената на природния газ са неотложни
Абонатите на топлофикация не бива да бъдат наказани, смята инж. Чавдар Стойнев, изпълнителен директор на дружеството
Основното гориво, на което работим, са въглищата, но използваме газ за разпалване. Количествата не са толкова нищожни, за това призоваваме въглищните централи също да бъдат компенсирани. Само за миналия отоплителен сезон разликата между цената на природния газ, която беше заложена от КЕВР и тази, която платихме беше 15-16 милиона лева. Към днешна дата при заложена около 120 лв цена плащаме 160 лв. - това е около 35% повече. Въобще не искам да смятам какво става с поисканите от "Булгаргаз" 296 лв. Няма да издържим, дори това да се възприеме като отложено плащане, което ще се добави в цената на потребителите за следващия сезон. Не само това, но и не сме съгласни абонатите на топлофикация да останат наказани без компенсация.
Това каза инж. Чавдар Стойнев, изпълнителен директор на "Топлофикация Перник", във връзка с призива за компенсации за цените на природния газ още през юли и в отговор на въпрос какво се случва в дружеството.
- Защо смятате, че абонатите на топлофикация са "наказани" от държавата?
- Няма логика - цената на електрическата енергия е задържана на ниски нива за бита - т.е. тя се компенсира от държавата. Защо абонатите на топлофикация трябва да плащат пълната цена на скъпия природен газ? На бизнеса също се помага, независимо какви количества ползва. Само въглищните топлофикации като нас, които са огромни консуматори, остават встрани и държавата си затваря очите. В Перник това са близо 20 000 домакинства. Те имат право да получат облекчение по същия начин, като тези, които се отопляват на електрическа енергия. Страшното е, че отливът на абонати от топлофикация за сметка на отопление на електрическа енергия не просто бърка в джоба на някои, а застрашава електропреносната мрежа, защото тя няма да издържи на натоварването в Перник.
- Спестените пари за компенсация на топлофикация ще излязат солено на държавата, така ли?
- Ще излязат солено на всички по веригата. Но изначално е обидно едни домакинства да бъдат компенсирани, а други да чакат сметката от високите горива да им бъде съотнесена към следващото вдигане на цените, защото това ще се получи без компенсации.
- Вие това нееднократно го казвате, но като че ли нищо не се случва. Планирате ли протест или друга форма на комуникация, с цел да бъдете чути от институциите?
- Имаме ново правителство, на което е добре да се даде възможност да се запознае с проблемите. Лошото, е че нямат 100 дни, защото началото на отоплителния сезон ще започне с изборния ден и ще повлече още по-тежка криза. За това решенията трябва да се вземат веднага. Нашите абонати ще преподписват договори през септември. През октомври ще берем плодовете на отложените решения. В ситуацията, в която се намираме, не топлофикация или абонатите трябва да протестират, за да бъдат чути, а институциите в енергетиката трябва да бъдат уплашени да няма сериозен отлив на абонати от топлофикация Перник или София, защото произтичащият от това режим на тока е неизбежен.
- Кажете им ясно каква е битката Ви?
- Кризата и хаосът в енергетиката са видими. Нека осигурят възможност за компенсиране на цената на природния газ за нашите абонати, както за всички консуматори на енергия. Надяваме се да се намери и решение за "Брикел", защото обогатеното гориво, което получаваме от там, също е фактор, както в цената, така и в по - добрите екологични показатели. Не е време да се борим за печалби, а за успокояване на сектора и всички - ние като производител, държавата като регулатор да дадем максимума от себе си за преминаването през този тежък период на хората.
НАЙ
ЕК: Разследването на споразуменията с "Боташ" е приключило, няма нарушения
Франция присъедини ядрен реактор към електропреносната си мрежа за пръв път от 25 г.
Тежка година за автомобилните производители в Европа
Бъдни вечер и Коледа - колко средства са нужни за празничната трапеза?
ЕК: Разследването на споразуменията с "Боташ" е приключило, няма нарушения
Тежка година за автомобилните производители в Европа
Франция присъедини ядрен реактор към електропреносната си мрежа за пръв път от 25 г.
Бъдни вечер и Коледа - колко средства са нужни за празничната трапеза?