WorkTalent.com е новата платформа на Dir.bg за търсене и предлагане на работа и стаж.

В желанието ни да се опитаме да подобрим комуникационната среда между работодател и кандидат, ви попитахме в поредната ни анкета за предизвикателствата на работното ни място:

С какво компаниите биха привлекли вниманието ни извън възнаграждението?

  • 48% смятат обещанието за израстване в йерархията за най-привлекателно
  • 28% споделят, че те биха се впечатлили най-много, ако компанията предлага регулярни курсове и обучения, за да повишават своята квалификация
  • 14% разчитат да получат предложение за служебна кола и мобилен телефон
  • 10% отговарят, че ако компанията им заплати медицински разходи или просто има сключен договор за медицински прегледи с някое болнично заведение, за тях ще е най-ценно

За да коментираме темата, от WorkTalent.com се обърнахме за експертно мнение към Николай Тръмбев, представител на агенцията за подбор на кадри "Адеко България".

От анкетата става ясно, че всеки втори човек се вълнува най-много от възможностите за персонално развитие в компанията. В чисто психологически план, какво означава това? Какво бихме могли да кажем и за такива компании и за този тип кандидати?

Това, което наблюдаваме като тенденция напоследък е, че кандидатите от Gen Z, все по-активно започват да се въвличат в пазара на труда. Характерно за тях е да бъдат напористи и да искат развитието им да се случва бързо, с конкретни темпове и времеви рамки. Това със сигурност не е недостатък, но понякога създава различия между очаквания (на служителите) и реалност (при работодателя).

Компаниите, които дават възможност за професионално развитие, биват високо ценени, не само от своите, но и от служители, които забелязват, че мениджърските кадри в дадена организация се изграждат вътрешно. Това със сигурност ги прави по-привлекателни като работодатели.

Очевидно лоялността е ключов момент за компании и кандидати, които искат да се развиват заедно. Кои са най-важните фактори, които според Вас обуславят една двустранна и дългосрочна лоялност?

Лоялността е преданост, отдаденост, било то на държава, кауза, ценност, семейство и т.н. В една компания това означава служителят да се асоциира с визията, ценностите и целите на своя работодател. Най-важните фактори, които биха допринесли за създаване на такава връзка са:

Добри отношения с прекия ръководител: Приятните и подкрепящи взаимоотношения с ръководството създават чувство на ангажираност и цененост за служителя.

Възможности за професионален и личен растеж: Когато служителят вижда възможности за развитие и обучение, той е по-склонен да остане лоялен.

Справедливо заплащане и бонуси: Адекватното заплащане и предоставянето на бонуси за добри постижения подобряват удовлетвореността и лоялността.

Добри условия на труд: Комфортната работна среда, включително здравословни условия, също може да допринесе за лоялност.

Ясна визия и ценности на компанията: Когато компанията има ясна визия и ценности, които съответстват на ценностите на служителя, той често се асоциира с тях и е по-склонен да остане лоялен.

Признание и поощрение: Признанието за труда и постиженията на служителя често играе важна роля в укрепването на лоялността.

Добро балансиране между работа и личен живот: Осигуряването на възможности за балансиране на работата и личния живот подпомага удовлетвореността и лоялността.

28% от хората оценяват възможността компанията да заплаща регулярно курсове и обучения, с които те да повишат своята квалификация. Рискуват ли според Вас компании, които инвестират в своите служители, защото те могат скоро след това да напуснат и отидат в друга компания?

Изхождайки от факта, че човешките ресурси са основният актив на всяка компания, то развитието на служителите е от ключово значение за растежа и подобряването на резултатите на цялата компания, и в тази връзка допълнителната квалификация често засилва чувството на привързаност у служителите.

Съществува риск по-квалифицираните служители да напуснат компанията, но когато някой се чувства подкрепен, ценен и развиван, вероятността това да се случи е значително по-малка.

Фактът, че е една компания активно развива своите кадри изпраща силно послание, че тя цени, насърчава личния и професионален растеж. Това със сигурност я прави по-привлекателно работно място.

Споделете ни от Вашия опит в подбора на кадри, кои са най-често срещаните и търсени от кандидатите непарични придобивки и възможности, които накланят везните на тяхно позитивно решение за работа в дадена компания?

В България има социални придобивки, които се считат от кандидатите за едва ли не "задължителни", това са:

  • Допълнително здравно осигуряване
  • Ваучери за храна
  • Карта за спорт, която частично, или цялостно се поема от работодателя
  • Тийм билдинги и събития укрепващи колектива

Останалите най-често срещани непарични придобивки, които накланят везните за позитивно решение от страна на кандидатите, при работна оферта, са:

  • Възможност за работа от вкъщи - в ИТ сферата голяма част от кандидатите все още очакват да работят изцяло от вкъщи.
  • Баланс между работа и социален живот
  • Привлекателен проект (работа) - най-често се отнася за кандидатите в ИТ сектора
  • Сигурност и репутация на работодателя
  • Възможност за гъвкаво работно време - с плаващо стартиране и приключване на работния ден

Честа практика ли са според Вас предложения на компании към служителите им за краткосрочни и дългосрочни заеми с ниска или без лихва, дължими към самата компания, в която изпълняват работните си ангажименти?

В практиката ни до момента не сме срещали такава опция от страна на работодателя. По-скоро е изключение и се среща като индивидуална практика, като специално отношение работодател - служител.

Можем ли да кажем, че очакванията за най-привлекателни придобивки зависят до голяма степен от възрастта, семейния статус и персоналните нужди на служителите?

Всеки служител оценява различно придобивките, които получава. Служител с 2 деца, който има възможност да му се покрие здравно осигуряване за децата ще оцени високо тази опция, служител, който има спортни навици, ще оцени карта за спортни посещения. С нарастващата инфлация обаче, все повече служители си правят сметка "какво ми влиза в джоба" и затова понякога придобивките се подценяват.

Различни ли са очакванията при представителите на двата пола?

Генерално погледнато не виждаме кардинални разминавания в очакванията на двата пола за допълнителни социални придобивки. Единственото, което ни прави впечатление по време на срещите с кандидати е, че дамите са доста по-детайлни що се отнася до:

  • - Сумата, която покриват прегледите за здравно осигуряване
  • - Какъв е пакетът, има ли включено зъболечение
  • - Какви са специалистите, които могат да бъдат посещавани
  • - Сумата на ваучерите за храна

Публикацията е предоставена от WorkTalent.com