Статистиката на дружеството за потребителско кредитиране УниКредит Кънсюмър Файненсинг отбелязва ръст от 50% на потърсилите финансиране на стоки и паричен кредит в дните на намаления тази година. Значително по-висока е и средната стойност на покупката - 1 075 лв., което е с 19% повишение спрямо миналата година. Това нарастване се дължи не само на покачването на цените на стоките, но и на доброто планиране и нагласата на клиентите да спестяват.

През 2022 година най-търсените стоки на Черния петък са малките домакински уреди - 27% от закупените стоки, електроника - 23% и компютри - 22%, следвани от мобилните телефони - 14%. За сравнение - миналата година компютрите, телевизорите и мобилните телефони бяха най-търсените стоки на Черния петък.

От дружеството отчитат и огромен ръст в размер на 70% за финансираната сума, спрямо предходната година и 50% ръст на заявките за финансиране на покупки в продажбите за трите дни при големите търговци на стоки. Но въпреки прогнозите за покачване на онлайн пазаруването, се забелязва спад от 5% във финансираната сума на закупените стоки и 14% спад на заявките за финансиране на самия Черен петък спрямо предходната година. 43% от клиентите са кандидатствали онлайн, докато през 2021г. са били 62%. За трите дни на намаления онлайн заявките за стоково финансиране са 29% от общия брой за периода, като 70% от тях са направени на самия ден и 30% в следващите два дни. Видимо клиентите отчитат факта, че намалените и търсените продукти се изкупуват по-бързо и използват първата възможност, за да се сдобият със стоката, която спрямо техните приоритети, не е за изпускане.

За разлика от предходните две години, когато делът на жените нараства прогресивно, тази година има ръст на мъжете. Покупките направени на тазгодишния Черен петък се разпределят между 55% мъже и 45% жени, за разлика от миналата година, когато мъжете са 51%, а жените 49%.

Най-много от клиентите, закупили стока с финансиране са на възраст 29-39 години, като тази група отбелязва ръст от 40% спрямо предходната година, а 42% от тях са пазарували онлайн. Тенденцията при възрастовата група 39-50 г. се запазва и те продължават да предпочитат да пазаруват във физическите обекти на търговски партньори на УниКредит Кънсюмър Файненсинг - 63%.

Снимка: УниКредит Булбанк

Отчита се и осезаем ръст в потребителското кредитиране - от 24% в седмицата на Черния петък, като финансираната сума по тях е с над 40% по-висока от данните от предходната година. Онлайн заявките за паричен кредит заемат все по-голям дял от общите - наблюдава се увеличение с над 30% на годишна база, което е почти 8 пъти повече от ръста през 2021. Това се дължи и на факта, че дружеството за потребителско кредитиране предлага на своите клиенти изцяло дигитален процес през приложението Булбанк Мобайл, в което те могат да кандидатстват и усвоят сумата до 1 час, само с няколко клика и минимално количество данни. Статистиката показва, че 60% от клиентите усвояват средствата си до 3 часа, което е в пъти по-бързо и удобно от кандидатстването във филиал. Тенденцията е потреблението да остане стабилно с все по-голям интерес към онлайн продажбите.

По време на коледните празници очакванията са пазаруването отново да отбележи ръст, но с по-нисък темп от предходната година, предвид сериозното купуване на подаръци на Черния петък. Предвижданията са фокусът на най-желаните стоки отново да е в сферата на електрониката и домакинските електроуреди.


Материалът е предоставен от УниКредит Булбанк