Харчим средно между 500 и 1000 лв. за офертите по време на Черен петък. Това показва анкетата сред читателите на Dir.bg. Близо ¼ от анкетираните обаче изобщо нямат представа колко ще изхарчат и просто ще пазаруват без предварителен план.

66% от анкетираните потвърждават, че със сигурност ще се възползват от предстоящите промоции, докато други 20% споделят, че ще вземат решение на момента. Онлайн каналът за пазаруване силно доминира в предпочитанията на потребителите, като в анкетата на Dir.bg 44% са посочили, че предпочитат изцяло онлайн пазаруването, а други 44% ще съчетаят сайтовете с посещение на търговски обекти.

Липсата на планиране се наблюдава както по отношение на нещата, които ще закупим, така и относно бюджета, който ще похарчим. По-голяма част от потребителите не разчитат на предварителни списъци за покупките си по време на намаленията. Едва 36% имат набелязани стоки, които следят, а останалите или въобще не са мислили какво ще купят или само частично са харесали определени продукти.

Цели 24% не знаят каква сума ще изхарчат и не са разсъждавали относно своя бюджет по време на намаленията. Едва под 14% от хората имат заделени средства специално за тази цел, докато по-голяма част от потребителите (62%) заявяват, че на Черен петък ще разчитат изцяло на текущия си доход.

Да изхарчиш толкова голяма сума без предварителен план е риск за месечния бюджет, смятат експерти. И препоръчват да следваме някои прости, но важни правила, преди да се впуснем в лудо пазаруване:

  1. Задайте си таван на разходите.

Направете списък с желани покупки. И следете цената им преди намаленията, така че да бъдете уверени, че получавате наистина изгодно предложение. Често потребителите се оплакват, че не виждат реални намаления в търговските обекти - сравнението на цените сега и в кампания, както и съпоставянето на офертите от няколко конкурентни сайта ще ни даде пълната информация за това.

Предварителният план ще ни държи и по-далеч от импулсивни покупки в последния момент. Промоциите и офертите се структурират така, че да ни въздействат емоционално, да ни провокират към действие и незабавна реакция. Ако имаме ясното разбиране какво ни е необходимо и важно в сезона на намаленията, ще чувстваме по-малко напрежение, че пропускаме поредното неустоимо предложение.

А зададеният таван на разходите ще ни гарантира, че няма да се окажем на червено в месеца на офертите.

  1. Разпределете разходите във времето.

Голяма част от потребителските стоки, към които се насочваме по време на намаленията, нямат опция за разсрочено плащане. "Сега или никога" крещи червеният етикет, а в сайтовете на търговците хронометърът отброява обратно до финала на отстъпките. "Сега или никога" с поглед към месечния ни бюджет може да се окаже много трудно решение - разумно е да не харчим прекомерно, но също така разумно е да вземем необходими стоки изгодно, вместо да ги купуваме на двойна цена само месец-два след това, нали.

Решението за подобни дилеми се нарича шопинг лимит. Това е услуга, посредством която можем да разделим текущите си плащания на месечни вноски без оскъпяване, като по този начин разпределяме балансирано разходите си във времето, а също така оставяме свободни средства за допълнителни текущи покупки.

Сред първите на пазара, които въведоха такава услуга за своите потребители, е tbi bank. С карта neon, освен нулевите такси, получаваме възможност за до 5000 лв. допълнителни средства за пазаруване под формата на шопинг лимит. След одобрението, просто трябва да влезем в приложението на tbi bank и да изберем за кои извършени трансакции искаме разсрочим. Разходът можем да разделим на три месечни вноски без лихва или за 6 или 12 месеца с малка такса. По този начин можем да разсрочваме колкото желаем плащания над 40 лв. до лимита (до 5000 лв.) - както покупки на ПОС терминал, така и онлайн плащания.

Шопинг лимитът можем да ползваме дори за теглене в брой на банкомат. В този случай има до 50 дни гратисен период, в който сумата да бъде възстановена без лихва.

  1. Пазете се от онлайн измами и пазарувайте от доверени сайтове.

С развитието на онлайн търговията неминуемо растат и опитите за измами в интернет. Те могат да са свързани както с кражба на банкова информация, така и с предлагането на фалшиви или некачествени продукти.

Увлечени от ниските цени, не бива да забравяме по време на Black Friday кампанията да внимаваме откъде и как поръчваме дистанционно. Не използвайте публични незащитени мрежи и се доверявайте само на проверени сайтове и познати брандове, съветват експертите по киберсигурност. Особено внимателни бъдете при реклами от социалните мрежи, които водят към новосъздадени страници, без информация за търговеца.

За улеснение на своите потребители и за повече спокойствие при онлайн шопинга tbi bank въведе още една иновация за българския пазар. В мобилното приложение за ежедневното банкиране потребителите на банката вече могат да открият специална секция Шопинг и да пазаруват директно от любимите си марки там.

Новата функция е на практика онлайн marketplace, събрал на едно място над 200 магазина - за техника, спорт, мода, стоки за дома, автоаксесоари, детски продукти и още много. Сред най-популярните брандове, включени в приложението на tbi, са IKEA, Sport Depot, ЗОРА, Техномаркет, Технополис, Aiko, Mömax, Obuvki.bg, Modivo, Fashion Days.

Така управлението на покупките, планирането на бюджета и разсрочването на разходите става още по-лесно и интуитивно, защото следим всичко на едно място - банката и магазинът са на един клик в телефона ни.

Източник: tbi bank

  1. Знайте си правата.

Важно е да помним, че при онлайн покупки имаме 14 дни за връщане, без значение от причината. Има известни изключения от това правило - например, за стоки, изработени по поръчка, за малотрайни продукти, за бельо и други продукти, за които разпечатването компрометира хигиената и др

Такава правна защита няма при покупките във физически магазин, но много от големите марки въведоха добрата практика да можем лесно да се откажем или да заменим покупка в рамките на няколко седмици или месец - трябва да се информираме предварително за това на касата.

По отношение на рекламациите, някои стоки имат търговската гаранция - от 1 месец при обувките до 1 година при електрическите уреди, например. Според разпоредбите на ЕС, за всички стоки и услуги, закупени от търговци в Съюза, потребителят има и законова гаранция за срок до 2 години, в която може да предяви претенция при скрит дефект, установен по-късно в процеса на употреба. Такава обаче нямаме, когато пазаруваме от търговци от трети страни, например от сайтове, регистрирани извън ЕС.

С подкрепата на: tbi bank