Как се развива компанията "Максима България" през последните 15 години, кои са важните уроци по пътя, които магазини T MARKET са си взели и дали 2020 година е най-трудната за веригата - ще ни разкаже Петър Павлов, генерален директор на веригата магазини T MARKET.

За 15 години T MARKET е вече в Топ 5 на най-посещаваните магазини. Имате 88 магазина в 43 града в страната. Вие сте един от първите служители на веригата - помните ли какви бяха първите години на T MARKET?

Помня, да. Беше интересен период. Аз бях от първите 10 човека, които започнаха работа там. Бяхме млади и кипеше голям ентусиазъм, който до голяма степен остана отличителна черта на екипа ни. Оттогава наш стремеж е да привличаме хора, които не обичат да използват думи като "невъзможно", "не може" и "няма да стане".

В първата ни година започнахме всичко от нулата. Отворихме офис, търсихме място за първите си обекти, всички бяхме по на 20-25 години и с огромен хъс направихме първите крачки към това, което нашата компания представлява днес.

А кои сте днес?

Днес мога уверено да кажа, че след години сериозна работа, трудни уроци от допуснати грешки, голям опит на пазара и постоянно предизвикване на собствените си сили, вече имаме правилната формула за това как най-добре да работим за нашите клиенти и я прилагаме успешно. Търсим постоянно нови начини да сме полезни за нашите клиенти и да им дадем нови и нови причини да изберат именно нас. "Максима България" се развива изключително добре технологично и внедрява успешно преди другите иновативни решения като безпилотните ни каси, онлайн магазин - постижения с които както колегите, така и аз лично изклю§ително много се гордеем. Същевременно се стараем да намалим максимално екологичния си отпечатък, както трябва да прави всяка социално отговорна компания. Магазините ни ползват електроенергия от гарантирано възобновяема енергия, колите ни са хибридни, смятаме да увеличаваме безпилотните каси и да дигитализираме максимално процесите в компанията.

Каква беше изминалата година за вас?

Трудна, както беше за всички. И все още е такава. Но ние в "Максима България" винаги сме смятали, че всяка криза наистина е и възможност. Затова и в завидно кратък срок успяхме да реагираме на нуждите на нашите клиенти и да им осигурим всичко необходимо в това трудно време. Само като пример ще дам това, че за един месец успяхме да пуснем онлайн магазин в София, а след това и в Пловдив. Това постижение се оказва очевидно непосилно за много от колегите ни на пазара.

Държите ниски цени, не предадохте основното си послание към българите, че именно вие сте практичният избор, но промениха ли се клиентите ви за тези 15 години?

Считам, че е дълбоко неправилно да слагаме етикет на клиентите си. Разбира се важно е да знаеш детайли за профила на клиентите си, но това не дава никакъв отговор кой е твоят клиент и не бива да предопределя никакъв извод в тази насока. Аз бих искал всички хора, които са заст от дадената общност, в която отваряме търговски обект. Защото нашата роля е да сме част от тази общност и да предоставяме на хората в нея нещо, от което имат нужда. И в годините разбрахме, че ако не станеш истинска, неизменна част от тази общност, никога няма да стигнеш до хората в нея, съответно няма как да бъдеш техния избор.

И все пак - кой пазарува днес при вас и кой пазаруваше преди?

Точно това е нашата особеност - няма точно определен тип хора, които пазаруват при нас. Може да видите млади хора, които търсят по-голямо разнообразие на продукти. Може да видите и други клиенти, които при нас намират добри цени на био продукти, битова химия, разнообразие от алкохолни напитки, висок клас хранителни стоки и голямо разнообразие в зоната с продукти за дома. Възрастните хора винаги намират при нас начин да не пестят от важни за тях стоки, да намират нужното за своята трапеза и също са наш редовен клиент. Всякакви възрасти купуват нашата кулинария с български традиционни гозби, които се готвят всеки ден в нашия кулинарен цех в Пловдив. Няма точно определен тип хора. Когато човек пазарува един път в T MARKET веднага разбира, че там има нужното за всеки.

T MARKET дава работа на над 2300 човека в България. Как подбирате екипите си и много ли са хората като вас, които са тръгнали от самото начало и вече работят по високите етажи на компанията?

По-голямата част от нашия борд на директорите и съществена част от служителите ни във висшия мениджмънт са тръгнали от различни позиции в офиса и в магазините ни. Имаме касиери, които са станали управители. Имаме управители, които са станали регионални мениджъри...включително може да дам пример и със собствения си път - юрист, който стана генерален директор на компанията.

"Максима България" винаги е привличала интересни хора. Ние сме много гъвкав екип, именно защото всички се стремим да мислим извън рамките на общоприетото. Затова и растем толкова бързо и сме все по-желан работодател.

Как се грижите за хората си в кризата с COVID 19 и какви специални мерки взимате, за да осигурите тяхната безопасност и тази на клиентите ви?

Още миналата зима моментално покрихме всички изисквания на РЗИ, надградихме ги и ги следваме до днес. Ние например бяхме първите, които сложиха прегради между клиенти и служители на касите. След нас всички останали го направиха. Осигурили сме на служителите си всичко необходимо, за да работят спокойно. Не само лекарите са на първа линия. Героите от нашите магазини поеха доста по-голям наплив от хора от всички останали на първа линия. Затова и винаги сме правили максимума те да са защитени. Клиентите ни също се чувстват сигурни при нас, защото виждат, че дезинфекцираме редовно и имаме добър контрол на достъп и спазване на дистанция.

Как подкрепихте болните си служители и ще направите ли нещо специално за тях и тази година?

От началото на кризата поемаме всички тестове на служителите си. Тестваме всички редовно и моментално изолираме всички рискови служители. Също така като екип и едно голямо семейство се стараем да помагаме на всички наши колеги, които не са добре.

Искаме да подкрепим и мотивираме служителите си, защото те са на първа линия, ние се гордеем с тях и виждаме колко много правят - затова и тази година ще дадем над 100 000 лева бонуси на служителите в магазините ни.

Каква година ни чака според вас?

Според мен годината ще е пълна с нови предизвикателства. Надявам се пандемията да приключи и всичко да се нормализира, доколкото е възможно. Макар че смятам пандемията ни промени завинаги. Чака ни труден и доста интересен период.

А TMARKET какво го чака догодина?

Чака ни експанзия. Не сме спирали да растем. Този месец открихме още два нови магазина - в Нова Загора и в Люлин 5. Онлайн магазинът ни www.tmarketonline.bg също ще расте и ще се появява в нови градове в страната. Към марката ни "Наше си е" и кулинарията ни ще добавим нови продукти, ще продължим да държим ниските си цени и да подновяваме асортимента си според нуждите на клиентите ни. Ще продължим социално отговорните ни практики, които са целогодишни наши малки и големи усилия да подобрим средата, в която живеем и работим.