Кой ще яхне банковата дигиталната вълна... Това е въпросът? Традиционните банки, дължащи успеха си на името и историята, имат ли шанс срещу прогресивните, иновативни, пригаждащи се към съвременните технологии конкуренти. Както във всяко състезание, в което идеята е да си първи, да покажеш, че си по-добър, и при банките онези, които са по-адаптивни, които са по-отворени, по-иновативни ще разчитат на успех.

В този смисъл адаптацията към информационните технологии са съвременните банки може би се превръща в тема №1. Проучване на консултантската компания Accenture Plc показва, че банките са инвестирали над 1 трлн. долара в рамките на последните три години, за да отговорят на потребностите на клиентите си.

Все още малко от т.н. водещи световни банки насочват вниманието си към дигиталните стратегии. Но... Онези, които са го направили, вече отчитат ползите и са наградени за усилията си.

Реално технологичното развитие на банковия сектор постави всички при сходни условия за бъдещо развитие, защото всички се сблъскват с новостите. Въпросът е в това, че, според доклада, "дигитално фокусираните" банки отчитат увеличение от 0,9% на възвръщаемостта на капитала си.


В същото време банките, които гледат "презрително" на информационните технологии, регистрират отслабване на възвръщаемостта от 1,1%. И тенденцията се очаква да се запази през следващите години.

Споменахме и сумата от 1 трлн. долара под формата на инвестиции през последните 3 години. Парите, на "дигитално ориентираните", включват вътрешен, външния хардуер, софтуер, услуги и разходи за информационно-технологичен персонал.

Когато говорим за банки, наименованието "Уолстрийт", значи твърде много. Дигитално ориентираните банки получават и по-висока оценка на борсата, а това, както е известно, означава едно - имидж и пари.

JPMorgan, най-голямата американска банка, има най-големи разходи сред финансовите фирми в технологичната надпревара. Последните данни сочат, че тя е заложила в разчетите си увеличение на бюджета за технологии 600 млн. долара повече, с което общо сумата стига 11,4 млрд. долара на база година.

От няколко години насам банките работят в икономическа среда, която силно повиши изискванията към предлаганите от тях услуги. За една банка винаги "клиентът е на първо място", а старомодният банков клон е мястото, където това мото трябва да се приложи в действие.

Но... Отново имаме нещо нетипично.

Самото понятие банков клон се променя и то драматично. Причината е, че трансакциите се пренасят в Интернет, а това кара клиентите по-малко да посещават т.н. банков клон. Нови технологии, социалните мрежи, персоналното управление на финансите, трансформират начините за взаимодействие с клиентите и налагат банките да разработят нови начини за осигуряване на търсените потребителски изживявания, давайки възможност на клиентите за самообслужване и контрол на техните операции.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Вече все повече говорим за персонализирани финансови услуги. Просто нуждите на клиента да се разбират и да се адресират по подходящ начин, а още по-добре е, ако може нуждите на клиента могат да бъдат предварително предвидени.

Ролята на социалните мрежи тук е съществена.

Всъщност какво е банков клон от нов вид? Много потребители го описват и искат той да е интерактивна и забавна среда. Съвременните технологии предлагат възможности за подобряване на производителността и ефективността на клоновете, ускоряване на процесите, елиминирането на хартията и подобряване на интеграцията между фронт- и бек- офиса.

Къде отива ролята на служителите? В редица банкови клонове в Азия вече не е нужно да си говориш с човек. Още от вратата те посреща робот, който може да те обслужи напълно адекватно. Хартия, химикалка... това е минало. Роботът има активен дисплей, а ти персонален подпис в телефона, гривната на ръката си или където и да е там.

И това е в банката. А на улицата се сблъскваш с нови модели банкомати и кеш терминали, интерактивни стени, онлайн и смартфон канали и редица други нововъведения. Просто банките са фокусирани в това да предложат уникално преживяване на клиентите.

И това е причината финансовите институции активно да инвестират в цялостни мобилни и онлайн платформи. Към момента 38% от банките предлагат възможност за банкиране през таблет, а 46% планират да въведат подобна функционалност, сочат данни на консултантска компания Celent.

Голямото предизвикателство днес е изграждането на т.н. "дигитално доверие". Банката си има име, но защото да й се доверим без да стъпваме в клона й.

Ако не е в крак с технологиите, няма как. Вече си говорим през таблета с мобилния екип на банката, които се занимава с продажбите. Екипът ще ни посети в дома ни, за да ни обслужи банката. Защо не? Имаме електронен подпис. Цифровият подпис навлезе много в сферата на финансовите услуги и приложението му ще расте.

И това вече не е научна фантастика, а реалност, защото цената на доверието между клиент и банка - безценно.