Идентификация на клиентите на банката - добре дошли в облака
Точно аудио-визуалният профил на всеки от нас скоро ще бъде и нашата парола
Въвеждането на методи за идентификация на клиентите от ново поколение и успех в битката за спечелване на доверието им е приоритет за всяка банка. Всяко стабилна финансова институция, която държи на имиджи си, инвестира сериозни пари. И това е така, защото пътят на развитие за банките вече е ясен.
И той е свързан изцяло с дигитализацията и по-точно с използването на облачни технологии за съхранение на данни и внедряването на мобилни приложения като основен инструмент за банкова дейност.
В цифровата технология на бъдещето клиентите на банките ще харчат парите си само когато решат, че това е удобно и сигурно. Те ще имат едно предимство-бързина на извършваните от тях операции. Именно скоростта на предаване на информация е основен вектор, който ще промени финансовия свят.
Ако се въведе предаване на данни през мобилна връзка до 10 гигабайта в секунда и повече, то това ще промени процесът на идентификация на клиентите на банките, защото те ще бъдат разпознавани мигновено, дори и визуално.
Точно аудио-визуалният профил на всеки от нас ще бъде и банковата ни парола в бъдеще, твърдят експертите. Какво по-сигурно от това в банковите разплащания и преводи.
Как се променя светът
Това е в бъдещето, но и днес новите технологии променят банковия и финансов свят, особено в сферата на сигурността. Масовото въвеждане на токен устройствата е една от крачките по този път.
Безконтактните мобилни транзакции са гребенът на следващата вълна от дигитални плащания и услугата токен може да ги направи лесни и сигурни.
Много добре се възприема например идентификация през смартфон, която с помощта на отпечатък от палеца на съответния клиент. Друг вариант е разпознаване по лицето или по образец от гласа на клиента.
Това са така наречените "биологични системи", които извеждат сигурността на наистина ново равнище. Те освобождават хората от необходимостта да помнят много пароли и им дават сигурност, че проверката на личността им няма да бъде "пробита" от зложелатели и крадци.
Но не само мобилното банкиране ще използва биологични системи за изясняване самоличността на клиентите. Вече е на дневен ред и въвеждането на специални датчици в банковите салони или на банкоматите, за да се удостовери, че това е съответния клиент, който банката обслужва.
При мобилните разплащания е добре да не се прави компромис със сигурността. Трябва да се има обаче предвид, че от голямо значение за потребителите е и да се запази балансът между защитата и удобството.
Според собственик на голяма софтуерна компания едно приложение може да бъде направено много сигурно, но да стане толкова неудобно за употреба от крайния потребител, така че на практика никой да не го ползва.
Дори субективно една банкова карта може да се скимира на банкомат, някой да я прочете пред вас или някакъв фалшив сайт да ви подведе да си въведете данните не където трябва. Докато по дизайн мобилните портфейли, ако са направени спрямо добрите практики и това, което им диктува регулацията, те са по-защитени по дефиниция.
Технологиите в мобилното банкиране и разплащане ще продължат да се развиват в две насоки: мобилни разплащателни средства и мобилни финансово-банкови инструменти. Преносимите устройства за разплащания са по-скоро експериментални и допълващи основните начини за извършване на транзакции и едва ли ще се наложат масово в близките години.
Ново поколение банки, които са достъпни през мобилните приложения агресивно привличат клиенти с несравнимо по-добри пазарни оферти. И макар те все още да имат незначителен дял, който не е заплаха за традиционната индустрия, именно този модел може да се окаже бъдещето, което ще я промени.