В условия на затегнат кредит, кредитните карти са примамливо удобство. Те дават достъп до незабавна ликвидност и възможност на покупка на стоки, които се предлагат единствено в интернет. Дори носят пряка финансова изгода - при внимателно планиране, достататъчно висок лимит и използване на бонуси. Например, промоциите, възможностите за покупка на разсрочено плащане при нулева лихва (важи за някои банки и някои магазини) и гратисните периоди – всички тези опции, съпоставени със сравнително високите лихви по депозити, осигуряват ползи, които могат да надхвърлят таксите по картата.
За да се сбъдне този оптимален сценарий, трябва да внимавате за непредвидени разходи, които възникват често поради небрежност или незнание.
Ето някои чести пропуски и грешки:
1. Избягвайте теглене на пари в брой
Кредитната карта е карта за покупки в магазин или чрез интернет. Теглете пари в краен случай – твърдението на продавачката, че ПОС терминалът не работи, но отсреща има банкомат, не е такъв случай.
Първо, имате немалка такса за всяко теглене (обичайно 3%). Второ, лихвите за теглене са достатъчно високи. Трето, по правило нямате гратисен период. Обърнете внимание, че не е правилно такса теглене да се прибавя към лихвата и на практика разходът при теглене е по-голям. Това е така, тъй като таксата е еднократна и плащате тези 3% (или 3 лв. на всеки 100 лв.) дори когато теглите пари за два дни.
2. Следете гратисните периоди и срокове за плащане
Гратисните периоди са удобство, тъй като ви осигуряват безлихвен кредит. Те обаче могат да ви донесат ядове. Първото, за което трябва да внимавате, е за кои транзакции се отнасят те. Обикновено, това са плащания на ПОС терминал, плащания в интернет и плащания на комунални и други сметки чрез услугата BPay.
Второто са датите. Ако сте видели, че в условията на вашата карта пише например „45-дневен гратисен период”, това не значи, че можете да забравите за нея месец и половина. Това е максимален срок. Правилото е, че ако се плати цялото задължение от покупки в рамките на този гратисен период, няма да ви се начисли лихва. Това трябва да стане в рамките на този гратисен период, който изтича с изтичане на срока за плащане. Например, ако датата на извлечението е 10 число и срокът за плащане е до 25-то число, покупките ви, направени вечерта на 10-ти трябва да се платят изцяло до 25-ти същия месец, но покупка, отчетена на 11-ти сутринта се разсрочва за следващия месец.
3. Предварителното плащане рядко е изгодно
Прекаленото усърдие също може да ви навреди. Ако имате покупки на изплащане (да речем при покупка на техника от магазин), трябва да правите месечните вноски в рамките на посочения период и не по-рано. Затова плащайте в рамките на срока. Предварителното изплащане на цялата оставаща сума при покупки на изплащане също така може да доведе до начисляване на такса за предсрочно погасяване в някои банки.
4. Внимавайте какви валути избирате
Някои банки имат такса за превалутиране или прилагат валутен курс, който не е много изгоден за клиента. Ако пазарувате в интернет, проверете дали няма възможност да платите в левове (някои туристически сайтове вече предлагат това), Ако ще пътувате за дълго в чужбина и очаквате големи разходи с картата си, проверете дали не е по-изгодно да поискате нова карта.
5. Проверявайте сметките си
Възможно е да сгрешите, ако се опитвате сами да пресметнете дължимата сума,неусвоения лимит и прочие. Можете да се объркате при изчисляване на минималното плащане (то може да е процент от усвоената сума плюс лихвите или процент от лимита) или да се заблудите от практиката на двойни кредитни лимити. Също и ако имате многобройни операции през месеца (например, вноска на изплащане, пазаруване в магазин, начислени лихви, частични погасявания преди датата на извлечение и т.н.). Ако използвате регулярно картата, не пропускайте, че кредитният лимит се възстановява при погасяване на предишните задължения.
Затова е най-добре да се свържете със служителия от Картовия център, винаги когато имате съмнения. Имайте предвид още, че се случва информацията за салдото, която се изписва при справка на банкомат или информацията, която получавате на място в клона на банката да е по-неактуална.
6. Спазвайте правилата за сигурност на плащанията
Възможно е да има отклонение от така описаните условия за конкретните банки