Икономическият ефект от дейността на Лидл България върху българската икономика за 2019 г. възлиза на 1,12 млрд. лв. като има силно изразено влияние на регионално ниво. Това сочат данните от оценката на социално-икономическото въздействие от дейността на компанията върху икономиката на страната за 2019 г., изготвена от Института за пазарна икономика (ИПИ).

Към 2019 г. Лидл България присъства с 99 магазина в 48 населени места в страната, включително малки и средни общини. Експанзията на регионално ниво превръща компанията в сериозен двигател за развитието на отделните общини и като инвеститор, който допринася за подобряването на цялостната инфраструктура на местно ниво, и като данъкоплатец, и като ключов фактор на пазара на труда. По данни от доклада именно нивата на възнаграждение в компанията оказват най-голямо въздействие в регионален план. Във всяка община, където Лидл България присъства, средната брутна заплата на служителите на веригата е по-висока от средната в сектор търговия за конкретната община. Разликите са най-големи в средни по размер общини като Несебър, Панагюрище, Велинград, Гоце Делчев, а в повече от 10 общини възнагражденията в Лидл са над два пъти по-високи от средната заплата за общината като цяло.

"Най-отчетливо е влиянието на компанията в по-малките населени места, където структурата на пазара на труда е по-различна от тази в големите градове, затова когато там се появи работодател като Lidl, който залага на принципите на пълно деклариране на заетостта, на спазване на трудовото законодателство, предлага различни пакети от социални придобивки, а и дава в номинално изражение доста по-високи от средните заплати, той става лидер на местния пазар, по който всички останали започват да се съизмерват", коментира Лъчезар Богданов, главен икономист на ИПИ и ръководител на екипа, изготвил доклада.

Данните показват още, че Лидл България плаща значително по-високи от средните заплати дори и в общините с високи нива на безработица, където компанията би могла да си позволи по-ниски нива на заплащане, с които да привлича качествени служители. По този начин на практика, Лидл България изравнява стандарта за възнаграждения на хора с подобен профил и умения във всяко населено място, където оперира, което оказва съществено влияние не само върху местния пазар на труда, но и върху регионалната икономика - по-добре платените служители могат да харчат повече и да спомагат за развитието на други бизнеси, като правят ремонти в домовете си, купуват стоки и ползват услуги.

Пълният доклад за оценката на социално-икономическото въздействие от дейността на Лидл България върху икономиката на страната, както и видео по темата, можете да видите тук: https://corporate.lidl.bg/efekt-t-lidl

 

* материалът е предоставен от Lidl