Пандемията от COVID-19 вече започва да дава все по-силно отражение и върху световната икономика. И ако до вчера българският бизнес се задъхваше от липсата на работна ръка, то днес на преден план отново излизат страховете от покачващи се нива на безработицата. Неслучайно, в проведеното наскоро проучване сред български студенти от социологическа агенция Тренд, сигурността и стабилността на работното място се очертават като ключови фактори.

Снимка: А1

"Най-желаният работодател в България" е изследване, инициирано от "Българската асоциация за управление на хора" (БАУХ) и "Българското дружество за връзки с обществеността" (БДВО). В него се включват над 1000 студенти, които в момента са в редовна форма на обучение в българските висши училища. Студентите са помолени да кажат името на компанията, където според тях биха могли да се реализират успешно. На почетно място в Топ 3 е телекомуникационната компания А1.

С какво тя привлича вниманието на българските студенти? За да отговорим на този въпрос, трябва първо да видим какви всъщност са техните очаквания за идеалното работно място:

Работа от вкъщи по време на криза

Почти половината студенти поставят на първо място сигурността на работните си места. Това е разбираемо на фона на масовите съкращения и неплатени отпуски, от които пострадаха много българи в последните месеци. Технологичните компании обаче изглежда се оказват по-устойчиви на външни стресове, тъй като служителите им имат възможност да работят от домовете си, без това да нарушава ефективността на работния процес.

Оказва се, че подобни възможности далеч не са ограничени до IT сферата. Например - още с началото на извънредното положение А1 България предостави възможност на голяма част от екипите да работят от домовете си, но без да прави съкращения. Работният процес в телекома продължава, а компанията успя да задвижи и мащабна кампания за дигитална солидарност.

Магазините на телекома продължават да работят, макар и с променено работно време и при засилени мерки за хигиена. Именно тези фактори вероятно стоят в основата на доброто представяне на компанията в проучването, което я поставя сред най-желаните работодатели у нас.

Справедливи възнаграждения за квалифицирания труд

Безвъзвратно е отминало времето, в което България беше източник на високо квалифицирана, но евтина работна ръка. Съвременните студенти имат сериозно отношение към собственото си образование. Над две трети (69 %) от анкетираните студенти акцентират именно на заплатите като основен критерий.

Трябва да се има предвид обаче, че това изследване - макар да обхваща периода след началото на кризата с коронавируса - не може да каже дали тези нагласи няма да се променят след дълготрайно повишаване на безработицата, което се очаква в следващите месеци. Очакванията за по-високи заплати се задържат от времето, в което икономиката се задъхваше от липсата на кадри. Дали това ще се промени зависи от продължителността на рецесията, причинена от коронавируса.

Кариера още от студентската скамейка

57 на сто от студентите споделят, че биха били привлечени най-вече от възможностите за кариерно израстване. Високият процент хора, поставящи това изискване, също може да обясни доброто позициониране на А1 сред най-желаните работодатели.

Това е така, защото телекомът е добре познат на студентите в България, тъй като предлага много възможности за стажове и летни обучения и редовно се включва в различните кариерни форуми, организирани у нас. Всяка година А1 организира и лятна академия за най-добрите студенти, а много от най-добре представилите се продължават кариерното си развитие в компанията.

Въпреки кризата и днес А1 продължава да предлага свободни позиции, много от които са насочени към хора с добра техническа грамотност и високо образование.

Светлина в тунела за българската икономика има - 78% от студентите са уверени, че в България има компании, които отговарят на всички техни изисквания. Други 62% заявяват, че могат да намерят мечтаното работно място у нас. Използвайки техния потенциал и силата на новите технологии, страната ни може да се върне обратно на пътя на икономическия растеж.