"Ти и Lidl за нашето утре" е най-голямата социално отговорна инициатива на Лидл България, която от 2017 г. подкрепя значими граждански проекти с дългосрочно въздействие върху местните общности. В седмото издание на програмата под мотото "Първите седем. Пътят на доброто" 40 проекта в пет ключови категории получиха подкрепа с фонд от 370 000 лева. За първи път тази година в инициативата се включва #ДетективНаДоброто - роля, поверена на Георги Ненов, създателят на подкаста "Свръхчовекът". Той ще проследи развитието на проектите, ще се срещне с хората зад тях и ще сподели вдъхновяващите им истории.

Снимка: Lidl

Какво означава за теб ролята на #ДетективНаДоброто и какво те мотивира да я приемеш?

През последните почти 9 години споделям истории на хора, които променят България към по-добро чрез подкаста, който стартирах с желанието да правя живота на хората по-добър - "Свръхчовекът с Георги Ненов". Когато получих поканата да стана #ДетективНаДоброто в седмото издание на инициативата "Ти и Lidl за нашето утре", приех без колебание. Защо? Защото това е още един начин да покажа, че позитивната промяна е възможна, когато има хора, готови да поемат инициатива. Да покажа, че има хора, които творят, хора, които си сътрудничат, и хора, които не само мечтаят, но и сбъдват мечтите си.

Как ще проследиш пътя на доброто и как ще стигнеш до неговите герои?

Като #ДетективНаДоброто планирам да посетя лично голяма част от одобрените проекти. Искам да разговарям с хората зад инициативите и да разбера и предам техния хъс към реализирането на доброто. Ще разказвам техните истории в моите канали в социалните мрежи на всички, които имат нужда да чуват по-често, че в България се гради - и то не само в София. Вярвам, че зад всеки успешен проект стоят още свръхчовешки истории, които заслужават да бъдат разказани.

Какви са очакванията ти от срещите с хората зад проектите?

Дълбоко вярвам, че хората имат нужда от общуване лице в лице. Именно чрез преките ми срещи със създателите на тези проекти мога лично да усетя енергията и смисъла. Очаквам навсякъде, където отида, да открия хора, които са припознали нуждите на своята общност и са намерили креативни начини да ги посрещнат. Техните истории са важни, защото показват на другите, че промяната е възможна или както аз обичам да казвам - че "И ти можеш!"

Има ли конкретни проекти, които вече привлякоха вниманието ти и защо?

Сред 40-те одобрени проекта в седмото издание на инициативата особено ме впечатляват няколко - в категория #BeGreen има един проект "Млада гора", по който ще се използва устойчив метод на залесяване и възстановяване на ерозиралите хълмове около селата. Нямам търпение да стигна до Сандански и да се запозная с младежите, които са създали проекта "Младите говорят", част от категорията #BeActive. Те планират обучения, медийни проекти и конференции, чрез които да се развиват умения за критично мислене и активно участие в гражданските процеси у младите хора в общината. А в категория #BeVocal съм твърдо решен да се срещна със Свилена Велчева, която е инициаторът на "МОРЕ - морски очерци, разследвания и екорепортажи". Проектът цели да създава журналистически материали по обществено значими теми, свързани с опазването на околната среда от Шабла до Варна.

Как оценяваш значението на младежките проекти в рамките на инициативата?

Младежките проекти заемат специално място в инициативата. Когато даваме възможност на младите хора да реализират своите идеи, ние изграждаме ново поколение от активни граждани. От собствен опит знам, че подадените ръце могат да бъдат катапулт към лични и обществени победи. Особено за младежите, които нямат ограничения и на които не им липсва смелост.

Снимка: Lidl

Успешен ли е според теб този модел на партньорство между бизнеса и гражданските организации за социална промяна?

Когато в началото на годината се подготвях за събитието, на което обявихме одобрените проекти в инициативата "Ти и Lidl за нашето утре", се убедих, че това е забележителен пример за успешно сътрудничество между бизнеса и гражданските организации. За тези 7 години дотук са инвестирани 1,65 милиона лева в 195 проекта, а въздействието е достигнало близо 3 милиона българи. Бих нарекъл това мащабна промяна, в която нагледно се вижда, че когато работим заедно, постигаме повече.

С подкрепата на: Lidl