Зарядни станции за електромобили на всеки 60 км, за водород - на 100 км?
Евродепутатите искат ЕС да създаде единна точка за достъп до данни за алтернативните горива, от която да се получава информация за наличието, времето за чакане и цените на различните станции в цяла Европа
За да стане ЕС неутрален по отношение на климата, ЕП настоява за станции за зареждане с електроенергия на всеки 60 км, станции с водород на всеки 100 км и за по-малко емисии от кораби. Това съобщиха от пресслужбата на Европейския парламент.
В сряда Парламентът прие позицията си относно проекта на законодателство на ЕС, чиято цел е да се стимулира разполагането на станции за зареждане с електроенергия и алтернативни горива (например водород) за автомобили, камиони, влакове и самолети и да се подкрепи навлизането на устойчиви превозни средства. Новите правила са част от пакета "Подготвени за цел 55 през 2030 г." - планът на ЕС за намаляване на емисиите на парникови газове с най-малко 55% до 2030 г. в сравнение с нивата от 1990 г.
По-голям брой зарядни станции/станции за презареждане с гориво
Членовете на ЕП определиха минимални задължителни национални цели за разгръщането на инфраструктура за алтернативни горива. Държавите членки ще трябва да представят своя план относно начините за постигането на тези цели до 2024 г.
Съгласно приетия текст, до 2026 г. следва да има поне една електрическа зарядна станция за автомобили на всеки 60 км по главните пътища на ЕС. Същото изискване ще се прилага за камиони и автобуси, но само за основните пътни коридори по мрежата на ЕС TEN-T, където трябва да бъдат разположени по-мощни станции. Ще има някои изключения от правилата за най-отдалечените региони, островите и пътищата с много малък трафик.
Евродепутатите предлагат също така да се създадат повече станции за презареждане с водород по главните пътища на ЕС (на всеки 100 км вместо на всеки 150 км, както предлага Европейската комисия) и тази цел да бъде постигната по-бързо (до 2028 г. вместо до 2031 г.).
Лесно и достъпно зареждане за потребителите
Алтернативните станции за презареждане следва да бъдат достъпни за всички марки превозни средства и плащането следва да бъде лесно. Те трябва да показват цената за kWh или за килограм и тя трябва да бъде достъпна и сравнима. Членовете на ЕП също така искат до 2027 г. да бъде създадена единна точка на ЕС за достъп до данни за алтернативните горива, която да предоставя информация относно наличието, времето за чакане и цените на различните станции в цяла Европа.
Как ще се върви към устойчиви морски горива
Евродепутатите приеха също така позицията си по проекта на законодателство на ЕС относно използването на възобновяеми и нисковъглеродни горива в морския транспорт. Парламентът настоява морският сектор да намали емисиите на парникови газове от корабите с 2%, считано от 2025 г., с 20% от 2035 г. и с 80% от 2050 г. в сравнение с равнището от 2020 г. (намалението, предложено от Европейската комисия, е 13% от 2035 г. и 75% от 2050 г.).
Тези изисквания ще се прилагат за кораби с брутен тонаж над 5000 тона, които са отговорни за 90% от въглеродните емисии от корабите акостирали във или плаващи между пристанищата на ЕС, и за 50% от енергията, използвана при плавания, при които пристанището на отплаване или пристигане е извън ЕС или в неговите най-отдалечени региони.
Евродепутатите също така определиха цел от 2% за използване на възобновяеми горива и задължиха контейнеровозите и пътническите кораби да използват електрозахранване на брега, докато са на котвена стоянка в основните пристанища на ЕС, считано от 2030 г. Това би намалило значително замърсяването на въздуха в пристанищата.
За да се гарантира спазването на законодателството, членовете на ЕП подкрепят въвеждането на санкции. Генерираните от тях приходи следва да отидат във Фонда за океаните и да допринасят за декарбонизацията на морския сектор, енергийната ефективност и технологиите за задвижване с нулеви емисии.
Мандатът за преговори относно разгръщането на инфраструктура за алтернативни горива беше приет с 485 гласа "за", 65 гласа "против" и 80 гласа "въздържал се", а относно използването на устойчиви морски горива - с 451 гласа "за", 137 гласа "против" и 54 гласа "въздържал се", с което Парламентът е готов да започне преговори с държавите членки.