Внезапният приток на пътници по европейските летища след отмяната на санкциите заради КОВИД-19 представлява предизвикателство, призна браншовата организация на аерогарите, които намалиха персонала си по време на кризата, цитирана от Франс прес и БТА.

В момент, когато се появяват все повече информации за задръствания по летищата, европейското подразделение на Международния съвет на летищата - МСЛ Европа (ACI Europe) изтъкна значителните затруднения, засягащи въздушния транспорт.

В същото време Испания съобщи, че е посрещнала 4 милиона туристи през март- повече от 8 пъти спрямо същия месец на миналата година.

"Непосредственото предизвикателство е да се управлява внезапното увеличение на трафика, тъй като пандемията силно намали ресурсите на летищата и наземното обслужване", уточни генералният директор на МСЛ Европа Оливие Жанковек, цитиран в комюнике.

"Сега въпросът е как отново да се наемат служители при силното затягане на пазара на труда в цяла Европа", допълни той, като подчерта, че е невъзможно да се правят корекции от днес за утре предвид процедурите за акредитиране на охрана и сроковете, необходими за квалификация на персонала.

Вчера основната световна асоциация на авиокомпаниите, Международната асоциация за въздушен транспорт (МАВТ - IATA), призова спешно се обсъдят причините за това задръстване с пътници.

Генералният директор на МАВТ Уили Уолш изрази съжаление за продължителното чакане по много от летищата заради недостатъчните ресурси за справяне с наплива и призова да се действа, за да не се охлади ентусиазмът на потребителите за пътувания със самолет.

Авиокомпания Ка Ел Ем (KLM) беше принудена да отмени миналия уикенд десетки полети от и до амстердамското летище "Скипхол", което беше претоварено от големия наплив за пролетната ваканция.

Синдикати на служители и подизпълнители на оператора на парижките летища А Де Пе (ADP) също предупредиха за опасност от задръствания, особено при контрола за сигурността, тъй като има 4000 непопълнени позиции, а компаниите не могат да намерят персонал.

МАВТ и МСЛ Европа отбелязват съответно на световно и на европейско равнище, че активността през март 2002 г. е достигнала най-високо равнище от началото на пандемията през март 2020 г., когато авиационният сектор се срина, а броят на пътниците намаля тройно през тази година.

Въпреки войната в Украйна, през март европейските летища са посрещнали 65,9 процента от броя на пътниците през същия месец на 2019 г. Това е доста повече в сравнение с отчетените 41 процента през 2021 г. спрямо предпандемичното равнище.

На този фон "Испания приключи това първо тримесечие с добри данни за посещенията и разходите от туристи - тенденция, която се надяваме да се засили през летния период", отбеляза министърът на туризма Рейес Марото в акаунта си в "Туитър".

"Отличните данни за заетостта заедно с възстановяването на капацитета във въздушния транспорт ни изпълват с оптимизъм", добави тя.

Освен големия брой туристи през март, Националния институт за статистика (INE) отчете и че чуждестранните туристи са похарчили 5,07 млрд. евро по време на отпуските си в страната през третия месец на годината спрямо едва 544 млн. евро преди година.

 

Броят на туристите, пристигнали в Испания през март (4 млн.), все пак е с 1,6 милиона по-малък от гостите на страната през същия месец на предпандемичната 2019 година. Тогава похарчената от тях сума бе 6,03 млрд. евро.

Международните ограничения, наложени върху пътуванията заради пандемията, поставиха на колене туристическия сектор на Испания, който е жизненоважен за икономиката й. Браншът допринасяше за 12 процента от испанския брутен вътрешен продукт преди пандемията.

Секторът започна постепенно да се възстановява през 2021 г., отбелязвайки кратка пауза, когато бързото разпространение на варианта Омикрон временно доведе до нова вълна ограничения за пътуванията.