Международната агенция за енергията (МАЕ) прогнозира, че търсенето на дизелово гориво и на газьол ще намалее слабо догодина, тъй като трайното поскъпване стимулира и без това високите инфлационни нива и потиска икономическата активност, информира Ройтерс, цитирана от БТА.

"Високите цени на дизеловото гориво стимулират инфлацията, оказвайки допълнителен натиск върху глобалната икономика и върху търсенето на петрол в световен мащаб", се казва в месечния доклад на МАЕ за състоянието на петролния пазар.

Търсенето на дизелово гориво ще намалее?

Дизеловото гориво е гръбнакът на световната икономика. То се използва в транспорта, за генерирането на топлинна енергия, както и в индустрията, което означава, че повишаването на цените му може да доведе до поскъпване на почти всичко - от стоки и услуги до отопление на домове и обществени сгради, отбелязва Ройтерс.

Търсенето на дизел и на газьол в глобален мащаб се очаква, при 1,5 милиона барела (по 159 литра всеки) дневно през 2021 г., да намалее до 400 000 барела на ден тази година, след което да свие леко през 2023-а, се казва в доклада на МАЕ.

Доставките на пазара на дизелово гориво са силно ограничени през последните години, като тенденциите са глобалните запаси да са много под средното равнище.

Санкциите срещу Русия вероятно ще ограничат петролното й производство

Ембаргото, което Европейският съюз налага върху доставките на руски петрол и петролни продукти през идните месеци, както и забраната за транспортирането им по море, се очаква още повече да ограничат пазара. ЕС ще трябва да компенсира отказа си от доставките на около 1 милион барела дневно от руски дизел, нафта и мазут, отбелязва Международната агенция за енергията.

Санкциите, наложени от западните индустриализирани държави срещу Русия, има вероятност да доведат до спад на руското петролно производство, обявява МАЕ, цитирана от ДПА. През идната година средният производствен обем може да падне под 10 милиона барела дневно, според месечния доклад, публикуван днес в Париж.

Експертите на МАЕ очакват до края на март руското петролно производство да се свие с почти 2 милиона барела в сравнение с предвоенните равнища. Прогнозите са, че през следващата година средният дневен добив на руски суров петрол ще възлиза на по около 9,6 милиона барела.

Русия пренасочва над 1 милион барела суров петрол дневно към Индия, Китай и Турция от началото на войната, която започна срещу Украйна през февруари, се казва в доклада.

Това обаче не е достатъчно, за да компенсира загубата на доставки за западните индустриализирани държави. Международната агенция за енергията отбелязва, че руските петролни доставки за Индия, Китай и Турция не се увеличават. От това може да бъде направен извод, че тези страни може би не са в състояние да внасят повече руски петрол, отбелязва МАЕ.

Русия изнася петрол като за последно

На този фон руският износ на черно злато през октомври се увеличава със 165 000 барела дневно до 7,7 милиона барела на ден, тъй като доставките за страните от ЕС, за Китай и Индия се задържат на стабилни нива, се казва в доклада на МАЕ). Намаляването на руските петролни доставки за Турция е компенсирано от увеличение на износа на черно злато от Русия до дестинации, които все още предстои да бъдат установени, отбелязват експертите на Международната агенция за енергията.

Руският износ на суров петрол за страните от ЕС през миналия месец е 1,5 милиона барела дневно, което е с 1 милион барела под равнището отпреди войната на Русия срещу Украйна. Спадът при износа на петролни продукти е с 300 000 барела дневно, до 1 милион барела на ден, което включва 600 000 барела дизелово гориво дневно. Приходите на Русия от износа се увеличават с 1,7 милиарда долара до 17,3 милиарда долара, се казва в доклада на МАЕ.