Таксиметровите шофьори поискаха система "бонус-малус" и мораториум върху ГО
От бранша: Няма да приемем натиска. Става дума за картелно споразумение. АБЗ: Висок е рискът, навсякъде такситата са с адаптирани тарифи
Увеличаването в цената по премията е в пъти - от 200 до 1100%. Това е удар върху бранша, каза пред БНР Красимир Цветков, председател на Национален таксиметров синдикат. Таксиметровите шофьори излизат на протести в различни градове на страната, недоволни от драстичното поскъпване на застраховката "Гражданска отговорност" за сектора.
Още по темата
Искаме мораториум върху цената на застраховката, каза пред БТА Цветков, като определи увеличението на премията като брутално. "Като казваме брутално, имаме предвид от 300% до 1110%. На моята кола застраховката от 386 лв. вече е 1077 лв. и продължават да растат. В същото време не намираме абсолютно никаква обосновка за това", каза Цветков.
Председателят на синдиката даде пример с неговия, сравнително нов автомобил, хибрид, за който от 386 лева сумата отива на над 1000. Застраховките в някои компании за същия автомобил достигат над 3000 лева.
От първия протест, който се проведе на 31 октомври в Пловдив, се знаеше, че предстои национален протест. Реагирали са от различни парламентарни групи, които са дали заявка за срещи за изясняване на проблема, поясни Цветков, като изрази опасения от "яхване на протеста". Той добави, че са задържали цените, за да не употребят бранша им политически предизборно.
"Става дума за действие, което прилича на хоризонтално споразумение, картелно споразумение. Всички външни белези носи. Това действие дословно преписва чл. 15 от Закона за защита на конкуренцията", смята председателят на Националния таксиметров синдикат.
Не е странно само мълчанието на КЗК, а на всички институции, включително на прокуратурата и на КФН, коментира Красимир Цветков по БНР.
Пред БТА той коментира и тезата на председателя на УС на Асоциацията на българските застрахователи Николай Станчев, който в интервю за БТА посочи, че при такситата щети възникват 20 пъти по-често, което налага "Гражданската отговорност" да поскъпне.
"Това означава, че на всяка една катастрофа с кола следват 20 с таксита. Някъде да ги виждате по пътя тези 20 катастрофи с такси? Това е една цифра, хвърлена във въздуха. За нас е тенденциозно изкривяване на общественото мнение, с цел да се намери някаква елементарна обосновка на едно действие, което носи всички белези на картелно споразумение", смята Цветков.
Таксиметрови шофьори смятат, че ги рекетират. Протест в бургаския квартал "Меден Рудник"
"Напълно сме убедени, че ще покажем много различно положение", заяви той. Броят ПТП при таксита и други автомобили е съпоставим, подчерта Цветков и добави, че средната скорост на такси в София е 17-20 км/час.
"ПТП-то го прави човекът, не го прави колата. Отговорността е на шофьора, не е на ламарината."
Таксиметровите шофьори са много лесен таргет за такъв тип финансово извиване на ръцете, изрази мнение Цветков.
"За нас една кола храни минимум едно семейство, много често и две."
Въвеждането на бонус-малус системата по незнайни причини не се случва, отбеляза още Цветков във връзка с оценката на индивидуалния риск при шофьорите.
Ще продължим да търсим всички възможни варианти да си защитим бизнеса, изтъкна в заключение Красимир Цветков.
"Ще запазим пълна протестна готовност за следващи протести. Ако трябва ще бъдат и по-големи. Може да се окаже, че ще има неприятни изненади по коледните празници - трафик, граници, блокади, магистрали. Няма как да приемем този натиск върху нашия бранш."
Решенията за премията са индивидуални
Всеки застраховател определя самостоятелно ценовата си политика, обясни Пламен Шинов, заместник-председател на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ).
Колкото повече време автомобилът е на пътя, толкова по-голяма е вероятността да има щета. Такситата изминават стотици километри на ден. Това е различно от нормалния пробег на собственик на автомобил. Има много фирми в подобен режим на работа като такситата - куриерските фирми, товарните автомобили, съответно тарифите за тях са различни, отбеляза Шинов.
Само няколко компании предоставят задължителната полица "Гражданска отговорност" на такситата, тъй като това е много рисков сегмент, коментира зам.-председателят на АБЗ.
Вчера две от браншовите организации, които днес организират протест, са били на среща с представители на асоциацията с искане за запазване на старите цени на застраховката, въпреки че анализ на застрахователния бранш показва, че при тези автомобили предизвикването на щети е 20 пъти по-високо.
Застрахователният бранш не си е адаптирал цените спрямо инфлацията, твърди още Шинов.
"Таксиметровите автомобили навсякъде в Европа са със завишен риск. Винаги има адаптирани тарифи спрямо тях. Не са като нормалните автомобили. В много държави се прилага бонус-малус."
Картелно споразумение няма, категоричен е Пламен Шинов в отговор на въпрос нарушава ли застрахователният бранш определени регулации.
Той декларира готовност да се направи обстоен анализ на щетите, причинявани от таксита, ако асоциациите на таксиметровите шофьори им предоставят информация за това.