Петъкът след американския празник Ден на благодарността традиционно бележи началото на пазаруването за коледните и новогодишните празници. Тази година търговците очакват повече клиенти спрямо 2020-а като стъпка към връщане към нормалността, но последиците от продължаващата пандемия продължават да тежат върху очакванията на бизнеса и потребителите.

Недостигът на товарни контейнери и шофьори на камиони забави доставките, а и инфлацията оказва натиск върху нагласите, отбелязва Асошиейтед прес. Невъзможността да се намерят желаните стоки на желаната цена, комбинирана с недостига на работна ръка затрудняват търговците да отговорят на нуждите на клиентите и помрачават празничното настроение.

От години значимостта на Черния петък намалява на фона на пренасочването на предпочитанията към онлайн пазаруването, като същевременно много търговци предлагат намаления цяла седмица, а след това и по-късно през месеца преди празниците.

Въпреки предизвикателствата обаче експертите очакват силни продажби през следващата седмица и празничния сезон като цяло.

За продажбите на дребно в САЩ през текущата седмица (без автомобили и бензин) се прогнозира растеж от 10 процента спрямо 2020 г. и 12,2 процента спрямо 2019-а, според барометъра SpendingPulse на компанията за картови плащания Mastercard. Очакваният растеж на онлайн продажбите за седмицата е 7,1 процента спрямо скока от 46,4 процента миналата година, когато купувачите масово предпочетоха интернет пред физическите магазини. За целия празничен сезон повишението вероятно ще достигне 10 процента спрямо миналогодишните резултати, когато показателят нарасна с 33 процента, според индекса за дигиталната икономика на Adobe.

Като цяло прогнозите са за скок на годишна основа с 20 процента на продажбите за Черния петък с възстановяването на пазаруването в магазините.

Най-силно е изчерпването на складовите наличности от електроника заради глобалния недостиг на чипове, следват категориите на козметични продукти, стоки за дома и градината, според данните на Adobe, цитирани от БТА.

За Великобритания се очаква купувачите да похарчат близо 9 млрд. бр. лири, което може да доведе до най-успешния Черен петък в страната, отбелязва ДПА.

Експерти в търговията на дребно прогнозират, че пазаруването ще надмине предпандемичните равнища на фона на желанието на хората да похарчат повече за близките си след ограниченията в празнуванията за Коледа миналата година.

Нарушенията в доставките, увеличаването на транспортните разходи и натискът на трудовия пазар също дават отражение.

Анализатори от PwC очакват британците да похарчат около 8,7 млрд. бр. лири спрямо 7,8 млрд. бр. лири през 2019 година.

Има обаче сигнали, че тази година предлаганите намаления ще бъдат по-малко и някои големи марки няма да се включат в разпродажбите.

Около 85 процента от независимите търговци на дребно в Обединеното кралство посочват, че няма да участват в шопинг събитията и няма да свалят цените си.

Същевременно климатични активисти в цяла Европа организираха акции при 15 логистични центъра на Amazon, като най-голямата компания за онлайн търговия е изправена и пред протести на служители и шофьори на камиони за доставки в Германия, Франция и Италия, съобщи Ройтерс.

Климатичните активисти критикуват концерна с твърдение, че прекомерното потребление нанася щети на околната среда, а според синдикално обединение гигантът не плаща достатъчно нито на служителите, нито на правителствата под формата на данъци.

В Германия, която е най-големият пазар на Amazon извън САЩ, синдикатът Verdi обяви, че около 2500 служители стачкуват в логистичните центрове в Райнберг, Кобленц и Грабен.

Във Франция стачни призиви отправи един от най-големите профсъюзи в страната - CGT, призиви за протести дойдоха и от Италия.

"Коалицията (от синдикати - бел. ред.) настоява Amazon да плаща справедливо на работниците си и да уважава правото им да се присъединяват към профсъюзи, да плаща справедлив дял данъци и да поеме ангажименти за истинска екологична устойчивост", посочи обединението "Накарайте Амазон да плаща" (Make Amazon Pay) в изявление.