44% от шофьорите - или около 1 милион души, ще могат да достигнат максималния бонус от 25% шест години, след като системата "Бонус-малус" заработи. Това са изчислили от Комисията за финансов надзор на база статистически данни от последните години.

Първите 1-2 години при чисто досие ще се получават по 10%, след това по 2-3%, докато се достигнат 25% отстъпка от цената на застраховката Гражданска отговорност.

На обратния полюс - тези, които ще получат малус-класове и ще имат по-скъпа застраховка, са 18% от водачите у нас или приблизително 300 000 души. Най-сериозно ще се плаща при тежки катастрофи с човешки жертви, но пак според КФН това ще са едва 0.6% от шофьорите в страната.

За по-незначителни нарушения ще се прибавят по 10% към базовата цена на застрахователя. Нарушения като каране в автобусната лента в големите градове или неправилно паркиране няма да влизат в носещите наказателни малус точки, каза на пресконференция днес заместник-председателят на КФН Владимир Савов.

Ако съответният автомобил, защото Гражданска отговорност се сключва за автомобил, а не за водач, иска да намали натрупани малус-класове, ще му трябват години, за да ги изчисти, в зависимост от степента на допуснатите нарушения. Например, ако е допуснато попадане в най-високия клас на малус-класовете - 20 - ще са необходими 12 години, докато на тази кола започне да се плаща застраховка около нулата на съответната базисна цена на Гражданска отговорност. До попадане в 12-и клас на малус-класовете при безаварийно каране за година ще се махат по 30%, след това по 10% до нулиране на малус-класовете.

От КФН признават, че някои автомобили ще станат труднопродаваеми, ако са в най-високия малус-клас, защото Гражданска отговорност ще е около 1200 лева, а това ще доведе до загуби на някои собственици на автомобили. Но така ще бъде защитен общественият интерес и се очаква произшествията по пътищата на България да намалеят между 10 и 30%, каквато е европейската статистика.

На въпрос на Dir.bg за поскъпването почти със 100% на задължителната полица от средата на годината досега, от КФН коментираха, че това е в резултат от "икономически фактори и необходимостта за гарантиране стабилността на застрахователния пазар". Според тях, поскъпването няма нищо общо със системата "бонус-малус". Експертите посочиха, че и сега застрахователите прилагат частично системата и ако не сменяме компанията, получаваме по-ниска цена на Гражданска отговорност при безаварийно каране и по-висока - при нарушения на пътя и изплатени щети.

От регулатора не пожелаха да се ангажират със срок, в който системата ще заработи. Засега е ясно само, че на 3 декември в НДК ще е последното обществено обсъждане на предложения вариант за Наредба. След това до края на годината е възможно КФН да приеме текста с направените при обсъжданията предложения. Но влизането на системата в действие ще стане след като се направят още куп технически промени.