Празни рафтове във Великобритания: няма шофьори, няма доставки
Острият недостиг на шофьори и липсата на работници в селското стопанство водят до празни рафтове в британските супермаркети
Във Великобритания няколко от големите фирми за хранителни стоки и браншови съюзи бият тревога: съществуват сериозни проблеми със снабдяването на магазините с храни, поради което е възможно да избухне паника сред потребителите.
Празни рафтове по Коледа?
Положението със снабдяването с хранителни стоки се движи "по ръба на бръснача", предупреди председателката на Националния съюз на фермерите Минет Батърс. Тя е написала писмо до министър-председателя Борис Джонсън, подписано от още няколко браншови съюза. В него те предлагат бързо да бъде привлечена чужда работна ръка, а на желаещите спешно да им бъдат издадени визи. "В противен случай празните рафтове в магазините ще стават все повече, а потребителите ще започнат да изкупуват храни панически, за да могат да изкарат зимата", пише Батърс, цитирана от агенция ДПА.
Един от големите играчи в търговията с хранителни стоки - концернът Tesco - също предупреждава за опасността от панически покупки преди Коледа. От месец юли компанията се опитва да привлича нови сътрудници с допълнителен бонус в размер на хиляда паунда (около 1165 евро).
Но това не е достатъчно да се запълни липсата на работници, признава отговорникът за пласмента Андрю Улфендън, цитиран от "Шпигел". "Притеснява ни това, че ще зачестяват снимките с празни рафтове в магазините, което ще доведе до паническо изкупуване на всичко, което се предлага", заяви той за телевизия ITV News.
Как се стигна дотук?
Дотук се стигна най-вече поради липсата на работна ръка в селското стопанство и транспорта, която беше подсилена покрай Брекзита и пандемията. Допълнително и високите цени на газа влияят на продукцията, както и свързаната с това липса на въглероден диоксид, нужен за опаковането на месото и други свежи продукти.
Според браншовия съюз "Асоциация на пътните превози", в момента в страната липсват около 100 000 шофьори на камиони. Това се дължи отчасти и на факта, че след Брекзит много шофьори на товарни камиони от Европа трябваше да напуснат Острова, а сегашните процедури по издаване на визи са скъпи и сложни, поради което няма много желаещи.
Освен това всеки месец хиляди шофьори излизат в пенсия, а на тяхно място не идват нови. А заради пандемията десетки хиляди изпити за добиване на правоспособност за управление не можаха да бъдат проведени, посочва германският сайт t-online.
Най-тежко ще е отново за бедните
Що се отнася до високите цени на природния газ и недостига на въглероден двуокис - засегнати са не само производителите на месо, но и доставките на хлебни и сладкарски изделия, цитирайки Ян Райт от Съюза на производителите на храни и напитки. Според него става дума за "истинска криза". Веригите за снабдяване на супермаркетите и гастрономията не са били под такъв натиск от 40 години насам, е казал Райт пред БиБиСи.
Междувременно министърът на икономиката Куаси Куартенг предупреди за предстояща тежка зима, която ще се усети най-вече от бедните семейства. Освен от поскъпването на природния газ, техният делник ще бъде помрачен и от съкращаването на по-високите социални помощи. Размерът и беше увеличен заради пандемията, но сега отново стават по-ниски.