Нова тенденция в магазинната мрежа, при която търговци използват периода около празниците, в който по традиция се пазарува по-активно, за да мотивират потребителите да си регистрират клубни карти или да изтеглят апликации на мобилните си устройства и да станат част от лоялната им клиентска общност, са установили "Ние, потребителите", съобщи БТА, като се позова на информация от онлайн платформата.

От там обясняват, че това заменя традиционните директни отстъпки с определен процент и има за цел събиране на лични данни на клиентите и получаване на тяхното съгласие за абониране за бюлетини, покани за събития на бранда или търговеца, кампании за намаления.

От "Ние, потребителите" дават примери за подобни търговски практики. Сред тях са за търговец на козметика, обявил тридневна кампания за отстъпка от 20 процента на всички артикули в магазина, като при всяка покупка приканва потребителя да си направи безплатна регистрация и да стане член на програмата му за лоялни клиенти, срещу което ще получава преференции при пазаруване, подарък за рождения ден. Докато потребителят попълва формуляра, касиер-консултантът изисква от него успоредно с това да му диктува данните си - име, имейл, телефон и рождена дата, за да ги въведе в компютъра. От потребителската платформа посочват, че се събират прекомерно много данни - потребителят избира дали информацията да му бъде предоставяна на имейл, с есемес или чрез обаждане, а се вземат и електронният адрес, и телефонът. Отделно се създава възможност информацията да бъде чута от други клиенти, които могат да запишат данните и да злоупотребят с тях, предупреждават от "Ние, потребителите".

От платформата сигнализират и за друга нередност при пазаруване, която задължава хората да се съгласяват да получават бюлетин, за да се сдобият с клубна карта за отстъпки, които биха могли да следят и по своя собствена инициатива. Нищо не налага вземането на съгласието на потребителя за изпращане на съобщения за целите на директния маркетинг, още повече че законът забранява имейли до физически лица без тяхното предварително разрешение, каквото търговецът по този начин на практика получава, посочват от платформата. Оказва се, че с издаването на клубната карта потребителят автоматично получава регистрация в онлайн магазина, без да е пожелал или сам да си е направил такава, а в Общите условия пише, че покупки могат да се извършват и без акаунт, отбелязват от платформата.

От "Ние, потребителите" отбелязват още, че има и маркетингови трикове за обвързване на потребителите с карти. Дават пример с търговец на облекла, обявил петдневно намаление от 20 процента само с клиентски карти, които може да се извадят веднага. От платформата обаче са установили, че тези карти се предлагат целогодишно, но офертата подканва към покупки и стимулира регистрацията.

От платформата съветват потребителите да внимават, когато предоставят свои лични данни - кои и за какво, защото може тези данни да бъдат предоставени и на други компании за маркетингови цели. Напомнят още, че потребителят винаги може да оттегли съгласието си за обработване на данните му.