След появата на ваксината срещу Covid се наблюдава "силна ротация" на фондовите пазари - инвеститорите продават акциите си от т. нар. сигурни убежища, като например производителите на потребителски стоки, в полза на активи, от които биха могли да се възползват по време на възстановяването, като банки и авиокомпании.

Хората променят и навиците си. Разходите за ремонт по време на изолация може да бъде заменена с пътуване и хранене извън дома. Въпреки бушуващата пандемия и ограничените пътувания, туроператорите, търговците на луксозни стоки и дрехи трябва да бъдат подготвени за бъдещи промени, прогнозират консултантите на McKinsey & Co.

Промяна на предпочитанията

Поведението на потребителите вече се промени много тази година. Тези, които успяха да запазят работата си и да работят от къщи, успяха да увеличат спестяванията си. Те харчеха парите си не за дрехи, обувки или развлечения, а за удобни дрехи за престой вкъщи, вкусна храна и, разбира се, за подобряване на дома.

Но с премахването на карантините и други ограничения хората ще започнат да се връщат към "предишните си навици". TUI AG, най-големият туроператор, вече е продал половината от маршрутите си за май 2021 г., преди този месец не се предлагат туристически дестинации. Френската хотелска верига Accor SA наскоро сключи сделка за разширяване на позициите си на бутиковия хотелски пазар, надявайки се да получи подкрепа от млади клиенти, които се интересуват къде да прекарат свободното си време. Тези компании залагат, че хората най-накрая ще планират нови почивки и вечери в изискани ресторанти.

Що се отнася до луксозните стоки, връщането към стари навици ще доведе до смесени резултати. Премиум марките се възползват от факта, че китайските, американските и европейските потребители харчат част от спестяванията си за луксозни стоки като часовници Rolex и чанти Christian Dior. Това търсене вероятно ще спадне, тъй като след началото на края на Covid-пандемията ще се появят повече възможности за харчене на пари.

Но всеки спад на вътрешното потребление трябва да бъде компенсиран чрез постепенно увеличаване на разходите за пътуване, тъй като хората в Китай, САЩ и Близкия изток започват първи започват да пътуват отново. Това ще бъде особено важно за европейските луксозни марки, включително на френската група LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SE и собственика на Gucci Kering SA. Както отбелязва анализаторът на Jefferies Флавио Середа, само чуждестранните туристи допринасят за около 50% от продажбите на луксозни стоки в Европа.

3е-news.net