Какво точно представляват митата: помагат или вредят
За американския президент Доналд Тръмп тарифните ограничения за вноса са панацея за икономиката. Но дали неговите сметки ще излязат верни? Ето отговорите на най-важните въпроси
В предизборната си кампания Доналд Тръмп многократно е казвал колко много обича митата ("I love tariffs"). За него даже "мито" е една от трите най-красиви думи в речника изобщо - наред с "религия" и "любов".
Тръмп смята, че САЩ са ограбвани от търговските си партньори - заради търговския дефицит на Америка - тоест страната внася повече продукция, отколкото изнася. Този търговски дефицит сега трябва да бъде намален с помощта на нови мита, пише АРД по повод обявените от Тръмп най-напред на 2 април вечерта реципрочни търговски налози. Експертите обаче се съмняват, че тези му сметки ще излязат верни, посочва още германското издание.
Какво представляват митата?
Икономическият речник описва митата като "такси, които се плащат на държавата при преминаване на митническата граница или територия на дадена държава". С тези мита се облагат стоките - от автомобили до бутилирано вино.
Какви видове мита има?
В настоящата ситуация основният проблем са митата, които се дължат при доставката на стоки, влизащи в дадена страна. Например Фолксваген ще трябва да плаща мита за внасяни в САЩ автомобили, произведени в Мексико.
Съществуват обаче и експортни такси. Те се налагат от държавите, от които се изнасят стоките. Транзитните мита пък се начисляват върху доставки, които само преминават през дадена страна и не се продават или консумират в нея. Пример за това са транзитните мита за нефт или газ, които се транспортират по тръбопровод, обяснява АРД.
Защо има мита?
От една страна, митата са желан източник на приходи за държавата, която печели пари от всяка пратка от чужбина. Освен това митата служат за защита на националната икономика: тарифните ограничения за внос на определени стоки имат за цел да стимулират вътрешното производство.
От друга страна, високите износни такси имат за цел да гарантират, че определени стоки и продукти ще останат в страната. Например Индия е наложила високи експортни такси върху желязната руда, за да предотврати затруднения в доставките за националната си стоманодобивна промишленост.
Какви са ползите от тези търговски бариери?
Митата играят по-скоро второстепенна роля за приходите на държавата. През 2023 г. САЩ са събрали около 80 млрд. щатски долара под формата на мита и такси, което представлява едва 1,8% от общите приходи на американското правителство.
За сравнение, през същия период ЕС е получил еквивалента на малко над 30 млрд. щатски долара (28,2 млрд. евро) под формата на мита.
Вредят ли митата на икономиката?
Примерите от далечната история дават положителен отговор на този въпрос. В състава на Германската конфедерация (Deutscher Bund) от 1815 г. са влизали 39 държави и стоките и изделията в рамките на вътрешната търговия е трябвало да бъдат обмитявани общо 38 пъти.
Стоките, доставяни от Хамбург до Австрия, са преминавали през десет граници, които ги е оскъпявало значително. Чак със създаването на митнически съюз настъпва подобрение.
В по-нови времена държавите избират свободната търговия като противовес на митническите бариери. По света са създадени множество зони за свободна търговия, например в ЕС, в южноамериканската икономическа зона Меркосур или АСЕАН в Източна Азия. Междувременно тези зони за свободна търговия започнаха да създават търговски съюзи и помежду си - например между ЕС и Меркосур, припомня още АРД.
Кой плаща в крайна сметка?
Икономистите са убедени, че потребителите в крайна сметка плащат сметката за по-високите мита, тъй като производителите обикновено прехвърлят върху тях повишените цени. Ако не успеят да го направят, печалбите на компаниите биха намалели. И в двата случая обаче може да се стигне до по-нисък растеж и до загуба на работни места.
Наистина ли САЩ са онеправдани в търговията с ЕС?
Още през 2018 г. Институтът за икономически изследвания към университета в Мюнхен ifo стигна до заключението, че ЕС има тенденция да проявява по-голям протекционизъм от САЩ, тъй като налага средно по-високи мита върху американските стоки, отколкото обратното.
Търговията между двете икономически зони обаче включва повече от 5000 продукта, които се облагат с различни мита. Доставките на някои продукти от ЕС (мляко, шоколад, лекотоварни автомобили) и в момента се облагат с мита до 20%, докато ЕС изисква отчасти необичайно високи мита за някои американски стоки, като например 20% за ябълки и грозде и 10% за леки автомобили.
Като цяло САЩ получават по-големи приходи от мита върху европейски стоки, отколкото ЕС от американски. Това е така по простата причина, че ЕС изнася значително повече стоки в САЩ, отколкото САЩ изнася за ЕС.
Материалът е публикуван в DW