Дванадесет държави от ЕС ще инвестират съвместно почти три милиарда евро за иновации в технологиите на батериите за електрически превозни средства и за съхранение на енергия. Така ЕС ще се утвърди като "глобална гореща точка" за иновации на батерии, съобщи Европейската комисия във вторник.

В проекта са включени Австрия, Белгия, Хърватия, Финландия, Франция, Германия, Гърция, Италия, Полша, Словакия, Испания и Швеция. България липсва, макар че у нас има специализирана за подобно производство компания - Монбат.

Очаква се инвестицията от 2.9 милиарда евро да генерира три пъти тази сума в частни инвестиции и потенциално може да създаде 18 000 нови работни места, каза заместник-председателят на Европейската комисия Марош Шефчович.

Проектът "Европейска иновация при батериите" беше одобрен съгласно регламента на Комисията като "Проект от общ европейски интерес" (IPCEI), който позволява на страните от ЕС да заобикалят по изключение строгите правила за държавна помощ на блока, за да подкрепят силно иновативни проекти, които водят до голям риск, припомня Euractiv.

Обявявайки одобрението на инвестицията, ръководителят на антитръстовата политика на Комисията еврокомисар Маргрете Вестагер заяви, че проектът "се очаква да доведе до нови технологични пробиви и иновации във веригата на добавена стойност в сектора на батериите".

"За тези огромни иновационни предизвикателства пред европейската икономика рисковете могат да бъдат твърде големи, за да може само една държава-членка или една компания да ги извърши сама. Така че има смисъл европейските правителства да се обединят, за да подкрепят индустрията в разработването на по-иновативни и устойчиви батерии", добави тя.

Проектът, който се основава на работата на стартиралия през 2017 г. Европейски алианс за батерии, има за цел да внесе по-големи иновации в сектора, като елиминиране на кобалта и графита в производството на батерии и разработване на нови технологии за развитие на батериите и след литиево-йонни източници на захранване.

Проектът ще анализира и как да направим рециклирането и изхвърлянето на батериите по-екологични.

Европейски производители на автомобили като BMW и Fiat са сред 42-те фирми, участващи в проекта. Всяка компания с присъствие в Европа, включително и централата на Tesla, имаше право да се присъедини.

3e-news.net