Защо един от най-големите търговци не се включи в кампанията "Достъпно за вас"
Наредбата, която урежда продажбата на 540 вида стоки с висок фискален риск, създава сериозни проблеми за търговците, каза шефът на "Билла България"
"Билла България" не се включва в стартиралата днес инициатива на Министерството на икономиката и индустрията "Достъпно за вас". Това каза пред журналисти Вигинтас Шапокас, изпълнителен директор на компанията у нас. Една от причините е и без това наблюдаваният спад на цените, а другата е критичната позиция на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) към инициативата.
КЗК е сериозен орган, който не може да се пренебрегне. Министерството вече направи промени в инициативата, но КЗК не е изразила становище по тези промени, така че ние засега само ще наблюдаваме как се развива процесът, каза изпълнителният директор на търговската верига, цитиран от БТА.
Директорът на "Билла България" разкри и сериозни затруднения, които търговецът среща с наредба, която урежда продажбата на стоки с висок фискален риск, общо 540 вида. Наредбата се прилага от началото на октомври за чуждестранните доставчици и заради голямата бюрокрация и те, и ние, имаме големи проблеми, отбеляза Шапокас. Декларациите за пратена или получена стока се попълват на ръка, при всяка промяна на обстоятелствата се пишат нови декларации и се викат инспекторите на Националната агенция за приходите (НАП). От догодина наредбата влиза в сила и за местни доставчици и проблемите ще се увеличат, предупреди Шапокас.
Шефът на компанията оцени положително въвеждането на електронни ваучери, но според него ще има проблеми с прилагането на идеята. Причината е, че картовите оператори "Виза" и "Мастъркард" ще начисляват такса за всяка трансакция, като годишно сумите ще достигнат по сметки на търговеца 20 млн. лева. Тези пари трябва да бъдат покрити от някого и ние предлагаме да се разговоря с картовите оператори да намалят таксите, каза Шапокас.
Друг проблем, който се очертава пред търговците, е въвеждането на депозитната система за пластмасови и алуминиеви опаковки (бутилки и кенчета), каза Шапокас. Ние сме готови да предоставим място в магазините за машините, които да събират опаковките, но според нас организацията на системата трябва да се направи или от производителите на опаковките, или от екологичните организации, които са силни в страната. В момента се обсъжда какво да се прави със събрания материал, но по-важно е как хората, които са купили стоките и са платили депозит за опаковката, ще могат да си върнат парите, заяви Вигинтас Шапокас. Нашата позиция относно управлението на депозитната система е твърда, тя защитава и дребните търговци, защото машините за приемане на опаковки са скъпи - между 30 000 и 50 000 евро, каза той.
За първите десет месеца на годината "Билла България" отчита ръст от 15,8 на сто спрямо същия период на 2022 година, достигайки оборот от 1,1 млрд. лева. При сравнение на един и същ брой магазини, (защото веригата се разраства), отчетеният ръст е 12 на сто.
За една година - от октомври 2022 г. до октомври 2023 г., продажните цени в магазините на компанията в България са се увеличили с 1,6 на сто. За същия период доставните цени са се вдигнали общо с 6,18 на сто.