Век след появата си японското уиски става жертва на собствения си успех
През 2020 г. рядка бутилка "Ямадзаки 55" бе продадена за около 800 000 долара на търг в Хонконг
Дестилерията за уиски "Ямадзаки" (Yamazaki), най-старата в Япония, празнува сто години тази година, като най-реномираните бутилки в страната достигнаха главоломни цени заради все по-голямото търсене и траен недостиг, съобщава Франс прес, цитирана от БТА.
Разположена в подножието на планина в близост до Киото, дестилерията е създадена от Шинджиро Тории, основателят на групата за напитки "Сънтори" (Suntory), който е искал да направи уиски, достойно за японския дворец.
Зад главоломното поскъпване на цените от няколко години се крие нарасналото търсене от чужбина и недостигът на най-скъпите бутилки.
През 2020 г. рядка бутилка "Ямадзаки 55" бе продадена за около 800 000 долара на търг в Хонконг, което е исторически рекорд за японско уиски.
Световната "лудост" по японското уиски е довела до невероятно увеличение на производството на "Ямадзаки" през последните двадесет години, заяви Такахиса Фуджии, който отговаря за дестилерията.
"Сънтори" е решила да инвестира тази година 10 милиарда йени (65 милиона евро) в дестилериите "Ямадзаки" и "Хакушу" (Hakushu), за да увеличи производствения им капацитет.
Посетителите на дестилерията "Ямадзаки", които се надяват да се снабдят със старо уиски, често остават разочаровани. Такъв е и случаят на Пьотр Калета, управител на бар в Полша, неуспял да намери предпочитаното си уиски.
Според Такахиса Фуджи тайната на качеството на уискито "Ямадзаки" се крие в чистата вода от района на дестилерията, чиято репутация датира от 16-и век, когато там се заселва известният майстор на чая Сен-но-Рикю.
"Не може да се произвежда добра спиртна напитка без качествена вода", напомня той, добавяйки, че влажността и мъглата допринасят за узряването на уискито.
Понастоящем Япония разполага с около 100 дестилерии и репутацията на страната заради качеството на продуктите спомага за популярността на видовете уиски, които се произвеждат в страната, според критика Мамору Цучия.
Зад успеха се крие обаче едно трудно минало, тъй като японската промишленост за уиски е страдала дълго време от спад на вътрешното търсене, след достигнатия през 1983 година пик.
Това забавяне е продължило "над 20 години" и влиянието му върху промишлеността е било "дълбоко", припомня Нобуюки Акияма, директор на маркетинг подразделението за уиски в "Сънтори".
Ситуацията се е подобрила едва в началото на 21-ви век, когато "Йоичи 10" на марката "Никка" (Nikka) и "Ямадзаки 12" са отличени с престижни международни награди.
През 2003 г. "Хибики 17" на "Сънтори" се появява във филма "Изгубени в превода" на София Копола, в който актьорът Бил Мъри го рекламира в култова сцена, изпълнена с ирония.
Износът на японско уиски е достигнал оборот от 56 милиарда йени (около 400 милиона евро) през 2022 г., което е с 14 пъти над регистрираното преди 10 години.