Carrefour ("Карфур") уведомява клиентите си, че повече няма да продава продукти на PepsiCo (ПепсиКо) като Pepsi ("Пепси"), чипсовете Lay's ("Лейс") и 7up ("СевънЪп"), тъй като са станали твърде скъпи, съобщи Ройтерс (Reuters), отбелязвайки случая като най-пресния в "дърпането на въжето" при ценовата война между търговците на дребно и световните гиганти, производители на храни.

От четвъртък рафтовете с продукти на PepsiCo в магазините на Carrefour във Франция ще бъдат придружени от надписа: "Вече не продаваме тази марка поради неприемливо увеличение на цените", каза говорител на френската компания.

PepsiCo не отговорил, потърсен за коментар от Ройтерс.

Американската компания заяви през октомври, че планира умерени повишения на цените през 2024 г., тъй като търсенето остава на ниво въпреки ръста на цените, което я предизвика да повиши прогнозата си за печалбата за 2023 г., което направи за трети пореден път.

През изминалата година търговците на дребно на хранителни стоки в няколко страни, включително Германия и Белгия, обявиха, че са спрели да поръчват от фирми за потребителски стоки поради покачвания на цените - прилагайки своята тактика при преговорите (търговци - производители), атмосферата на които инфлацията нагнети допълнително.

Не е ясно дали продуктите на PepsiCo, които вече са на рафтовете на Carrefour, ще бъдат изтеглени, каза говорителят, добавяйки, че не могат да спрат потребителите да купуват изложеното.

Надписите ""Вече не продаваме тази марка ..." ще бъдат поставени само в магазините на Carrefour във Франция, каза говорителят, потвърждавайки съобщенията в местните медии.

Carrefour е един от най-активните търговци на дребно, който се противопостави на компаниите за потребителски продукти и храни по отношение на цените.

Миналата година започна кампания за "свиване на инфлацията" (има си и термин - "шринкфлация", shrinkflation), за поставяне на предупреждения върху продукти, които са се свили на обем, но са станали по-скъпи. Говорителят на Carrefour не можа да потвърди в четвъртък дали компанията ще продължи тази си политика.

В усилията си да намали инфлацията френското правителство поиска от търговците на дребно и доставчиците да приключат преговорите за цените през годината още през януари, два месеца по-рано от обикновено.

Предварителни данни от Националната статистическа служба на Франция INSEE (The National Institute of Statistics and Economic Studies или Insee) в четвъртък показаха, че потребителските цени във Франция са се повишили с 4,1% на годишна база през декември, като годишната инфлация на храните се забавя до 7,1% от 7,7% месец по-рано.

Министърът на финансите на Франция Брюно Льо Мер по-рано заплаши да върне практиката на облагане на "неправомерните" печалби на компаниите за хранителни стоки със специални данъци, ако те не прехвърлят собствените си по-ниски разходи на потребителите, които вече се борят с високи сметки за енергия.