Тестове, извършени от автомобилостроителя "Стелантис" (Stellantis), са показали, че поне 24 от произвежданите от компанията двигатели за коли с вътрешно горене могат да работят с т. нар. синтетични или е-горива без да бъдат модифицирани, съобщава Ройтерс, на която се позова БТА.

Групата, формирана през 2021 г. след сливането на "Фиат Крайслер" (Fiat Chrysler) и "Пежо Ситроен" (PSA), съобщи през април, че е започнала такива тестове за 28 от двигателите си. Тестовете са извършени със заместители на е-горивата, осигурени от саудитския петролен гигант "Арамко" (Aramco).

Това стана броени седмици, след като ЕС прие, че автомобили с двигатели с вътрешно горене, ползващи синтетични горива, могат да продължат да се продават в Общността и след 2035 г.

Говорител на "Стелантис" посочи, че останалите четири двигателя все още чакат окончателна оценка. Одобрените 24 двигателя са вложени в около 28 милиона автомобила, които се движат по пътищата на Европа. "Стелантис" притежава много популярни марки, сред които "Опел", "Ситроен", "Пежо", "Алфа Ромео", "Джип" и "Мазерати".

Ползването на е-горива може да има "огромен и почти незабавен ефект върху намаляването на въглеродните емисии" от колите на "Стелантис", казва шефът за новите технологии в компанията Нед Чурич.

Групата, която е третият най-голям производител на автомобили в света, изчислява, че ползването на е-горива от 28 милиона автомобила ще намали въглеродните емисии в Европа с 400 милиона метрични тона между 2025 г. и 2050 г.