Стефан Спасов и неговите коли от бъдещето
"На чаша вино" говорим за успешния бизнес модел на споделеното пътуване и електромибилите
"На чаша вино" е един есенно-зимен проект на #URBN и вината Pixels на New Bloom Winery, който ви среща с онези възхитителни и специални личности, с които не всеки има възможност да поговори за живота. Затова ги поканихме на задушевни разговори на чаша вино, което винаги е инерция в подобни моменти. Този път, с помощта на малко "пиксели в чаша" от Pixels Каберне Совиньон, разкриваме душата на Стефан Спасов.
Да започнем от самото начало. Стефан Спасов е човек, който изглежда сякаш цял живот е знаел, че ще върви по пътя на успешния бизнес. Завършва икономика и международни отношения в САЩ, след което МВА в Лондон.
Има опит в сферата на корпоративните сливания и придобивания, което за самия него е знак, че интересите му винаги са били разнородни. Той е двигателят на Spаrk - нов начин за придвижване из града, който се оказва изключително лесен и полезен за забързаната градска среда.
Услугата за наем на сините електромобили, които вероятно сте забелязвали из центъра на София, стартира у нас в края на миналата година. С помощта на мобилно приложение откривате най-близката кола до вас, като можете да избирате между няколко модела в зависимост от нуждите си. И да не забравя - не се притеснявате за паркинг, тъй като със Spark не плащате за синя и зелена зона. Целта на Стефан е колкото интересна, толкова и трудна - да развие и популяризира електромобилността в България и региона в множество направления.
"Вече за всички е ясно, че електромобилността не е просто мода, която ще отмине. Електромобилността е бъдещето на транспорта и това се доказва от огромните инвестиции, които автомобилните производители правят в тази посока. Електрическите коли имат много предимства пред конвенционалните и твърде малко недостатъци, които много бързо се стопяват. Електрическата кола, за разлика от тази с конвенционален двигател, е екологично чиста - без никакви вредни емисии и шумово замърсяване. Електромобилите нямат задължително годишно обслужване, смяна на масла (които сами по себе си са изключително замърсяващи и изискващи специални процедури за депониране и съхранение като отпадък), скъпи и задължителни ремонти на няколко години. Имат много по-малко движещи се части, което означава много по-малък риск от проблеми. Много лесни и приятни за шофиране са, в повечето държави имат стимули за безплатно влизане и спиране в централните зони, динамиката им е несравнимо по-добра от аналогичен по мощност конвенционален автомобил и най-важното - всеки електромобил може да се зареди в домашни условия в обикновен контакт и тогава разходът му е между 2 и 3 лв. на 100 км.
Недостатъците към момента са по-високата първоначална цена на електромобилите и все още ограничения пробег с един заряд. Ако съпоставим един електромобил с аналогичен конвенционален автомобил при изредените по-горе предимства и пробег от около 50 км на ден, то електромобилът е икономически по-изгоден от конвенционалния такъв. Относно пробега - за последната година капацитетът на батериите се удвои, а тази технология тепърва ще се развива. В следващите няколко години ще станем свидетели на електромобили, които превъзхождат конвенционалните автомобили по всички параметри."
Темата за електромобилността е на дневен ред в световен мащаб. Оказва се, обаче, че за Стефан Спасов това е път с ясна посока от години насам. Не се изненадавам, защото усещането за целеустременост се настанява до нас още с пристигането му, което в типичен бизнес стил се случва в уречения час и нито секунда по-късно.
"Нещата се случиха някак естествено - имам опит като инвестиционен и бизнес консултант в някои от най-големите сделки по сливания и придобивания на нашия пазар в последните 10 години. В последствие натрупах опит и в телематичния сектор в сферата на бизнес развитието и ръководих придобиването на водещата телематична българска компания от европейския лидер в бранша. В този смисъл високотехнологичните решения винаги са ме привличали и по един естествен път станах част от реализацията на Spark."
И до днес ясно помни усещането, което изпитал, сядайки зад волана на електромобил за първи път. И се вълнува от преживяното толкова, че дори думите започват да му убягват.
"Разбира се, че помня. Чувствах се толкова... excited. Избяга ми думата... Развълнуван! Виждаш ли, дори сега се чувствам така, когато ти разказвам. Вълнувам се!"
Това усещане съвсем на място се подсилва и от приятната компания на Pixels Каберне Совиньон от винарна New Bloom - едно вино , вдъхновено от същата страст към иновациите и модерните тенденции. Чашите заиграват в наситено-пурпурни цветове, а изобилието от аромати на сини сливи, черни череши и къпини конфи, придружени с нотки на карамел и канела, гарантира приятното развитие на всеки разговор.
И така със Стефан Спасов продължаваме да си говорим за колите от бъдещето. Темата има потенциал да се развие в няколко посоки, като една от тях неизменно е свързана с опазването на околната среда. Инстинктивно и двамата вдишваме, за да усетим чистотата на въздуха, но долавяме само меките плодови нотки, носещи се от чашите до нас. И все пак екологията и замърсяването на околната среда навлизат все по-настоятелно в темите от дневния ред.
"От една страна имаме проблем с все още твърде ниските доходи в България. Когато огромна част от населението трябва да се грижи за задоволяване на основните си нужди - храна, транспорт, отопление, екологията остава на заден план. От друга страна все повече хора се замислят, че наближаваме точката, от която няма връщане, и че трябва да сме отговорни за вредите, които нанасяме на околната среда. Според мен наблюдаваме една положителна тенденция на осмисляне на проблема и предприемането на действия за решаването му."
Друга, не по-малко интересна тенденция е и половото разделение на хората, които се възползват от услугата за споделена електромобилност. Всъщност, такова разделение няма. Оказва се, че в България жените, които намират очарование в сините автомобили на ток са толкова, колкото и мъжете. Браво, дами! А Стефан Спасов най-добре може да обясни какво удоволствие е да седнеш зад волана на SPARK.
"Няма нищо общо с това да шофираш автомобил с бензинов или дизелов двигател. Тези вибрации, които усещаме при колите с ДВГ (двигател с вътрешно горене) ги няма. Чувството е все едно си седнал на дивана си вкъщи и просто се плъзгаш по асфалта. Другият ни бранд - Eldrive, е най-голямата мрежа от зарядни станции за електромобили в България и единствената с национално покритие. Имаме над 120 зарядни точки, като 60 от тях са в София. Останалите са в големите градове и по основните междуградски пътища и магистрали. Това прави споделената електромобилност наистина леснодостъпна."
Стефан е убеден в качеството на услугата, която предлага и нейните предимства. Затова не се притеснява от конкуренция и вярва, че тя е здравословна за всеки бизнес. А тайните на успешния бизнесмен, които ни разкрива, звучат съвсем логично.
"Трябва да се търси и постига баланс и това зависи изцяло от човека. Ако бизнесът изисква и взема прекалено много, в даден момент ситуацията ще излезе извън контрол и от това ще пострада и бизнесът, и мениджърът му. Крайностите никога не са правилното решение. Вярвам, че в България има много потенциал и възможности за развитие в професионален план. От бизнес гледна точка пазарът ни има много неразработени сегменти, което е добра възможност за нови бизнес начинания. Това ни позволява да почерпим опит и добри практики от вече развитите външни пазари.
Вземете, например, SPARK. Ние сме не само първата кар шеринг (car-sharing, споделено пътуване - бел.ред.) услуга в България, но сме и единствената в тази част на Европа, която предлага изцяло електрически автопарк. Този бизнес минава през няколко фази на развитие при наемането на автомобилите - от офис до офис, през запазени места и чак накрая до зони, в които можете да наемете и освободите колата. Същото важи и за автопарка - от конвенционални автомобили, през хибриди и едва от скоро големите компании в бранша започнаха да предлагат изцяло електрически автомобили. Ние започнахме директно от финалните фази както при наема, така и при автопарка - изцяло електрически автомобили на свободен принцип за наем и освобождаване в зоните ни. При това услугата работи изцяло през мобилно приложение и потребителите нямат ангажимент да посещават наш офис нито при първоначалната регистрация, нито в някакъв последващ момент. Това ни прави изключително иновативна услуга в световен мащаб. А от гледна точка на ценовата ни политика мога смело да заявя, че нямаме аналог. Така че успешен и иновативен бизнес може да се прави и в България."
И като си говорим за баланс - събеседникът ни днес е самото му олицетворение. Изненадващо за мен, хобитата му са свързани със сноуборд и уейкборд. Говорим за занимания на обикновено свободолюбиви хора, които можеш да срещнеш в гората между снежните преспи или по джапанки до брега на водата.
"За мен ключът е точно в това - да балансираш крайностите. Да, аз съм свикнал с бързия бизнес ритъм, но точно сноуборда и уейкборда са това, което ме откъсва и мога наистина да си почина."
Говорейки за баланса, виното в чашите ни почти свършва, когато часовникът ни подсеща, че бизнесът не си почива. За Стефан е време за нова работна среща, макар вече да се свечерява. Остава време само да поговорим за света, който иска да види след години и, логично, мащабът на мечтите е като този на бизнеса - голям.
"Бих искал да живея със сигурност в по-чист и спокоен свят. Свят, в който не сме толкова зависими от изкопаемите горива, и в който прогресът не е за сметка на околната среда и здравето.
Успех, Стефан Спасов! С нетърпение чакаме да ни запознаеш с този чист и спокоен свят от бъдещето! И ще го чакаме с чаша вино.
Благодарим на галерия "Червената точка" за гостоприемството
Гардероб: Marc O'Polo // Sisley от MDL Group
Интервото взе: Ренета Веселинова
Фотограф: Георги Казаков
Стилист: Сирма Маркова
Грим: Росина Георгиева
PM: Йорданка Вълчева
НАЙ
Колко внасят и получават държавите от бюджета на ЕС?
ЕК: Разследването на споразуменията с "Боташ" е приключило, няма нарушения
Франция присъедини ядрен реактор към електропреносната си мрежа за пръв път от 25 г.
При полупразна зала бяха обсъдени около 9 млрд. лв. с неправилния човек
Колко внасят и получават държавите от бюджета на ЕС?
ЕК: Разследването на споразуменията с "Боташ" е приключило, няма нарушения
Франция присъедини ядрен реактор към електропреносната си мрежа за пръв път от 25 г.
Десет решения на проблема с медицинските сестри