Шел започва проучване за нефт и газ в Черно море край Бургас
От 6 до 10 години може да отнеме процесът между проучванията и започването на експлоатация и добив на суровина от потенциално находище
Тримесечен проучвателен сондаж за нефт и газ в дълбоките води на Черно море край Бургас започва на 1 април 2019 г. "Шел Интернешънъл Експлорейшън енд Дивелъпмънт Италия С.П.А.", съобщиха във вторник пред журналисти от компанията. В нея 50% държи "Шел", 30 на сто са на австралийската "Уудсайд Енерджи", а останалият дял е на испанската "Респол", която у нас проучва още един морски блок, но в северната част на териториалните ни води.
Сондажът не е предвиден в работната програма на дружеството, което сключи през февруари 2016 г. договор с правителството за извършването на проучвателните дейности в блока "Силистар", преименуван по-късно на "Хан Кубрат". Планираната инвестиция бе 18.6 млн. евро, държавата получи бонус от 4.9 млн. евро за даденото разрешително.
Сегашният кладенец не бе предвиден в работната програма, но след извършените триизмерни проучвания на морския терен от 6893 кв. км в края на 2017 и началото на 2018 г. е решено да се инвестира в сегашните дейности. "Цената на подобен сондаж е между 50 и 150 млн. долара, но точната сума засега не може да се каже, тъй като в хода на дейностите може да изникне допълнителна работа", обясни Ян Декнател, главен директор Проучвателни дейности в Западно Черноморие в "Шел" (Shell). Разходите за сондажа ще бъдат поделени между акционерите в компанията за проучването според дела им, допълни той, цитиран от Медиапул.
Анализът на данни - между месеци и години
Дали в терена има находище на нефт и газ ще стане ясно чак след като се анализират данните от готвения сондаж, а това отнема между няколко месеца и години, според това дали първият кладенец е направен на правилното място и какви са пробите, обясниха Декнател и Александър Кейс, ръководител на българския проект на "Шел".
"Дори и сондажът да се окаже неуспешен, това не означава, че няма да направим втори или трети - за оценка на получените резултати", коментира Декнател. Кейс посочи, че в световен мащаб при проучването на неизследвани досега терени, какъвто е "Хан Кубрат", шансът за откритие на въглеводороди е 1:5. "От 6 до 10 години може да отнеме процесът между проучванията и започването на експлоатация и добив на суровина от потенциално находище", допълни той.
Добив, ако се докаже възможност за 75 хил. барела дневно
"Това е като лотария - може да загубиш, но може да спечелиш много", каза Декнател. По думите му, обикновено за да вземе която и да било компания окончателно инвестиционно решение за добив и да си върне направените инвестиции, данните от проучванията трябва да гарантират производството на поне 75 хил. барела дневно.
"Развитието на проекта и опциите за реализация на евентуално добитата продукция зависи от много обстоятелства и резултатите от сондажа", коментира Камелия Славейкова, изпълнителен директор на "Шел България".
250 души екип от цял свят ще работи на сондажния кораб
Декнател обясни, че в започващия на 1 април сондаж ще участва екип от 250 души от цял свят, включително и много български специалисти. Те ще работят на сондажния кораб "Нобъл Глобетротър ІІ (Noblе Globetrotter II), който извърши три сондажа в терена "Хан Аспарух" край Варна, проучван от консорциум между френската "Тотал", австрийската "О Ем Ви" и "Респол". Плавателният съд ще спазва всички изисквания за опазване на морската среда. Оборудван е с медицинска техника като болница, а в случай на инциденти има сателитна връзка с българска болница и договор за ползване на хеликоптери, каза Кейс.
Логистиката ще е е от пристанище "Леспорт"
За логистична база на проучването е избрано варненското пристанище "Леспорт", откъдето ще тръгват смените на изследователите, които ще се редуват на 28 дни работа на кораба, както и материали и оборудване за изграждането на кладенеца на 80 км от брега на морето. Решено е превозването на екипажа да става с два спомагателни кораби за три часа вместо с хеликоптери, заради икономията на гориво и намаляване на вредните емисии във въздуха и намаляването на шума и заплахата за птиците в региона на изследователските дейности. Причината да бъде предпочетен "Леспорт" пред по-близкото пристанище в Бургас е опитът при извършването на подобни дейности в блока "Хан Аспарух" и по-добрата оферта, обясни Кейс.
На дълбочина 1300 м под водата и 2500 м под дъното
Слез приключването на вземането на проби на дълбочина 1300 м под водата и 2500 м под морското дъно и данни от проучвателния сондаж, кладенецът ще бъде затворен и обезопасен, допълни той.
Как ще продължат дейностите по проекта зависи от анализа на данните за резултатите на сондажа. На тяхна база ще се вземат решения и за евентуални нови инвестиции в други кладенци, колко да са те и къде да бъдат разположени, каза Декнател.
По думите му засега не се предвижда привличането на нови партньори в проекта. На "Уудсайд", който е най-голямата проучвателна и добивна компания в Австралия, се разчита да осигури нови технологии за проучването, а "Репсол" се очаква да е полезна не само с големия си опит в бранша, но и с участието си във втория терен за проучване в българските северни води на Черно море, където дейностите са в по-напреднал стадий, коментира Декнател.