Корпоративният свят в САЩ и Япония бе разтърсен миналата седмица от разделянето на световни конгломерати на две-три отделни компании, пише БТА. Във времена на безпрецедентни предизвикателства като пандемията, нарушенията във веригите за доставки, галопиращите цени на суровините и енергията, поставените цели за редуциране на въглеродните емисии и въглеродна неутралност, големите компании трябва да решат редица ребуси. И те вече не са заключени само в тесните рамки на увеличаване на печалбата и оптимизиране на разходите, а става дума за много по-дълбоки структурни промени, които да осигурят гъвкавост към променящата се и непредвидима действителност.

Докато преди време решението бе сливане и поглъщане, то сега започваме да говорим по-скоро за отделяне и стесняване на фокуса върху конкретни дейности. От конгломерат към деконгломерат - или от обединение към отделяне.

General Electric

Американският промишлен гигант General Electric даде сигнал, че може би идва краят на ерата на конгломератите, като обяви на 9 ноември, че се разделя на три компании, фокусирани върху авиацията, здравеопазването и енергията. Предвижда се бизнесът в областта на здравеопазването да бъде обособен до началото на 2023 година, а енергийното подразделение - до началото на 2024 година.

Чрез създаването на три водещи в отрасъла глобални публични компании, всяка от тях ще може да се възползва от по-голямо съсредоточаване, индивидуално разпределение на капитала и стратегическа гъвкавост, която да движи дългосрочния растеж, както и да осигури добавена стойност за клиенти, инвеститoри и служители, каза главният изпълнителен директор на General Electric Лорънс Кълп. Ще използваме технологичния си опит, лидерството и глобалния достъп до работа, за да обслужваме по-добре клиентите си, подчерта той.

Изпълнението на тези стъпки все още е сравнително далечно, затова и не са взети конкретни решения за наименованията на новите компании, но досегашният General Electric ще съсредоточен върху авиацията.

Технологичният гигант с централа в Бостън е съоснован в края на 19-и век от Томас Едисън и преминава през няколко трансформации през 21-ви век на фона на промените в американската икономика. Превръща се в лидер в производството на битова техника, реактивни двигатели и силови турбини.

Конгломератът се разраства бързо през 80-те години на миналия век при покойния Джак Уелч, навлизайки в сектора на финансовите услуги и завръщайки се в към телевизията с покупката на Ен Би Си. По онова време може да се похвали със завиден растеж на постъпленията и възвращаемост на инвестициите.

В началото на хилядолетието General Electric има периоди, през които води по пазарна капитализация, но тогава е в разгара си финансовата криза. Американският гигант така и не успява отново да се завърне на върха при наследника на Уелч - Джеф Имелт. Акциите на компанията бяха изключени от промишления индекс Дау Джоунс през 2018 година. General Electric е един от първите членове на индекса на сините чипове (който проследява акциите на популярните и финансово стабилни публично търгувани компании) от 1896 година.

Новината от миналата седмица бе приветствана от анализаторите на Уолстрийт.

Тази стъпка наистина води до нови разходи, но гъвкавостта на трите нови компании вероятно ще се разглежда като възможност да се компенсират каквито и да е последващи разходи, коментира Джоузеф О'Дий от Wells Fargo.

През последните години компанията страда от голямо задлъжняване, което предизвикаха скептицизма на Уолстрийт. Капиталовите структури на новите фирми ще бъдат оповестени на по-късен етап. Във видеоконферентна връзка с инвеститорите Кълп подчерта, че енергийният сегмент ще има най-малък дълг.

General Electric ще използва неотдавнашната продажба на подразделението за авиационно финансиране, за да покрие дълга, като се очаква към края на 2021 година общата му стойност да е под 65 милиарда долара. Създаването на независими дружества ще доведе до допълнителни разходи от около 2 милиарда евро.

Големите американски компании може да се окажат принудени да опростят структурата си чрез разделяне или освобождаване от конкретен филиал по примера на General Electric. Такова мнение изразиха пред Ройтерс поне трима анализатори от Уолстрийт.

Инвеститорите все по-настоятелно призовават компаниите да представят ясна картина на операциите си и фактори като климатичните промени стават крайъгълен камък за взимане на решения за инвестиции. Последиците от пандемията от Ковид-19 също добавят допълнителен натиск.

Мисля, че камбаната отеква силно за конгломератите, отбеляза анализаторът Никълъс Хейман от William Blair & Company.

Простата реалност е, че на компаниите е разрешено да се обединяват, ако обещаят да се разделят, веднага след като предишната стратегия престане да работи, обясни анализаторът в Melius Research Скот Дейвис.

Предложеното от General Electric разделяне може да засили натиска върху германския конкурент Siemens да създаде по-стройна структура на бизнес дейностите си, според Мартин Уилки от Citigroup.

Миналата година Siemens отдели бизнеса си с турбини Siemens Energy, което му помогна да се трансформира в по-фокусирана промишлена технологична компания.

Johnson & Johnson

В края на миналата седмица и Johnson & Johnson обяви подобен план - да се разцепи на две компании, отделяйки подразделението си за потребителско здраве, което предлага продукти като лейкопласт и бебешка пудра, от огромния си фармацевтичен бизнес. Това ще е най-голямото преструктуриране в 135-годишната история на компанията.

Американският гигант ще отдели дейността си, свързана със стоки за потребителско здраве, в нова публично търгувана компания. Целта е планираното разделяне да стане в срок от 18 до 24 месеца.

Групата ще запази под досегашния си бранд бизнеса с фармацевтични продукти и медицинско оборудване, който продава лекарства като препарата за лечение на рак Darzalex. Очаква се двете подразделения да донесат приходи от около 77 милиарда долара през 2021 година.

Новата компания, чието име не се разкрива, ще държи марки като Neutrogena, Aveeno, Tylenol, Listerine, Johnson's Band-Aid.

Този ход е необходим, тъй като бавният и стабилен бизнес по продажбата на потребителски стоки като овлажняващи продукти и шампоани все повече се отклонява от високорисковата и добре платена работа по разработването и маркетинга на лекарства, отбелязва Ен Би Си.

Конкурентите от GlaxoSmithKline и Pfizer също планират да отделят идната година съвместния си бизнес в областта на потребителското здраве.

Германците от Merck продадоха подразделението си за потребителско здраве на Procter & Gamble.

Toshiba

И японската Toshiba съобщи миналата седмица, че ще се раздели на три публично търгувани компании, чиято дейност ще бъде съсредоточена върху инфраструктура, устройства и полупроводници. Стъпката е част от голямо преструктуриране на затруднения японски конгломерат, подложен на все по-голям натиск от чуждестранните акционери.

Планираното разделяне на технологичния гигант със столетна история ще рационализира бизнес операциите и ще успокои акционерите, които са недоволни от слабите усилия за насърчаване на растежа и увеличаване на пазарната капитализация. Toshiba възнамерява да приключи с листването на компаниите през последната половина на финансовата 2023 година.

Според плана Toshiba ще създаде две отделни дружества - за инфраструктура и устройства. Останалата компания ще притежава близо 40% от производителя на чипове Kioxia Holdings Corp.

Японският гигант има разнообразен бизнес - от ядрена енергия и асансьори до харддискове и полупроводници. Поддържането на различни бизнеси под шапката на една компания има ползи, но финансовите пазари са склонни да оценяват конгломерата на по-ниска стойност от сумата на комбинираните му бизнеси, отбеляза Киодо.

През последните години Toshiba претърпя мащабно преструктуриране, сменяйки фокуса си от потребителската електроника, с която си спечели популярност, към инфраструктура и възобновяема енергия.

Стъпките към генерална промяна, предприети от General Electric, Johnson & Johnson и Toshiba само потвърждават под какъв силен натиск са поставени големите, диверсифицирани корпорации, за да опростят дейността си.