Пореден срок за справяне с новите изисквания на прословутата наредба за касовите апарати е удължен. Този път отсрочката е за електронните търговци. В деня на крайната дата за регистрация на електронните магазини пред НАП - 29 март, финансовото министерство обнародва промени в наредбата, с които удължи срока до 29 юни, съобщава в. "Сега".

От министерството и НАП не посочват мотивите за тази отсрочка. Според Българската екомерс асоциация обаче причината е прекалено малкият брой търговци, които са се регистрирали в приходната агенция до момента - малко над 1000. В същото време асоциацията твърди, че у нас оперират десетки хиляди електронни магазини.

НАП поиска всички търговци, които използват собствени или наети електронни магазини или публично достъпни онлайн платформи за продажби, да подадат информация за себе си в публичен регистър.

Целта е да се осигури по-добра защита на потребителите в интернет, които да може да правят справка кой е реалният търговец, от когото купуват. Регистрацията им обаче е задължителна само ако издават касови бонове, т.е. приемат разплащания в брой, с банкови карти или чрез наложен платеж. Все още браншът спори с НАП дали софтуерите, които движат електронните магазини, са софтуери за управление на продажбите и дали трябва да ползват касов апарат с онлайн връзка със сървъра на приходната агенция и да издават касови бележки. За по-голямата част от е-търговците е технически невъзможно да модифицират софтуерите си и да ги свържат с касови апарати. Затова все повече електронни магазини се отказват от разплащания в брой, с кредитни и дебитни карти и преминават само към плащания с пощенски парични преводи, които са освободени от касови бележки.

В същото време в наредбата едва сега се въвежда възможността електронните магазини да издават електронни касови бонове, които да се предоставят на електронен адрес на клиента.

"С това се цели облекчаване на дейността на икономическите оператори, извършващи търговия в интернет. Използвайки съвременните технологични възможности, свързани с начина на комуникация, лицата, осъществяващи дейност чрез електронен магазин, ще могат да предоставят на електронен адрес на своите клиенти документа, доказващ регистрираната продажба на закупената стока и услуга", посочва финансовото министерство.

"Това всъщност не е никакво улеснение, защото НАП изисква електронните касови бележки да се издават от физически касови апарати", коментира за в."Сега" Жанет Найденова, председател на Българската е-комерс асоциация. "Още никой не е видял произведено такова устройство, нито пък одобрен от НАП софтуер за управление на продажбите за електронен магазин", каза Найденова.

В последните промени в наредбата за касовите апарати е записано и обещаното отсрочване за подмяна на фискалните устройства и софтуера за управление на продажбите (СУПТО) за регистрираните по ДДС фирми - вместо 31 март крайната дата е 30 октомври.

От 1 април обаче всички търговци, които не ползват СУПТО, а обикновени касови апарати, и са регистрирани по ДДС, трябва да издават касови бележки с QR код. Издаваните фискални бонове могат да бъдат сканирани чрез мобилно приложение, което веднага ще покаже дали покупката е отчетена при данъчните. Ако не е отчетена, има възможност за подаване на сигнал до НАП. Санкцията освен парична е и затваряне на обекта за един месец.

От 1 април трябваше и бензиностанциите да издават нов вид касови бележки с разбивка на цената, но това задължение беше отложено за 1 октомври. Причината е отново невъзможност на фирмите да отговорят на новите изисквания в дадения им двумесечен срок.