След като сделката за покупката на "Нова телевизия" е факт и тя, заедно с останалите от нейната група медии за първи път минава в ръцете на български собственик, е време да си припомним какво се случи от далечната вече 1994 година до днес. Историята демонстрира нагледно как в този бизнес може както да се спечели много, така и да се загуби още повече.

Стартирала като регионален канал в София през далечната 94-та, с годините "Нова телевизия" се превърна в част от най-голямата медийна група, заела по някои оценки днес повече от половината от рекламния медиен пазар. Паралелно с развитието й, се променяше и цената.

Бизнесменът, който се пребори за лиценза на новата медия, е сръбският гражданин Дарко Таминджич. През 1994 година премиер е Любен Беров, подкрепен от СДС, отдавна потъналата в забрава АСП, ДПС и социалдемократи. С неговата благословия новата медия стартира в благоприятен медиен пазар в слабата конкуренция на на БНТ с нейните Канал 1 и Ефир 2. Не е ясно колко е платил за лиценза сърбинът, но едва ли е значителна сума. Телевизията се ползваше с протекцията на първия мобилен оператор в България и лично на Владимир Грашнов, чиято дъщеря тогава бе шеф на рекламата и постепенно трупаше зрителски интерес.

През 2000 година на пазара се появява гръцката "Антена груп", която купува телевизията за 3.7 милиона долара, официален представител на гърците в преговорите е Силвия Зурлева, която става и основен фактор в управлението на медията оттогава до днес. Нова тв получава национален лиценз именно при ръководството на Зурлева през 2003 година, когато държавата се управлява от Симеон Сакскобурготски и НДСВ. С това става втората частна телевизия у нас с покритие на цяла България. Все още обаче е доста зад прекия частен конкурент bTV, както и зад БНТ - както по отношение на пазарен дял, така и по брой на аудиторията си.

Нещата обаче се променят бързо през 2007 година, когато на сцената се появява международната медийна група Modern Times Group (MTG). Първата придобивка на шведската компания е покупката на каналите на Diema Vision, само година след това тя купува и Нова тв. Цената вече е впечатляващите 620 милиона евро.

Така от 2008 година с мощното финансово рамо на новия собственик започва възходът на телевизията, вече част от медийна група. Тя постепенно се изравнява с bTV по пазарен дял, започва да купува и лицензи за чужди продукции, които вдигат броя на хората, заложили на нея. Това обаче е прогрес в рамките на сравнително малкия рекламен пазар у нас и явно приходите не са това, което шведските собственици са очаквали. Започва и финансовата криза през 2008 година, която допълнително сваля приходите не само на медиите в страната.

Затова през 2018 година MTG сменя тактиката си и търси продажба на медийната си група в България. Това става във време, когато финансово-икономическата криза се смята за отминала, но прогнозите за нова рецесия явно са повлияли на това решение.

Появява се чешкият милиардер Петр Келнер. Предложите 185 милиона евро и бяха приети от продавача "Нова броудкастинг груп". Келнер започна сделка и за придобиването на един от мобилните оператори у нас, което дава перфектна възможност да се мултиплицира печалбата. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обаче не одобри сделката. Така се стигна до офертата от страна на братя Кирил и Георги Домусчиеви, които късно снощи подписаха договора за покупка на "Нова Броудкастинг Груп" АД от MTG за същата сума - 185 млн. евро

В историята на сделките с "Нова телевизия" към този момент има един сериозно печеливш - гръцката "Антена груп", и един сериозно губещ - MTG. Въпрос на избор на момент за покупка, правилна прогноза за развитието на медийния пазар и офериране на подходяща цена.