Към 500 млн. лв. ще вложат БДЖ в ремонт на вагони и локомотиви и в купуване на нови влакове за 7 г., които се броят от сега. Това заяви шефът на борда на директорите на холдинга Григори Григоров пред "24 часа". Поне на този етап толкова ще струва преходът на железницата от ниски скорости към 160 км в час.

До края на годината се очаква да бъде обявена процедура за нови 10-15 мотриси с 200 места с луксозни седалки за средни разстояния и за скорост 160 км в час, както и за 30 вагона с по 75 места за дълги разстояния пак за същата скорост.

 

Общо става дума за мотриси и вагони с 4000 седалки, по 25 000 евро едната. Това са 100 млн. евро. Очакването е първите доставки да са през 2022 година. Мотрисите са по-висок клас от тези на "Сименс" по маршрути до 3 часа, примерно от София до Стара Загора, Пловдив-Бургас. Вагоните са за дългите разстояния и целта е да бъдат комфортни за пътуване - освен седалките, в които да се престои 4-5 часа, да има интернет, мултимедия.

Вероятно новите влакове ще са за новите жп линии, които са на юг.

По северното трасе от София до Варна ще се ползват най-добрите досегашни вагони, тъй като по него едва 20-30 км са за скорост от 160 км в час. Така че в Северна България, освен че няма магистрала, няма и бързи влакове, тъй като липсват и бързите релси. Така че пътниците отвъд Балкана ще се возят на най-доброто от старото.

Във влаковете, които са композирани с новите вагони, може би ще има бистро. В мотрисите няма как да стане, но там може да има ъгъл с кафе машина.

Преди обаче да започнат да пристигат нови вагони и мотриси, предстоят сериозни ремонти на тъй наречения подвижен състав на БДЖ. В краткосрочните планове, които са до 2021 г., инвестициите са към 197 млн. лв.

Те включват обновяване на 227 вагона със средна цена от 180 000 лв. единият. Договорът е сключен през август 2018 г., 65 вагона вече са обновени, окончателният срок за приключване на ремонта е през 2021 г., а цялата сума е 52 млн. лв. Повечето от тези вагони могат да се движат със 140 км в час.