"Мерцедес", "Фолксваген" и сие: старата германска слава залязва
Магистралите, "Мерцедес", БМВ, "Фолксваген" и "Ауди": споменаването им кара сърцата на мнозина германци да се изпълват с гордост. Но символите на германската слава и блясък постепенно избледняват
След като Фолксваген и БМВ обявиха драстични съкращения на персонал, към тях се присъедини и концернът "Даймлер", който произвежда марката "Мерцедес". Според автомобилния експерт професор Фердинанд Дуденхьофер, предстои мащабно съкращаване на работните места в целия автомобилен бранш. Пред радио "ffn" Дуденхьофер каза, че само в провинция Долна Саксония до 2030 година могат да бъдат закрити 40 000 работни места. По негови сметки, от германското автомобилостроене ще отпаднат общо 125 000 души.
Долна Саксония е най-силно засегната
Преструктурирането на бранша ще засегне особено сериозно провинция Долна Саксония, казва Дуденхьофер. Автомобилостроенето е най-важният индустриален сектор и най-големият работодател там. Около 250 000 души са заети пряко или косвено в този бранш. Редом с "Фолксваген" ще бъдат засегнати също компании като МАН и поддоставчика на части "Континентал".
Нуждата от намаляване на персонала, според Дуденхьофер, е възникнала поради сегашната американска митническа политика, както и тенденцията за преминаване към производство на електромобили. Електрическите автомобили се нуждаят от значително по-малко части, отколкото колите с двигател с вътрешно горене, затова са необходими и по-малко работници за производството им. Скоростна кутия също не е необходима.
"Оптимизиране на предприятията"
Програмата за намаляване на разходите в концерна "Даймлер" за идните три години ще доведе до съкращаване на повече от 10 000 работни места в цял свят. За да икономиса 1,4 милиарда евро от разходите за заплати, щутгартският концерн смята да не запълва вакантните места, да въведе съкратен работен ден за хората пред пенсия и да предлага обезщетения на онези, които доброволно напускат.
Тези ключови моменти бяха договорени от ръководството и синдикатите. Не всички подробности са окончателно уточнени, но едно е сигурно: предвидено е до края на 2029 г. да няма съкращения на реални работни места. Пред инвеститори в Лондон главният изпълнителен директор Ола Калениус вече обрисува в общи черти плановете за намаляване на разходите.
Гледната точка на "Даймлер" е, че броят на служителите (178 000 само в Германия) е твърде голям, което намалявало конкурентоспособността. И точно в настоящия момент "Даймлер" е длъжен да осигури средствата, нужни за развитието на технологии на бъдещето - електромобилността и безпилотните автомобили.
Нуждата от свежи пари идва в неподходящ момент: Глобалната автомобилна индустрия не е в цветущо здраве, има проблеми с производството и продажбите, концернът трябваше да плати милиардни глоби заради скандала с дизеловите автомобили. Придържането към въведените от Европейския съюз по-строги норми за нивата на въглеродния окис при новите модели също ще струва много пари.
Доставчиците са под натиск
Когато сметките на автомобилопроизводителите излязат криви, част от тях плащат доставчиците. Така на "Бош" се налага да закрие 500 работни места. При "Континентал" става въпрос за около 20 000 работни места в цял свят. Компанията заяви, че по този начин отговаря на намаленото автомобилно производство и растящото дигитализиране на работните процеси.
Публикувано в DW