Мерцедес, Адидас, Хуго Бос: как им се отрази изтеглянето от Русия
Даймлер прекрати отношенията си с КАМАЗ, а Адидас, Пума и Хуго Бос престанаха да изнасят дрехи за Русия
Редица големи германски компании прекратиха бизнеса си в Русия или дори изцяло напуснаха руския пазар след началото на войната в Украйна. Сред тях са автомобилни концерни като Мерцедес-Бенц и Даймлер трък (Daimler Truck), Фолксваген и БМВ, производители на спортни облекла и обувки като Адидас и Пума. От финансовите отчети на тези фирми за второто тримесечие може да се установи доколко е повлияло това на бизнеса им.
Даймлер трък: ръст на печалбата
Световният лидер на пазара на камиони и автобуси Даймлер трък прекрати още на 28 февруари сътрудничеството си с КАМАЗ - Камския автомобилен завод, производител на камиони, автобуси, трактори, комбайни и техника за руската армия. Германският концерн обяви също, че се отказва от активите си в своя руски завод, възлизащи на 220 милиона евро.
На пръв поглед загубите са огромни, но както става ясно от отчета на компанията за второто тримесечие, чистата печалба се е увеличила с 56 процента и е достигнала 946 милиона евро за трите месеца. Обяснението - повишените цени на камионите и широкото представяне на концерна на пазарите в САЩ и Азия. Очаква се печалбата за годината като цяло да е между 48 и 50 милиарда евро.
Мерцедес-Бенц: спаднали продажби, но по-добри финансови показатели
И този концерн спря доставките си за Русия, както и работата в открития през 2019 година завод за сглобяване на мерцедеси в Подмосковието. От отчета на концерна за второто тримесечие се вижда, че продажбите са спаднали със седем процента, но печалбата са е увеличила със същия процент. Противоречието може да се обясни с това, че в условията на трайния остър недостиг на полупроводници Мерцедес-Бенц по необходимост е съкратил производството, а наличните микрочипове са били монтирани предимно на най-скъпите модели. Те пък са се продавали отлично - списъците със заявки за най-луксозните лимузини са пълни и в Европа, и в САЩ, и в Китай.
Ръст в печалбите, макар продажбите да са по-малко, отчитат и Фолксваген и БМВ - също благодарение на факта, че монтират дефицитните чипове с предимство в скъпите си модели.
Хуго Бос: най-успешното второ тримесечие в историята на фирмата
Фирмата за модни облекла Хуго Бос закри в началото на март своите над 20 магазина в Русия и прекрати продажбите онлайн. Но непосредствено след това е успяла да постигне "значителен ръст в печалбите", както се казва в съобщение за медиите от трети август. Печалбата се е увеличила през второто тримесечие с 40 процента и е достигнала 878 милиона евро, което е позволило на фирмата да "преглътне" загубите от 15 милиона от закритите магазини в Русия.
Как е било постигнато това? Благодарение на "обновяването и подмладяването" на асортимента, започнало още миналата година, както и чрез успешни глобални маркетингови кампании.
Пума бележи рекорди, Адидас има проблеми с китайския пазар
А за концерна Пума, закрил над 90 фирмени магазина в Русия, второто тримесечие на 2022 се оказва най-успешното изобщо в историята на компанията. Чистата печалба е нараснала с над 73 процента и е достигнала 843 милиона евро. Най-големи успехи са отбелязани в Америка и Европа, докато в Китай финансовите показатели са се влошили заради локдауните.
Но не толкова, колкото при Адидас, заложил много именно на китайския пазар. Този германски концерн е намалил донякъде прогнозите си за ръста на финансовите показатели през годината - заради спада с 35 процента на приходите в Китай, а не заради оттеглянето си от руския пазар.
Материалът е публикуван в DW