Kатерина Маркова oт The Coca-Cola Company: Бизнесът трябва да е общуването на продукта с човека
Мечтаех да съм "бизнес дама с токчета и куфарче", имам и куфар, и токчета!
Вдъхновението идва тогава, когато дръзнеш да мечтаеш да създаваш магичното усещане за топлина, уют и любов! Вдъхновение в наши дни несъмнено ще откриеш в думите на всяка една от дамите на върха, които ще ви представим в специалното издание на She`s The One: Първите дами в бизнеса. В началото на есента започнахме поредица от разговори за успеха и женските тайни за привличането му. Всяка от историите на успешните Първи дами в бизнеса у нас и в чужбина ще откриете в портала Dir.bg до май 2023 година, когато нашето вдъхновяващо приключение ще завърши с фотоизложба на забележителните дами в бизнеса от нашата селекция.
Продължаваме поредицата She Is The One in Business с една жена с над 15 години опит в областта на корпоративните комуникации. Едва втори курс в университета, тя започва да гради кариерата си първоначално в PR агенции, след това в НПО и корпоративния сектор. Няколко години по-късно идва предложение от The Coca-Cola Company - мечта, която се сбъдва преди 6 години. От тогава до сега Катерина Маркова заема позицията мениджър Public Affairs, Communications and Sustainability за The Coca-Cola Company за България. Всъщност тя е първата назначена на тази позиция в България.
***
Онази детска мечта, която се сбъдва, е именно активното участие в магията и вълшебството, които пораждат рекламите покрай Коледа - камионът, мечките, Дядо Коледа.
"До ден днешен, когато се сетя за тях, се изпълвам с едно топло усещане за любов, семейство и се превръщам в онова малко момиченце, вярващо в приказки и чудеса. Сигурна съм, ще повечето ми връстници знаят много добре за какво говоря."
Думите на Катерина Маркова носят сладостта на спомените от детството. За нея най-хубавото на тази крехка възраст е свободата.
Катерина Маркова е част от лимитираната серия "She`s The ONE in Business"
Снимка: Десислава Генкова-Елриша за Dir.bg"Такава, каквато днес моите деца нямат. На мен ми беше предоставена свободата да играя с приятели из квартала, да проучвам нови и "тайни" места, да се катеря по дърветата за джанки, да ям глухарчета от полето и да скитам с банда момчета на село от сутрин до вечер, минавайки да отхапя някой домат от градината, за да не припадна от глад. Днес това чувство не е познато на моите деца и те никога няма да имат такова детство, което поражда, и тъга, и вина у мен."
Сурови уроци от тези вълшебни моменти, казва, че няма. Останали са є само белезите по краката. Интересувайки се от психология, Катерина е съгласна, че детските моменти оставят своите следи в нас, порасналите.
"Във всеки от нас живее онова малко дете с неговите позитивни или негативни краски. Детството е основополагащо за личността ни и това го знаем всички. Дали ще ни изгради като уверени и стойностни хора, или ще създаде в нас предпоставки за не дотолкова пълноценен живот, за гняв, страх, комплекси. Психологията ме влече чисто личностно и ми помага да опознавам себе си и мястото си в света, помага ми и като родител. Нямам претенции да знам или мога нещо повече в тази посока."
Според нея ценностите не се изменят особено с динамичния ход на времето. Особено, ако успяваме да останем верни на себе си.
"Аз съм искрен, открит, топъл човек, въпреки че често оставям друго първо впечатление, или поне така са ми казвали. Обичам хората, живота и вярвам в доброто у всеки. Най-важни за мен са човечността и добронамереността към света. Не мога да се примиря с егоцентризма, арогантността и материалността, с които често се сблъсквам, те ме карат да се затварям и откъсвам, но и мотивират допълнително в мен тези ценности, с които вярвам, че ще направим света по-добро място."
Катерина Маркова е част от лимитираната серия "She`s The ONE in Business"
Голямото семейство, традициите, празниците и уютът са основните усещания, когато говорим за Coca-Cola. Това се оказва поредна допирна точка между личния свят на Катерина и кариерата є в The Coca-Cola Company.
"Аз съм късметлийка и имам невероятно и голямо семейство. Ние сме три деца, съпругът ми също има брат, всички живеем на километър един от друг, децата ни са на сходни възрасти. Живеем в семейна утопия, заедно сме всеки ден, винаги има на кого да се обадиш, прекарваме всеки уикенд или празник заедно. Мен това ме зарежда, дава ми стабилна основа и повече от това не ми е нужно. Съпругът ми срещнах преди 17 години покрай организирането на едно събитие в столичен хотел. Тогава той се занимаваше с организацията от страна на хотела. Мой колега вярваше, че сме един за друг и трябва да ни запознае , но нямаше химия, не си допаднахме. Две години по-късно аз отново се сблъсках с този хотел по същия повод и слава богу - същия мъж. Тогава обаче беше дошъл моментът да се забележим. Тази година стават 15 г. от началото на нашата любов", откровено споделя Катерина.
Като майка на две деца вярва, че от изключителна важност е какво консумират децата - не само физически, но и духовно. Затова и се интересуваме какви са политиките на Coca-Cola в тази насока, тъй като компанията декларира неведнъж усилия относно допринасянето към по-здравословна хранителна среда.
"За мен като родител на малки деца е много важно да ги науча на правилно хранене. Аз не съм фен на здравословното в неговата актуална крайност, за това бих го нарекла - балансирано. Ние хапваме от всичко, защото за растежа на децата ми е важно да приемат, и захар, и сол, и подходящите мазнини. Такава е и политиката на компанията ни, тя уважава правото на родителите да имат контрол и да взимат решение кога, какво и колко да консумират децата им. Пример за това могат да бъдат малките опаковки на соковете ни Cappy, които са продукт за консумация от деца, но като такъв са и единствените на пазара, които не привличат децата директно с реклама, цветна опаковка с анимационни герои или допълнителни стимули за директна продажба. Това е така, защото нашите реклами и опаковки, комуникацията ни като цяло, не е насочена към деца и имаме много стриктни и ясни ангажименти, поети за цяла Европа (Кодекса за поведение на ЕС за отговорни бизнес и маркетингови практики в областта на храните).
Конкретните действия за подобряване на хранителната среда и борбата със затлъстяването се вписват в пет направления: по-малко захар, повече избор; нови и различни напитки; информирани решения; без маркетинг, насочен към деца; насърчаване на избора на напитки с ниско съдържание на захар/без захар.
"Това, което е важно за маркетинга, е важно и за всички нас като хора в общуването ни всеки ден и то е - автентичността. Замислете се, вие не вярвате на марки или компании, така, както не вярвате и на хората, които не усещате, че са искрени. Не мисля, че има успешна компания или марка, изградена на илюзия, надути балони и празни обещания, а ако има, тя със сигурност няма да се задържи 136 години. За Coca-Cola автентичността е част от ДНК-то не само в комуникацията, но и в културата, отношенията, посланията, политиката за отговорност. Това важи за всеки един бранд на компанията и аз искрено вярвам, че това ги прави любими на хората."
Темите, които вълнуват наравно обществото, са във фокуса на Coca-Cola. На първо време това са здравето и щастието на хората.
Катерина Маркова е част от лимитираната серия "She`s The ONE in Business"
Снимка: Десислава Генкова-Елриша за Dir.bg"След това стигаме до най-важното в дългосрочен план - опазване на планетата ни. Мисля, че все повече хора осъзнават колко свързано е всичко това. Именно за това и компанията поставя на първо място устойчивостта, а в нея влизат и здравословната хранителна среда, и ценностите на всяка една марка, и опазването на околната среда. Ние предприемаме много действия във всяка посока. Например, само преди дни обявихме поредната си крачка към подпомагане на опазването на околната среда, като въведохме капачки, прикрепени към бутилките, с които целим да улесним събирането на цялата опаковка за рециклиране и втори живот, и да избегнем озоваването на пластмаса в природата. Ние сме сред първите, но това е инициатива на ЕК и от началото на 2024г. всички производители в ЕС ще въведат тази промяна. Вярвам, че свят без отпадъци е възможен именно и само когато споделим отговорността и заедно правим крачка по крачка в правилната посока", споделя Катерина Маркова.
Самата тя е фен на големите стъпки, когато става въпрос за реализацията на идеи.
"И това е причината да блокирам и често да не мога да реализирам идеите си. Сега се уча да обърна подхода към малките стъпки, тези, които не са съвършени, които не се знае точно къде ще ни отведат, но пък са начало на идеята, а без начало няма да има и край"
Основна муза на креативността є съвсем очаквано е Любовта. Затова и когато чуе думата "бизнес" - първата дума, която изскача в главата е "скука".
"Ако въпросът обаче е дали да работиш за Coca-Cola е скучно, то определено пак ще кажа - не! Често съм мислила по темата, излишно е да се заблуждаваме, че да работиш където и да е, няма своите предизвикателства, пикове и спадове. Но когато намериш средата, в която се чувстваш пълноценен, когато вярваш, че твоите ценности се припокриват с тези на компанията, колегите, шефовете ти, тогава вече говорим за удоволствие не защото работата ти е лесна, а защото се чувстваш на правилното място."
Катерина Маркова е част от лимитираната серия "She`s The ONE in Business"
Преди да приеме предложението на компанията да стане част от екипа є, задава си първо въпроса как ще оцелява в суровата корпоративна среда и притежава ли нужните качества.
"Аз самата си мислех, че трябва да съм определена порода човек, да съм готова да променя или жертвам много неща, да имам специални суперсили или голямата корпорация бързо ще ме "изплюе". Но ето, че вече 6 години работя за една от най-големите корпорации в света и единственото, което промених в себе си, бе цветът на косата. Тук идва отново въпросът с ценностите, аз работя за компания, която поставя хората на първо място - било то служителите, било то безопасността на потребителите, било то общностите. А за мен като личност това е най-най-най-важното, защото аз освен служител съм и един съвсем обикновен потребител."
Шегува се, че е открила, че има още много да калява психиката си и да работи по нея, защото вярва, че бизнесът и психологията са тясно свързани. Така, както и с тях е свързан и животът ни. Бизнесът трябва да е общуването на продукта с човека, смята тя.
"Ако няма диалог между двете, ако я няма автентичността, за която говорихме, няма да го има доверието и съответно - чао за бизнеса."
Категорично не е наясно как да се борим с небрежните си консуматорски навици, защото това е доста индивидуално, а и зависи от целите на човека и начина му на живот.
"Аз например не мога да се преборя с навика да си купувам дрехи, нищо към момента не ми е помогнало да преборя това. Но ако човек има други потребности, например по-здравословен начин на живот, то вярвам, че това може да бъде подпомогнато от "бизнеса", който, освен че трябва да образова в тази посока, би следвало да подпомага и с продукти, които да отговорят на тази нужда. Ето пример - ако аз имам навика да пия Coca-Cola, много Coca-Cola, вкусът є ме прави щастлива и не мога да се спра, но искам да намаля захарта, която приемам, то най-вероятно ще реша, че трябва да се откажа от този си навик да я купувам. И тук идва помощта на бранда, който ми дава опция да се наслаждавам на любимия си Coca-Cola вкус, но без калории. И Coca-Cola е само един пример, защото реално компанията развива цялостно портфолио в тази посока - да даде алтернатива за всеки, да отговори на нуждите и желанията на всеки било то за вкус, за съдържание, за калории. Това би следвало и вярвам, че е бъдещето не само за компанията ни, но и за всички компании по света. Чудя се обаче как текстилната индустрия би могла да помогне с моя проблем."
Няма опасения, че бъдещето може да изяде нас, вместо ние него, защото вярва, че светът е прекрасно място и ако всички вярваме в това, то той наистина ще стане.
Катерина Маркова е част от лимитираната серия "She`s The ONE in Business"
Снимка: Десислава Генкова-Елриша за Dir.bg"Взаимодействието с хората е много важно за мен, не само в живота, но и в работата.Важно е и доверието им в мен и моето в тях. Сякаш обаче нямам определен подход, бидейки на мениджърска позиция. Старая се да съм себе си във всеки момент, защото, когато съм опитвала да не съм, не съм се чувствала добре. За мен е важно да имам приятелска среда около себе си и да усещам, че сме обединени от една кауза. Винаги ще помня фраза от предходен мой шеф: "гледайте на това като на собствен бизнес". Когато съм в екип, с който имаме този подход, това ме мотивира много и резултатите винаги го показват. Случвало се е да изгубя това доверие или другите да го изгубят в мен, често динамиката в ежедневието обърква някак нещата, но за мен е важно, ако има такава ситуация, тя да се изговаря открито, да се намери подход и да се продължи конструктивно напред."
Вроден е методът "галене с перце", но пък е виждала приложението и на "твърдата ръка".
"Изпитала съм и от двете и знам, че никое само по себе си не работи. Затова смятам, че трябват ясни граници, поставени с добро отношение и управлявани с доверие."
Не спира да се изненадва от себе си в работна среда.
"Най-вероятно цял живот ще се уча да заявявам себе си по-категорично, не само когато е крайно наложително. Доверието ми в екипа и тяхната гледна точка и експертиза са тези, които ме възпират да се меся във всяко нещо и да демонстрирам позиция постоянно. Правя го само, когато виждам, че е наложително или когато екипът ме потърси за това."
Бъдещето на Coca-Colа в България все още е необозримо, смее се Катерина Маркова, допълвайки, че няма ясновидски способности. Но не крие, че би искала да може да надникне.
"Това, което знам, е, че България е много важна за Coca-Cola и има историческа любов между марката ни и страната. Така например България е първата страна от бившия социалистически лагер, която започва да бутилира Coca-Cola, и първата и единствена към онзи момент, заради която се допуска превод на легендарното Coca-Cola лого на кирилица. По онова време това са били големи решения и според мен са положили началото на една адаптивност, гъвкавост и отвореност на бранда към желанията и нуждите на потребителите, които днес са топ приоритет. Също така си заслужава да кажа, че сме държавата с най-много юридически лица на Coca-Cola в света, общо 5, а броят на служителите в системата ни е над 3000 вече. Устойчивият растеж на цялата система зависи от споделените ценности и цели на компанията "Кока-Кола" и нейните бутилиращи партньори, както и от сътрудничеството и подкрепата между всички страни в нея."
Сред каузите на компанията "Кока-Кола" е да работи усилено в посока подобряване на хранителната среда, в посока отговорен маркетинг, в посока опазване на околната среда, има толкова стриктни политики и толкова желание да отговори на очакванията и нуждите на потребителите, обществото, индустрията, регулаторите, че понякога аз самата се чудя дали не е прекалено много.
"Вдъхновението, което брандът носи на мен и на всички в компанията, е това, което прави моята работа различна. С колегите ми сме горди, че работим за Coca-Cola и най-вероятно за повечето от нас това е наистина осъществената детска мечта. От опита ми на други места досега различна я прави средата, отношението на компанията към личността, желанието да подпомогнат теб и развитието ти, повишаването на твоите компетенции в посоката, в която ти желаеш и посочиш. Свободата да си днес на тази позиция тук, да се развиеш и утре да си на друга позиция - някъде там. Ако имаме желанието и амбицията, може след период на обучение да сме експерти по развойна дейност, по устойчивост, по глобални въпроси и каквото друго ви хрумне."
В нейната сфера автентичността е еквивалентна на устойчивостта. Когато един бизнес се развива правилно, защото вярва в това, когато той се движи от искрено желание да предостави точно това от което обществото или потребителите се нуждаят, то той е устойчив бизнес. Затова и супер силата на Катерина Маркова е вярата!
Катерина Маркова е част от лимитираната серия "She`s The ONE in Business"
Снимка: Десислава Генкова-Елриша за Dir.bgВсе още няма отговор на въпроса как се вижда след 10 години. Живее сякаш за момента. Развива себе си в посоката, която є е интересна в момента, и се обогатява спрямо личността си и без да знае накъде я води това. Съдейки по отговора на въпроса "Каква мечтаеш да станеш, когато пораснеш?" - който бил: "Бизнес дама с токчета и куфарче", поела е в правилната посока:
"Имам, и куфарче, и токчета."
Затова и уроците, които дава на собствените си деца, е да вярват и да бъдат себе си.
"Всеки от нас идва с набор от мечти, вярвания и надежди за живота, а уроците на големите ни попарват половината от тях, а даже и повече. Искам да знам, че децата ми растат обичани, в здравословна и любяща среда, а това ще им помогне да разгърнат своя потенциал, какъвто е заложен, не какъвто им казват, че трябва да е."
Това е първото интервю на Катерина Маркова. Досега не е приемала покани за интервюта, макар да е организирала стотици за други хора. Какво е важно да ви каже:
"Бих се радвала, ако покажа, че корпоративният свят не е това, което изглежда отстрани. Корпоративните хора не са великани, извънземни или пък лоши герои. Така мислех аз самата преди време. Ако дори един млад човек прочете това интервю и повярва, че може да постигне това, което иска, без да жертва нещо от себе си, то значи съм казала точно каквото трябва."
Team:
Интервю: Кристина Димитрова
Снимки: Десислава Генкова - Елриша
Грим: Росина Георгиева
Локация: BenchMark Бизнес Център
НАЙ
Каква стойност на работната заплата би ни удовлетворила
Автомобилният сектор тласна нагоре германската промишленост
Бизнесът наема все повече непълнолетни - вече 15 100 българчета работят
Земеделците остават в готовност за протести, искат си "украинската помощ"
Бизнесът наема все повече непълнолетни - вече 15 100 българчета работят
Земеделците остават в готовност за протести, искат си "украинската помощ"
Каква стойност на работната заплата би ни удовлетворила
Автомобилният сектор тласна нагоре германската промишленост