Агенцията за гарантиране на конкуренцията и пазара в Италия (Autorita' Garante della Concorrenza e del Mercato - AGCM) започна разследване на базирана в Дъблин, Ирландия, компания, която управлява италианския уебсайт на китайската платформа за онлайн търговия "Шейн" (Shein), за възможни подвеждащи екологични твърдения на сайта, т.нар. "зелено изпиране" (грийнуошинг), предаде Ройтерс, цитирана от БТА. Това е нелоялна практика да се използват реклами, етикетиране и други маркетингови стратегии, които целят да убедят потребителите, че дадена услуга или продукт е по-зелена и екологична, отколкото е в действителност.

Разследването е насочено към "Инфинитид стайлз сървисиз Ко. Лимитед" (Infinite Styles Services CO. Limited) и обвинява компанията, че се опитва "да предаде образ на производствената и търговската устойчивост на своите облекла чрез общи, неясни, объркващи и/или подвеждащи екологични твърдения", се казва в изявление на италианския антимонополен орган.

Компанията, която управлява уебсайтовете и мобилните приложения на "Шейн" и чрез която китайската платформа прави бизнес в Европа, не беше открита веднага за коментар.

Италианският регулатор заяви, че част от информацията за колекцията дрехи "еволюШЕЙН" (evoluSHEIN), обявена за (екологично) устойчива, може да подведе потребителите относно количеството използвани "зелени" нишки, като същевременно не ги информира за факта, че дрехите не могат да бъдат рециклирани допълнително.

Също така се казва, че уебсайтът подчертава ангажимента за декарбонизация, което е в противоречие с увеличението на емисиите на парникови газове, показано в докладите за устойчивост на "Шейн" за 2022 и 2023 година.

Китайският гигант в бързата мода е известен със своите евтини дрехи и обувки, повечето от които са с ниско качество. Отношението на китайската компания към работниците и екологичните данни бяха подложени на засилен контрол след съобщенията, че тя планира първично публично предлагане (ППП - IPO) на Лондонската фондова борса.

Съгласно разпоредбите на Европейския съюз срещу "зеленото изпиране", които влязоха в сила тази година и ще се прилагат във всички държави членки след две години, на компаниите е забранено да отправят неясни екологични твърдения за техните продукти.

Прегладането им като "енергийно ефективни" или "щадящи околната среда" ще доведе до санкции, ако не бъдат предоставени доказателства в подкрепа на тези твърдения.

Антитръстовият орган на Италия, освен че се занимава с проблемите на конкуренцията, отговаря и за защитата на потребителите.

Съгласно италианското законодателство компаниите, за които се установи, че нарушават правилата за правата на потребителите, са изправени пред глоби от 5000 евро до 10 милиона евро (5590 - 11,2 милиона долара).