Пармезанът под френски контрол? Тази хипотеза предизвика протести в Италия, а министърът на земеделието, прехраната и горите Джан Марко Чентинайо обеща да "защити италианската хранителна индустрия от домогванията на чуждестранни мултинационални компании", предаде Франс прес.

Според италиански медии френският гигант Лакталис (Lactalis) ще бъде заинтересован от евентуално придобиване на групата Нуова кастели (Nuova Castelli). Тя е един от основните износители на известното сирене Пармиджано Реджано и в продуктовото й портфолио са марки сирене като горгондзола и моцарела.

Лакталис отказа да коментира тази информация пред Франс прес.

Нуова кастели е историческа италианска марка, основна през 1892 година. Миналата година тя отчете оборот от 460 милиона евро и има хиляди служители. От 2014 година британският фонд Чартърхаус (Charterhouse) държи около 80 процента от групата.

Според медиите британският фонд ще обмисли дали да включи партньор, например инвестиционен фонд, или да продаде групата. Сред другите потенциални купувачи е италианската компания Граноло (Granolo). Тя също отказа да коментира информацията пред Франс прес.

"Налице е поредното предизвикателство между Италия и Франция, като този път то се развива на един традиционен конкурентен терен - този на сирената", подчертава в днешния си брой в."Кориере дела сера".

"Лакталис вече притежава една трета от националния пазар в стратегически подразделения на млекопреработвателния сектор. Трябва да спрем продажбата на Пармиджано Реджано на французите, за да не повторим грешките от миналото - с продажбата на Пармалат (Parmalat) на Лакталис, когато беше изпусната голяма възможност за страната да създаде единен фронт", заяви и президентът на основния земеделски синдикат в Италия Колдирети (Coldiretti) Еторе Прандини.

Той призова правителството да отговори, като подчерта необходимостта да се "защитават историческите марки" като се създаде съюз между италианските компании.

"Ще направим всичко възможно да защитим италианската хранителна индустрия от домогванията на чуждестранни мултинационални компании. Пармиджано Реджано е един от най-известните продукти, произвеждани в Италия, гордост за гастрономическото ни превъзходство", заяви Чентинайо, който е министър от антисистемното движение "Пет звезди".

Лакталис вече придоби редица италиански марки, сред които Галбани (Galbani), Инверници (Invernizzi), Кадермартори (Cadermartori), Валелата (Vallelata) и Пармалат.

Италианците често недоволстват от френската икономическа хегемония в страната им. Франция се сдоби с много италиански компании, най-вече в сектора на луксозните стоки (Гучи - Gucci, Фенди - Fendi и други) и в банковия сектор.