Евродепутатите проправиха пътя за подобрено управление на европейското въздушно пространство, известно като инициативата "Единно европейско небе", позволявайки повече директни полети и по-малко закъснения. Това стана във втория ден от пленарната сесия на Европейския парламент в Страсбург, предаде специалният пратеник на БТА в Страсбург Мартина Ганчева. 

"Реформата е стъпка напред в премахването на пречките, създаването на по-ефективен контрол и управление на въздушното движение и намаляването на разходите и емисиите чрез по-кратки и по-безопасни полети, от което ще се възползват всички европейски авиокомпании и особено европейските граждани.

Създаването на наистина единно европейско въздушно пространство обаче беше блокирано от държавите-членки, които не желаят да се откажат от националните си правомощия. Сега призовавам държавите-членки да приложат конструктивно тази реформа", каза съдокладчикът по това досие - немският евродепутат Йенс Гизеке от Европейската народна партия.

"Днес въздушното пространство на Европа е като голям пъзел, в който всяка страна има свое парче, но за съжаление не всички парчета пасват. Това води до заобикаляния, чакане и ненужни разходи. През 2023 г. почти три от десет полета са закъснели с повече от 15 минути. Новите правила ще направят авиацията по-безопасна, по-точна и по-щадяща климата", добави другият съдокладчик, шведският евродепутат Йохан Даниелсон от Прогресивния алианс на социалистите и демократите.

Реформата на правилата за така нареченото "Единно европейско небе", вече договорена в преговорите със Съвета миналия март, укрепва националните планове за ефективност на аеронавигационното обслужване и ще помогне за подобряване на управлението на въздушното пространство на ЕС, се посочва в прессъобщение на ЕП.

Тези планове ще имат обвързващи цели и стимули, за да направят полетите по-ефективни и екологични. Ще бъде създаден независим консултативен съвет за преглед на изпълнението, който да помага на Комисията и държавите-членки на ЕС при вземането на решения относно изпълнението на тези планове.

Освен това Комисията ще приеме цели за ефективност на ЕС относно капацитета, ефективността на разходите, климата и екологичните фактори за аеронавигационните услуги, които да бъдат преразглеждани най-малко на всеки три години.

По-екологични такси за въздушна навигация

Депутатите осигуриха разпоредба, която възлага на Комисията да оцени как таксите, налагани на потребителите на въздушното пространство (авиокомпании или оператори на частни самолети) за предоставяне на аеронавигационни услуги, биха могли да ги насърчат да станат по-екологични, например чрез използване на най-ефективния от гледна точка на гориво наличен маршрут или алтернатива чисти технологии за задвижване.

Повече конкуренция

Друго ключово искане на евродепутатите по време на преговорите беше насърчаване на конкуренцията на пазара на аеронавигационни услуги. Новият законопроект включва възможността доставчиците на обслужване на въздушното движение да закупуват други аеронавигационни услуги, като комуникационни, метеорологични или аеронавигационни информационни услуги, при пазарни условия.

История

Началото на инициативата "Единно европейско небе" беше поставено в отговор на закъсненията, възникващи в резултат на аеронавигацията, които достигнаха връхната си точка в Европа в края на 90-те години на 20-и век. Единното европейско небе има за цел намаляване на разпокъсаността на европейското въздушно пространство (между държавите членки, въздухоплаването за граждански и военни цели и различните технологии), като по този начин ще се увеличат неговият капацитет и ефикасността на управлението на въздушното движение и на аеронавигационното обслужване.

Актуализирането на правилата за Единно европейско небе трябва да помогне на авиационния сектор да стане по-ефективен, като осигури по-кратки полети по по-директни маршрути и по този начин намали емисиите на парникови газове, смятат евродепутатите.