Нов голям инвеститор се насочва към родния пазар. Това е световният производител на бронирани автомобили - International Armored Group (IAG), собственост на българина д-р Антон Стефов. Историята му е вдъхновяваща. Емигрира в Канада на 35-годишна възраст, със солидни знания и професионална подготовка в областта на машинното инженерство. Макар и без почти никакъв капитал, създава своя фирма за бронировки и след години натрупан опит, през 1996 г. основава International Armored Group. За 25 години IAG се превръща в световен лидер и технологичен иноватор в бронирането на превозни средства, а работещите в компанията по цял свят са вече над хиляда.

Глобални мащаби

Най-голямата производствена база на International Armored Group в момента е в Обединените арабски емирства, а останалите са в САЩ, Канада и Турция. Филиали на IAG, освен в България, има и във Великобритания, Ирак, Пакистан и Южна Африка. IAG произвежда и предлага над 150 модела абсолютно защитени тактически превозни средства, бронетранспортьори, линейки, автомобили за контрол на безредиците, за превозване на ценности и др. Неслучайно, бронираните возила с тази марка са търсени от организации на държавно ниво, от ООН и НАТО, в страни с повишена нестабилност - IAG, освен че се е наложила като коректен партньор, който не прави компромиси с качеството, е първата компания с балистична сертификация BRV 2009 VR7 за бронирани коли. Това означава, че гарантира опазване на човешкия живот не само при стрелба с оръжия, но и при атаки с експлозивни устройства и мини. Сред клиентите на IAG e и NASA Space X, които използват модела Sentinel ARV за ескорт на астронавтите до стартовите площадки.

Снимка: IAG

Защо в България?

Независимо от нарастващия си международен успех, д-р Стефов иска да вложи средства в българската отбранителна промишленост. Освен, че вижда перспектива на родния пазар, той е категоричен, че "патриотизмът означава реална подкрепа за страната, в икономически измерения".

Според д-р Стефов е настъпил правилният момент, в който пред България се откриват нови хоризонти. Още тази година IAG възнамерява да подкрепи родната индустрия с технологични иновации, да инвестира в образованието и развитието на добри специалисти, както и да открие нови работни места.

Първата стъпка от стратегията на IAG да се установи трайно и у нас е изборът на български полигон за провеждане на тестове за сертифициране на бронирани автомобили по стандартите на НАТО. За целта IAG иска и получава съгласие от международната сертифицираща лаборатория TNO в Нидерландия за съвместно извършване на някои от тестовете с взривове тук.

Снимка: IAG

Мястото на изпитанията в България, което д-р Стефов избира, е "Централен артилерийски полигон - МО" в близост до с. Змеево, Старозагорско. Още миналата година IAG провежда там няколко теста на тактическото превозно средство РИЛА 4х4 XTREME MRAP по стандарт NATO STANAG 4569 - за ниво 4a и 4b балистична защита от взрив 10 кг. тротил, както и за защита от страничен взрив 50 кг. и 100 кг. тротил. Според резултатите от тестовете, РИЛА 4х4 XTREME MRAP отговаря на всички изисквания и е най-леката и бърза машина на пазара в своя клас днес, съобщиха от IAG. А сертифициращият орган TNO е оценил високо и условията на полигона на министерството, както и производителите на тротиловите отливки от "Института по металознание, съоръжения и технологии" при БАН. Специалистите от БАН са разработили и използвали нови технологии за отливане на голямогабаритни тротилови изделия. Предстоят преговори за присъединяването на института към работните групи от специалисти, които създават и усъвършенстват стандартите на НАТО.

РИЛА 4х4 XTREME MRAP

Снимка: IAG

От години иновациите на IAG подпомагат развитието на знания и ноухау в отбранителните индустрии в редица държави, а това вече се случва и в България. Всички резултати от тестовете, които се провеждат на полигона до село Змеево, са предоставени на Института по отбрана "Професор Цветан Лазаров", което дава възможност на държавата да натрупа статистически данни и да създаде математически модели за разпространението на взривните вълни, влиянията върху материали и тяхната деформация.

Междувременно International Armored Group изпълни договора си с българската "Самел-90", която в края на 2020 г. сключи договор с Министерство на отбраната за доставка на бронирани автомобили за нуждите на "Силите за специални операции". Първите 45 бронирани машини вече са у нас, въпреки предизвикателствата на КОВИД кризата, включително намаленото производство на двигатели, електроника, основни компоненти за автомобили в световен мащаб, намален капацитет на международен транспорт между континентите, стачки и др. IAG обясняват успеха на проекта с изградения си авторитет и отличните партньорски отношения с международните доставчици в бранша.

Екипът на IAG в България вече работи по разширяването на филиала в София, а скоро се очакват още новини, свързани с плановете на компанията за инвестиции у нас.