134 магазина, в 58 града, 4000 служители, 2 логистични бази по 53 000 кв. метра. Числата рисуват картината на физическото присъствие на компанията "Лидл" в България към момента. Те показват широко географско покритие, висока заетост, мащабно използване на строителни услуги, и най-вече шанс за българските производители и доставчици. 

Приносът на "Лидл България" може да се мери и в стойност, но голямата заслуга на компанията е всъщност в изграждане, поддържане и разширяване на клиентската и партньорска база, без които "Лидл" не би съществувал реално, според Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България". 

Приносът е осезаем и към служителите и към различните общности по места, до които компанията достига. 

За пореден път резултатите показват колко значима е ролята на отговорния и прозрачен бизнес, не само за това да имаме силна и работеща икономика, но и за това хората да водят по-качествен и пълноценен начин на живот. А двете теми са много тясно свързани. С магазини в 58 града и над 4000 служители, в партньорство с над 270 български компании за доставка на стоки, Лидл България оказва влияние на доходите, на заетостта, на всички свързани производства, създава допълнително търсене на пазара. Това е Ефектът Lidl, който ни превръща не само в двигател на икономиката, но и в социален фактор - променяме нагласи и поведение, влияем върху качеството на живот на хората", заяви Милена Драгийска. 

"Лидл България" представи данни, които измерват приноса от дейността на компанията към икономиката и обществото. Данните бяха представени по време на презентация на тема "Ефектът Lidl: принос към икономиката и обществото 2022-2023 г." Социално-икономическата оценка е изготвена в партньорство с Института за пазарна икономика и Прайсуотърхаускупърс България (PwC). 

Милена Драгийска - до нея в ляво Лъчезар Богданов и Савин Дянков

Снимка: "Лидл България"

Компанията измерва приноса си икономически и социално. Икономическият принос в стойностно изражение за 2022 г. е 2,42 млрд. лева, а за 2023 г. вече 2,68 млн. лева, като нараства с 11%. Това са разходите на компанията в страната. В бюджета са внесени 50 млн. лева преки данъци. 

Социалният принос или приносът към обществото, компанията измерва с това до колко хора е достигнала чрез своите инициативи. Така през 2023 г. с вложени 0,98 млн. лева "Лидл България" е достигнала до 301 075 души. Година по-рано със 1,17 млн. лева достигнатите хора в резултат на тези инициативи са близо 191 000 души. 

В периода 2022-2023 г. приносът към обществото може да се измери със 79 инициативи, вложени 2,15 млн. лева и достигнати 500 000 души. Фокусът е насочен към младите хора, образованието. 

Преките и непреки ефекти от дейността на "Лидл България" за 2023 г. представи Лъчезар Богданов, главен икономист в Института за пазарна икономика. 

Източник: "Лидл България"

Доставените български стоки (хранителни и нехранителни) в търговската верига през 2023 година са на обща стойност 918 млн. лева. "Лидл България" е платила 830 млн. лева за изделия на различни български производители и доставчици за продажба в България. Допълнително през търговските канали на компанията е осигурен износ на български стоки за 87 млн. лв. Основните стоки от производители включват групата "месо и месни продукти", "мляко, млечни продукти, яйца" и "плодове и зеленчуци".

През 2021 г. са закупени стоки за 620 млн. лева, а през 2022 - за 885 млн. лева, като увеличението е 48%.

За да стигне до търговия, компанията е инвестирала 250 млн. лева през 2023 г. Стойността на извършените услуги за с.г. е 195 млн. лева, за заплати са изразходени 102,3 млн. лева. По отношение на заплатите - през 2023 г. средната заплата в компанията е с близо 10% по-висока от средните възнаграждения в сектор "Търговия" и с над 43% повече от тези в сектор "Транспорт". Изплатените повече от 102 млн. лева нетно е близо 44% ръст спрямо 2021 г. 

Източник: "Лидл България"

Зад тези показатели стои добавянето на стойност по веригата от производители, доставчици. Ефектът се мултиплицира, достигайки до 800 млн. лева. Това са непреките ефекти - създаденото допълнително търсене по веригата на стойността. И съвкупният ефект от дейността на "Лидл България", техният икономически принос за 2023 г., се изчислява на 2,68 млрд. лева, изтъкна икономистът.

Когато един лев влезе като допълнителна поръчка за доставчик или изпълнител, то той, осъщестявайки своята дейност,  ползва стоки и услуги, инвестира в своя бизнес. От друга страна с работните си заплати служителите на компанията вкарват тези средства в икономиката чрез потребление на стоки и услуги, коментира Богданов. 

Източник "Лидл България"

Работим с 270 български компании, наши партньори, каза Милена Драгийска, брой който категорично свидетелства за мултипликационния ефект от дейността на компанията.

"Числата в този доклад ни помагат да придобием представа за мащаба на това влияние и вярвам, че могат да послужат за позитивен пример за други компании и бизнеси на пазара", отбеляза Лъчезар Богданов. 

Савин Дянков, директор "капиталови пазари и финансови консултантски услуги" в PWC, акцентира върху ефектите от участието на Лидл в обществения живот - собствени инициативи, спонсорства, дарения (особено като реакция при кризи). 

За периода 2022-2023 г. компанията е вложила над 2,15 млн. лв. в общо 79 социално значими инициативи, дарения и спонсорства, чрез които е достигнала до близо 500 000 души, показват обобщените резултати от оценката на приноса на компанията върху обществото. 

Източник "Лидл България"

Фокусът е поставен върху образование, изкуство и култура, околна среда, здраве.

"Оценката на тези дейности е много важна, защото ни показва, че зад числата на вложените средства, всъщност стои реална промяна в качеството на живот на хората. Данните показват, че в резултат на различните дейности, които Lidl реализира, 137 869 души отчитат значително подобрение в своя живот, а за 80 785 души е настъпила значителна и трайна промяна. Най-съществени са въздействията, свързани с усъвършенстването на умения - 362 049 души са придобили нови знания, благодарение на инициативите на компанията, а при 195 889 души има промяна в качеството на живот", каза Савин Дянков.

Сред собствените инициативи, реализирани от компанията в отчетния период, се отличават "Ти и Lidl за нашето утре", "Дай шанс на Балканката" и "Заедно за по-чисти реки". Сред по-големите и по-дългосрочни проекти, които компанията подкрепя, са спонсорство на Българската федерация по волейбол, "Заедно в час", "Българската Коледа" и др. 

Зам.-министърът на икономиката и индустрията Давид Сукалински акцентира върху ролята на "Лидл България" в утвърждаването на нови бизнес модели, на нова бизнес култура, на разширяване на конкурентоспособността, на защита правата на производителите. Най-силен е обаче, според зам.-министъра, приносът към малките и средни предприятия, на които отваря простор към международни пазари. 

Представител на производствена фирма и същевременно доставчик каза, че предимството на работата с "Лидл България" е стабилното търсене. Така той може да планира икономическия си цикъл, да управлява по-ефективно. Увеличава продажбите, нараства разпознаваемостта на марката му. Смята, че цените са разумни, осигурява прозрачност на ценообразуването, което гарантира стабилност.