Пазарът на търговски площи: големи брандове пренасочват експанзията си към Източна Европа
Динамично растящи брандове се насочват както към големите, така и към по-малките градове
Активен пазар на търговски площи и тенденция към повече експанзии, особено при дискаунт веригите, отчитат от консултантската компания "Къшман енд Уейкфийлд Фортън" (Cushman & Wakefield Forton) в доклада си за второто тримесечие на 2022 г., съобщиха от компанията.
Пазарът през периода е стабилен, а наемателите отчитат връщане на приходите им на нивата от 2019 г. В същото време някои от големите брандове пренасочват експанзията си към различни райони на Централна и Източна Европа заради войната в Украйна, което допринася за засиленото търсене на площи. Интересът към моловете е устойчив, но се наблюдава и фокус върху ритейл парковете. Тази тенденция е резултат и от експанзията на ритейлърите и дискаунт вериги към областните и по-малките градове в страната.
"Като цяло през последните месеци наблюдаваме динамичен и трудно предвидим пазар на търговски и логистични площи. До голяма степен причината е войната между Русия и Украйна, която принуди много компании да затварят обекти на тези пазари, да търсят нови пътища за доставки и реализация на продукцията си. А това е свързано и с преосмисляне на плановете им в областта на недвижимите имоти", обобщи Явор Костов, управляващ партньор в Cushman&Wakefield Forton.
"В сегмента на търговските площи България остава атрактивна за дискаунт веригите, спортните стоки, дрогериите и местните оператори на бързооборотни стоки. Това са динамично растящи брандове, които се насочват както към големите, така и към по-малките градове", допълни той.
Ритейл парковете продължават да са атрактивни - както за търговци, така и за инвеститори в портфолиа от подобни проекти. Към средата на 2022 година проектите в процес на изграждане или във фаза на планиране са 176 000 кв. м. Функциониращите ритейл паркове в страната с отдаваема площ над 5 000 кв. м са общо 227 000 кв. м, показват данните на Cushman & Wakefield Forton.
Наемните нива в търговските центрове преодоляха натиска от пандемията и постепенно се завръщат на предкризисни нива. През второто тримесечие на 2022 г. те нарастват до 35 евро на кв. м за по-атрактивните помещения във водещи проекти в София. Наемите в ритейл парковете се задържат около 10 евро/кв. м в София и 7-9 евро/кв. м в областните градове.
Сред по-значимите новооткрити магазини през периода са този на JYSK в Retail Park Yambol, на New Yorker в Retail Park Srednogorie, Пирдоп. Модният бранд Sinsay отвори на площ от 1670 кв. м в Jumbo Plaza, София.
Логистичен пазар
На пазара на логистични площи в София наемната активност достига едно от най-ниските си нива за последните две години, сочи проучването. Причината е недостиг в предлагането на свободни площи, като делът им спрямо целия пазар вече е незначително нисък.
"През последните месеци наблюдаваме усвояване на площи с краткосрочни наеми. Отчасти това се дължи на стремежа на много търговци и дистрибутори да се запасят със стоки и суровини в отговор на растящата инфлация", коментира Жоро Ангелов, мениджър "Индустриални имоти и развитие на парцели" в Cushman & Wakefield Forton.
В резултат делът на свободните площи намалява спрямо нивата до 2 процента през пролетта и 4 процента от края на 2021 г. Нивото на незаетост се очаква да остане ниско в краткосрочен план въпреки големия обем ново строителство и потенциал за разрастване на пазара. Към средата на 2022 г. в София са в строеж близо 400 000 кв. м производствени и складови площи, което е рекорден обем за последните 15 години. Повечето проекти са планирани за собствено ползване.
Заради нарастващите оперативни разходи, поскъпващото строителство и високото търсене наемите на модерни логистични площи в София продължават да нарастват и вече надминават 4,5 евро/кв. м за средно големи обекти. Наемите за големи обекти с площ над 10 000 кв. м са около 4 евро/кв. м.