Започва отчуждаването на последния участък от АМ "Европа" - от София до Сливница
Регионалният министър определи решението на кабинета за старт на процедурата като спасително, както за пътя, така и за европарите, с които ще се строи
Днес с решение на Министерския съвет започваме процедурата за отчуждаване на последния участък от автомагистрала "Европа", съобщи на брифинг в Министерския съвет служебният министър на регионалното развитие Иван Шишков. Става въпрос за участъка от София до Сливница, част от АМ "Европа", която свързва София с Граничния контролно-пропускателен пункт "Калотина".
Министър Шишков отбеляза, че участъкът от Сливница до Драгоман вече е изграден, а отсечката от Драгоман до граничния пункт "Калотина" се очаква до два месеца да бъде въведена в експлоатация, предаде БТА.
В края на миналата година бе одобрен подробният устройствен план (ПУП) за частта на магистрала "Европа" от София до Сливница, припомни Шишков. Следващото действие е да започнем процедурата за отчуждаване, за да можем да построим и последния участък, посочи министърът.
Шишков изрази надежда до няколко месеца да започне строителството на последния участък на магистралата, който беше оставен дълго време в "папките в Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ)".
Министърът припомни, че крайният срок за построяването на магистралата беше краят на тази година. "За седемте месеца на предишния редовен кабинет, готовата процедура за одобряване на ПУП не беше придвижена и за съжаление тези седем месеца не могат да бъдат върнати", каза Шишков. Той подчерта, че крайният срок няма да бъде спазен, но е изключително важно да бъдат построени 50 процента от този участък, за да не бъде загубено европейското финансиране.
"Затова работим изключително интензивно и считам, че днешното решение е изключително важно за спасяването на магистралата и за спасяването на тези пари, които в противен случай държавата щеше да загуби. Не мога да кажа колко точно са те, защото са по оперативна програма, която не е в МРРБ", каза министърът.
Участъкът от Сливница до Софийския околовръстен път (Северната скоростна тангента) е ново трасе с дължина 16,4 км. За обекта има одобрен ПУП и се извършват отчуждителните процедури. Планира се до средата на годината да започне строителството в 6-километрова отсечка, за която ще има фронт за работа, съобщи наскоро Пътната агенция.
Проектът за магистрала "Европа" се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет. Одобрената от ЕК финансова помощ е в размер на 215 870 384 евро, съобщи АПИ на 1 февруари. Това финансиране е за участъците от Драгоман до Сливница и от Сливница до Софийския околовръстен път (по Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020 г.).
Трасето на АМ "Европа" е част от основната трансевропейска транспортна мрежа и е важна връзка с Ориент/Източно-Средиземноморския коридор. Автомагистралата е част от направлението на Трансевропейски транспортен коридор №10 в участъка от Калотина до София.