Започва авиоизложението във Фарнбъро: Поръчките на нови самолети няма да са в центъра
Военната и космическата тема ще преобладава на салона предвид геополитическата среда
Изобилие от поръчки на самолети, огромни бюджети за отбрана, но и ежедневни производствени трудности: авиосалонът във Фарнбъро, Великобритания, отваря днес врати, за да покаже някои новости в сектора, но да акцентира най-вече върху военната и космическата тема, предаде Франс прес, цитирана от БТА.
Очакванията са шоуто да привлече около 75 000 посетители експерти и над 1200 изложители в продължение на пет дни на летището в югозападната част на Лондон, което обикновено се ползва за бизнес полети. Те ще вземат участие в салона, който се провежда на всеки две години и е един от най-големите в света.
Това голямо събитие ще се проведе на фона на прогнозите на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA - ИАТА), че световният въздушен трафик ще надвиши тази година равнището си отпреди пандемията и да се удвои в близките 20 години, достигайки 8,6 милиарда пътници.
Това е отлична перспектива за самолетостроителите - "Еърбъс" (Airbus) прогнозира, че до 2043 г. глобалната авиация ще има нужда от над 42 000 нови самолета.
Разходите за отбрана също нарастват, като са достигнали рекордните 2,3 трилиона долара на световно равнище през 2023 г., според прогнозите на Стокхолмския международен институт за изследване на мира (СИПРИ), заради руската инвазия в Украйна и все по-голямата китайска мощ.
"Тази година военната и космическата тема ще преобладава на салона предвид геополитическата среда", прогнозира Жером Бушар, авиационен експерт в консултантската компания "Оливър Уайман" (Oliver Wyman).
За сметка на това, според него, не се очакват "големи новости" в гражданската авиация. "Ще се запазят наблюдаваните миналата година в Бурже тенденции за нисковъглеродни самолети и летящи таксита", допълва експертът.
Традиционната битка за поръчки между "Еърбъс" и "Боинг" (Boeing) ще е дискретна.
"Преди този салон беше възможност двата самолетостроителя "да покажат мускули" и да инкасират добри поръчки, със сигурност ще има такива и сега, но не се очакват големи сделки", заяви Бушар.
С портфейл от поръчки за "Еърбъс" и "Боинг", скочил с 18 на сто на годишна основа до около 15 000 самолета, и доставки, нараснали с едва 11 на сто, "търсенето със сигурност няма да е основната тема за сектора", заяви Паскал Фабр, експерт в консултантската компания "АликсПартнърс" (AlixPartners). Трябва да бъдат произведени вече поръчаните самолети.
"Еърбъс" полага неимоверни усилия да изпълни амбицията си за по-голям растеж, сблъсквайки се с трудности по веригата за доставки, по-високи лихви, недостиг на персонал и затруднения при наемането на нови служители.
"Боинг" продължава да е затънал от месеци в проблеми с производството и качеството на трите модела 737, 787 и 777, които станаха повод за редица разследвания.
Във Фарнбъро "Боинг" възнамерява да остане дискретен и да обяви, че е "коригирал присъствието си", за да се "концентрира върху укрепването на сигурността, качеството и спазването на ангажиментите към клиентите".