Общата дължина на пътищата, за които тежкотоварните превозни средства над 3,5 тона ще плащат тол такси при стартирането на системата от 1 март 2020 г., е 3 115 км от общо 20 000 км пътища. Това са 803 км автомагистрали и 2 312 км пътища първи клас.

Реално километрите са намалени на половина спрямо плана, който бе показан от АПИ през 2019 година.

С решение на Министерския съвет днес беше одобрен списъкът на пътищата, за които товарните автомобили ще плащат за изминато разстояние. В списъка тол сегментите са с обща дължина 6 050 км, като в приложените таблици към решението участъците са описани и в двете посоки на движение.

Съгласно Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа, платени ще са само автомагистралите и пътищата първи клас извън урбанизираните територии. За 2 935 км пътища втори клас ставката ще е нулева. Те остават в обхвата на тол системата, тъй като за тях е установено преминаване на не по-малко от 600 тежкотоварни автомобила средно дневно.

От обхвата на тол системата са изключени още участъци в лошо експлоатационно състояние, както и 12 171 км третокласни пътища.

Тол сегментите са над 5 800 броя. Най-дългият платен участък е по магистрала "Марица" с дължина от почти 24 км - между село Крепост и отбивката за град Харманли. Най-късият тол сегмент в платения обхват е малко над 150 м в района на област Шумен. Най-новият участък е отсечката Ябланица - Боаза на автомагистрала "Хемус", която беше пусната в експлоатация през октомври 2019 г. Но междувременно тол такса ще се плаща и в участъка на "Тракия", където ограничението на скоростта е от 90 километра.

Тол таксите за масовите тежкотоварни превозни средства - с тегло между 3,5 т и 12 т, ще са от 3 до 7 ст. на километър, в зависимост от емисионния клас на превозното средство и класа на пътя, предвижда още приетото постановление.

Близо 17 000 км от около 20 000 км републиканска пътна мрежа ще бъде безплатна за товарните автомобили над 3,5 тона.

Размерът на тол таксите е обвързан с екологичната категория на превозното средство, както и с класа на пътя, за който ще се дължи - автомагистрали и първи клас. Стойността ще се изчислява на изминат километър като всяко навлизане в тол сегмент ще се приема за пълното му изминаване.

Товарните автомобили с тегло между 3,5 т и 12 т и с най-високите еко класове Евро V, Евро VI или EEV ще плащат по 3 ст. на километър на автомагистрала и 4 ст. на километър за първокласните пътища. За тези с емисионен клас Евро III или Евро IV тарифата ще е 4 ст. на километър за автомагистрала и 5 ст. на километър за първи клас пътища, а за тези с най-ниската екокатегория — клас Евро 0, I или II —6 ст. и 7 ст. на километър, съответно за автомагистрала и първи клас пътища.

Тежкотоварните автомобили с тегло над 12 т и с две или три оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 6 ст. и 11 ст. на километър за автомагистрали и между 5 ст. и 10 ст. на километър - за първи клас пътища.

Камионите с тегло над 12 тона, с четири и повече оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 11 ст. и 20 ст. на километър за автомагистрала и между 10 ст. и 19 ст. - за първи клас пътища.

Автобусите с тегло до 12 тона, с емисионен клас Евро V, Евро VI или EEV ще плащат 1 ст. за автомагистрала и първи клас пътища, а тези с емисионен клас Евро IV, Евро III, Евро II, Евро I или Евро 0 - 2 ст. на километър за автомагистрали и първи клас пътища.

Тарифата за автобусите над 12 тона ще е от 2 ст. до 4 ст. на километър за автомагистралите в зависимост от екокатегорията. За първокласните пътища автобусите над 12 тона с екокатегория Евро V, Евро VI или EEV ще плащат по 1 ст. на километър, а с емисионен клас Евро IV, Евро III, Евро II, Евро I или Евро 0 - 2 ст. на километър.

За ползване на платената пътна инфраструктура от пътни превозни средства с тегло над 3,5 т, използващи като единствен източник алтернативни горива, тол таксата ще е в размер на 50 на сто от стойността, определена за съответния вид автомобили и за категория ЕВРО VI, EEV.