Живеем във времена, в които всичко е само на един клик разстояние до нас, но и ние сме само на един клик разстояние за всеки, имащ необходимата сила и способности. Не е тайна, че действията ни онлайн не само се следят, но са се превърнали в продукт за продажба на всеки заинтересован - големи компании или правителства.

Навлизането на нови технологии не само би улеснило нашето ежедневие, но ще помогне на технологичните гиганти, като Google, Apple и Facebook да увеличат приходите си, събирайки все повече и повече данни за нас. Ето само малка част от скритите тъмни страни на технологиите, оформящи бъдещето ни:

Лицево разпознаване

Много телефони вече разполагат с технология за лицево разпознаване. Други производители залагат на сканирането на очите, но всички нови смартфони имат сензор за пръстов отпечатък. Тенденцията е биометричните данни да заменят паролите. Това определено ще улесни потребителите и ще затрудни неимоверно много хакерите. Но е много вероятно в уравнението да има още една страна. В биометричните данни е закодирано огромно количество информация.

Биометричните данни вече заменят паролите

Снимка: Shutterstock

Професор Михал Косински от Станфордския университет е провел интересен експеримент. Използвайки технологията за машинно самообучение, ученият е създал изкуствен интелект, който разпознава сексуалната ориентация на хората само по тяхното лице.

Само от една снимка изкуственият интелект разпознава успешно сексуалната ориентация на участниците в експеримента в 77% от случаите. При пет снимки точността нараства до 87%. Трябва да се отбележи, че в експеримента са взели участие над 3 милиона души, така че резултатите му определено не могат да се пренебрегнат.

Косински заявява, че изкуственият интелект може да познае със същата точност политическите ви пристрастия, идеология или дори вкусови и музикални предпочитания само по снимката на вашето лице. Необходимо е единствено да се зареди достатъчно голяма база от данни.

Можем ли да бъдем сигурни, че използваното за наше улеснение биометрично отключване няма да доведе до категоризацията ни? Факт е, че Facebook вече ни е категоризирал и продал на някоя, желаещ да таргетира някой като нас със своите реклами.

Умни вещи, умни градове, умно следене

Умните коли биха ни закарали до където пожелаем, докато ние си почиваме зад волана. Умният климатик може да се пусне от смартфона, докато пътуваме към дома. Различни електронни системи биха могли да оптимизират трафика в града на база на струпванията на коли по пътните артерии. Всичко това би било чудесно. За да функционира концепцията за умния град и умни вещи са необходими две неща - бърза връзка с интернет и обмяна на данни. И именно тук възниква големия проблем.

Умният град крие рискове, ако интернет връзките са незащитени, а гражданите не са анонимни

Снимка: Intel

Няма непробиваеми системи. Достатъчно способен хакер би могъл да използва незащитената интернет връзка на "умния" ви тостер, за да хакне банковата ви сметка. Не само самотен хакер може да ви атакува - някои от най-силните разузнавателни агенции официално признават, че биха използвали умните вещи в своя полза. Ако сте по-параноични, то трябва да се отбележи, че умните вещи увеличават и възможността за събиране на информация и следене. Така например една умна кухня би събирала информация за вашия хранителен режим, а умния ви телевизор би могъл да ви наблюдава през своята камера досущ като по Оруел. Дори създателят на Facebook, Марк Зукърберг, знае това, заради което на едно от неговите интервюта се видя, че е залепил лепенка на камерата на своя лаптоп.

Експериментите на Facebook

И като споменахме Марк Зукърберг, то знаете ли, че преди няколко години Facebook провежда експеримент, целящ да провери дали социалната мрежа може да влияе на емоционалното състояние на своите потребители?

Facebook следи изкъсо дейността ни онлайн

Снимка: Павлин Даскалов/Dir.Bg

През 2013 година Facebook провежда таен опит с близо 690 хиляди свои потребители. За да разбере дали може да манипулира емоциите на ползвателите си, социалната мрежа променя съдържанието потока от новини и информация (т.нар. нюзфийд).

Резултатите показали, че потокът от съдържание със сигурност може да повлияе на потребителите, като някои групи от хора са по-уязвими от други. Никой обаче не е предположил за подобен експеримент, докато информацията за него не изтича в интернет. Важният въпрос е: защо се прави експеримент, ако резултатите му не са необходими никому и няма да бъдат използвани в бъдеще? Очевидно манипулирането на потребителите е любопитен за социалните мрежи феномен.

Концентрация на власт

Може би най-притеснителната част от въвеждането на новите технологии в ежедневието ни е, че те лесно биха концентрирали повече власт в ръцете на така или иначе силни правителства и компании. Facebook би могъл да събира повече данни и да печели повече пари, а разузнавателните агенции биха увеличили способностите си за шпиониране.

Не всичко обаче е толкова песимистично. Колкото по-информирани стават потребителите за тъмната страна на технологиите, които използват, толкова повече те биха внимавали в тяхната употреба.

Възможно е и да бъдат създадени национални или международни регулации и правила за поведение, които да ограничават възможностите за следене и категоризация на технологичните гиганти. Рискът от прекомерното навлизане в личното пространство започва да се осъзнава от всички, дори от тези, които биха могли да спечелят от това. Една от важните теми в американския сенат е свързана именно с необходимостта от ограничаването на технологичните гиганти. Само бъдещето ще покаже дали и какви рестрикции ще бъдат наложени, но е важно за проблемът да се мисли от днес.