Ценни метали като литий и кобалт, които в момента се внасят в Европа, са подложени на строг контрол като част от усилията на ЕС да осигури суровини за производство на батерии

Докато Европа бързо настига Китай с инвестиции в батерии за електрически автомобили, Старият континент все още изостава, когато става въпрос за осигуряване на доставки на критичните суровини, необходими за производството им. От стартирането на "Европейския алианс за батерии" през 2017 г. ЕС направи скок в стремежа си да развие пълната верига за производство на батериите. Инвестициите на ЕС в сектора достигнаха 60 милиарда евро през миналата година, докато Китай инвестира само 17 милиарда евро, заяви еврокомисарят Марош Шефчович пред Euractiv. Досега през тази година Европа е инвестирала 25 милиарда евро - отново два пъти повече отколкото Китай, допълни еврокомисарят.

"Що се отнася до нивата на инвестиции в Европа, вероятно сме наваксали," казва Андрю Макдауъл, вицепрезидент на Европейската инвестиционна банка, отговарящ за икономиката и енергетиката. Според него, в Европа е имало "трансформация в нивото на амбиция", откакто стартира алиансът през 2017 г. "Не става дума само за наваксване, а за заемане на лидерска позиция в тази индустрия", уточнява Макдауъл.

Но наваксването все още не е приключило

Европейската ахилесова пета е в началото на веригата за създаване и добавяне на стойност. Там, където се добиват и преработват суровини, смята Петер Карлсон, главен изпълнителен директор на шведския производител на батерии Northvolt. "Изграждаме заводи, но те трябва да бъдат подпомагани със суровини, компоненти и доставчици на оборудване", уточнява Карлсон.

В момента Northvolt изгражда първата в Европа гигафабрика за акумулатори в северна Швеция, а втората площадка се планира в Германия след сключена сделка с автомобилния производител Volkswagen през юли. "Сега, когато стартираме изграждането на фабриката, все още ще бъдем зависими от много доставчици извън Европа", каза Карлсон, визирайки суровини и компоненти като част от по-широка "екосистема" на батерията, която според него трябва да се популяризира в Европа. "Тук наистина трябва да продължим да укрепваме европейската екосистема. Това ще изисква целенасочени инвестиции", добави директорът на Northvolt.

Развитие на собствено производство

Ценни метали като литий и кобалт, които в момента се внасят в Европа, са подложени на строг контрол като част от усилията на ЕС да осигури суровини за производство на батерии. Очаква се търсенето на литий да се увеличи 16 пъти до края на десетилетието и да бъде 60 пъти по-голямо до 2050 г., според прогнозите на Европейската комисия.

Кобалтът, друга ключова съставка за батериите, също ще отбележи драстичен скок в търсенето, нараствайки с 500% до 2030 г. и 15 пъти до 2050 г.

За да се справи с тази слабост, Комисията стартира план за действие за критични суровини, както и индустриален алианс през миналия септември, с цел укрепване на "стратегическата автономия" на ЕС по отношение на ключовите суровини.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52020DC0474&from=EN

И фокусът не е само върху автомобилните батерии - сектори като космическата, строителната и нисковъглеродната индустрии също са загрижени, защото се считат за ключови за зеления и цифров преход.

"Днес сме наясно, че тази зависимост е нещо, което трябва да приемем изключително сериозно, поради което създадохме този Европейски алианс на суровините", поясни Шефчович. Добрата новина е, че Европа може бързо да стане независима за някои от тях. "За лития, необходим за батерии и съхранение, сме уверени, че можем да бъдем на 80% самодостатъчни до 2025 г.", каза Шефчович, позовавайки се на проекти за добив в момента в Европа и в съседните страни.


 Още за производството на батерии за електромобили четете на 3е-news.net