Строителството на магистрала Русе–Велико Търново се изправи пред проблем с почвата
Заради льосовите почви изпълнителят е предложил нова технология на изпълнение
Проектът на обход на град Бяла, който се явява втори лот от магистралата между Русе и Велико Търново, трябва да бъде променен. Това предава Economic.bg, позовавайки се на изказване на регионалния министър Иван Иванов, който направи инспекция на започналото през 2023 г. строителство. Причината, по думите на министъра, са открити в процеса на работа льосови почви, т.е. нестабилни, характеризиращи се с високо съдържание на фин пясък и прахови частици.
Първата копка на проекта бе направена преди година.
Проблемът не е бил идентифициран при геоложките проучвания, а впоследствие от строителя, който се е натъкнал на тях. Заради льосовите почви изпълнителят е предложил нова технология на изпълнение.
До момента Агенция "Пътна инфраструктура" не е съобщавала публично за открития проблем и сега министърът за първи път го представя. Не е ясно обаче нито дали ще трябва да се удължи срокът на изпълнение заради новата технология, нито дали цената на проекта ще нарасне.
"Именно по тази причина днес съм тук, за да видя до каква степен предложената от изпълнителя технология ще бъде адекватна на изпълнението на проекта, защото в противен случай ще влезем в хипотезата за изключително силно оскъпяване на изпълнението на всички строително-монтажни работи по обхода на град Бяла", коментира Иванов, цитиран от пресцентъра на ведомството.
Той обясни, че предложената технология се използва на много места в света. Разликата е, че ще се приложи на участък от пътя с голяма дължина и на големи височини. Търси се решение, за да продължи строителството на обхода на Бяла с ускорени темпове.
"Необходимо е също изменение на проекта и съгласуване на всички дейности, които трябва да бъдат извършени по магистралата."
Иванов поясни, че изпитанията са в нормите и към момента няма опасност от спиране на проекта. В рамките на месец може да се очаква окончателен резултат. Очакват се и резултатите от направени проби според съответните изисквания.
"Започнаха строително-монтажните работи по изграждането на високи насипи. Отне малко повече време те да бъдат прецизирани, защото в световен мащаб на тази отсечка те са най-високи. Трябваше да бъдем сигурни, че новоизграденото трасе ще бъде устойчиво. В момента се работи по него и няма спиране на строителството", каза Венцислав Атанасов, член на Управителния съвет на АПИ.
Ще има ли пари за магистралата?
През миналата година пък се разбра, че средствата, предвидени за финансирането, не стигат за израждането на цялото трасе и за него ще са нужни допълнителни пари. Двата лота от магистралата са включени в програма "Транспортна свързаност" 2021 - 2027 г., а освен това над 300 млн. лв. бяха заложени в бюджета за 2024 г.
По думите на министър Иванов, въпреки проблемите с бюджета за тази година пари за магистралата трябва да се намерят.
"Това, което се случва с държавния бюджет в момента, е изключително тревожно и като ръководител на това ведомство не бих си позволил да спира този проект, защото е изключително важен както за свързаността на региона, така и за международната свързаност на страната, а за Русе е жизнено важно да го превърнем в икономически център на Северна България."
Иванов съобщи още, че по другите участъци от магистралата също има напредък. През месец май се очаква да има разрешение за строеж за лот 1 - между Русе и Бяла. С добри темпове се изпълняват отчуждителни процедури, за да се започне с изграждането на пътен възел.
"Предвиждаме в бюджета на АПИ за тази година да бъдат осигурени необходимите средства за двата участъка", каза той.
В края на миналата година АПИ е финализирала разговорите с инициативата JASERS и започват преговорите с Програма "Транспортна свързаност" за привличане на допълнително финансиране, което ще покрие по-голяма част от разходите, каза още министърът.
Припомняме, че магистралата по проект е с дължина над 132 километра, като е разделена на три лота. Първият е Русе - Бяла, вторият е обходът на град Бяла, а третият е между Бяла и Велико Търново. Тя трябва да носи името "Янтра" - поне такова бе предложението на бившия министър Андрей Цеков.
Обществената поръчка за първите два лота бе стартирана още през 2020 г., но изпълнители бяха избрани едва през 2022 г., при управлението на Гроздан Караджов в ролята му на министър на регионалното развитие.
Именно високите цени бяха повод за спор по времето на кабинета "Петков". Тогава Караджов бе обвинен от бившия премиер Кирил Петков, че е процедирал с отварянето на ценовите оферти. Петков поиска проверка от Държавната финансова инспекция (АДФИ), която впоследствие обаче не откри никакви нарушения в поръчката.
Общата индикативна стойност на поръчката бе над 987.2 млн. лв. без ДДС, но при отварянето на ценовите оферти на фирмите стана ясно, че те значително я надхвърлят. Въпреки че двата избрани консорциума подадоха най-ниски ценови оферти, инженерингът на аутобана надскочи 1.5 млрд. лв., т.е. километър струва около 20 млн. лв.
Изпълнител на участъка Русе - Бяла е ДЗЗД "Хемус-16320", с партньори в обединението: "Инфра Експерт" АД, "Автомагистрали - Черно море" АД, "Пътинженерингстрой-Т" ЕАД и "Трансконсулт-22" ЕООД. Дължината на участъка е 40 км, като срокът за строителството му е над 5 години и 8 месеца.
Изпълнител на обхода на Бяла е ДЗЗД "АМ Русе Търново", с партньори в обединението: "Европейски пътища" АД, "Грома Холд" ЕООД, "Водно строителство - Благоевград" АД, "Автомагистрали Хемус" АД и "Пътпроект 2000" ООД. Дължината на участъка е 35.4 км., като срокът за изпълнение е около 5 години.
По време на служебния кабинет през 2023 г. магистралата бе обявена за национален обект и през ноември двата договора с изпълнителите бяха официално подписани. В началото на същата година властта плати 175 млн. лв. аванс, за да започне проектирането.