Стачката в американското автомобилостроене се разширява. В нея се включват и заетите в голям завод на "Стелантис" (Stellantis), предадоха световните агенции и БТА. Разрастването на протестните действия застрашава производството на печелившия пикап РАМ 1500 (RAM 1500).

Профсъюзът на Обединените автомобилни работници (UAW) съобщи, че още 6800 работници в завода за пикапи в Мичиган се включват в стачката, тъй като компанията е представила "най-лошото предложение относно увеличението на заплатите, възнагражденията на временните работници и др".

В трудовия протест, който започна на 15 септември, вече участват над 40 000 представители на синдиката, които работят за "Форд" (Ford), "Дженерал мотърс" (General Motors) и "Стелантис".

Общите икономически загуби от стачката достигнаха 7,7 млрд. долара, сочат най-новите данни от компанията за консултантски услуги "Андерсън икономик груп" (Anderson Economic Group), като загубите на "Тримата големи" се равняват на 3,45 млрд. долара.

Профсъюзът прибягна към необичайна кампания на едновременни стачки срещу "Тримата големи", най-големите производители на автомобили в Северна Америка. Стачкуващите настояват за увеличаване на заплатите с 40 на сто, което да включва незабавното им повишение с 20 на сто. Те искат и подобрение на социалните ми придобивки. Настояват още синдикалното споразумение да защитава и трудовите права на заетите в заводите за батерии за електромобили в САЩ. 

В допълнение към общите увеличения на заплатите, синдикатът настоява за възстановяване на схемата за растеж на заплатите спрямо разходите за живот, прекратяване на различните нива на заплащане за позиции в производствения сектор, 32-часова работна седмица при запазване на заплащането за 40 часа, възстановяване на традиционните дефинирани пенсионни планове за нови служители, както и увеличения на пенсиите за пенсионери.

Ръководителят на Обединените автомобилни работници Шон Фейн призна миналия месец, че исканията на синдиката са дръзки, но, по думите му, автомобилните производители печелят милиарди и могат да си ги позволят. Той отхвърли твърденията на автомобилните компании, че по-високите възнаграждения ще ги принудят да повишат цените на превозните средства. Разходите за труд представлява едва 4-5 процента от разходите за автомобилните компании като цяло, посочи Фейн.

"Ние не сме проблемът. Корпоративната алчност е проблемът", каза синдикалният лидер.

Работниците в монтажните цехове правят около 32 долара на час плюс големи годишни чекове за споделяне на част от печалбата. "Форд" заяви, че средното годишно заплащане на неин служител, с включения извънреден труд и бонуси, е било 78 000 долара през миналата година.